Με ψυχραιμία, επαγγελματισμό και απόλυτη προσήλωση στις διαδικασίες αντιμετωπίζει η Πολεμική Αεροπορία την πτώση του εκπαιδευτικού αεροσκάφους Tecnam P2002JF, που σημειώθηκε το πρωί της Τετάρτης 8 Οκτωβρίου εντός της Αεροπορικής Βάσης Δεκέλειας.
του Βασίλη Σκουλαράκου
Οι δύο έμπειροι ιπτάμενοι που επέβαιναν στο αεροσκάφος νοσηλεύονται εκτός κινδύνου στο 251 Γενικό Νοσοκομείο Αεροπορίας, με τον έναν από τους δύο να είναι σε λίγο πιο σοβαρή κατάσταση. Σύμφωνα με ανώτατες πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, οι χειριστές επέδειξαν υποδειγματική ψυχραιμία, γεγονός που συνέβαλε καθοριστικά ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα. Τι έγινε όμως στα κρίσιμα δευτερόλεπτα και οδηγηθήκαμε στο ατύχημα;
Κάμερες κατέγραψαν την πορεία του
Από τα πρώτα λεπτά μετά το ατύχημα συγκροτήθηκε Ειδική Επιτροπή Διερεύνησης Αεροπορικών Ατυχημάτων, η οποία εξετάζει όλα τα δεδομένα. Οι αξιωματικοί που έχουν αναλάβει την υπόθεση διαθέτουν οπτικό υλικό από κάμερες ασφαλείας της βάσης, όπου καταγράφεται η πορεία του Tecnam από την απογείωση έως την πρόσκρουση, σε απόσταση περίπου 100 μέτρων από τον διάδρομο προσγείωσης.
Ταυτόχρονα, συλλέγονται μαρτυρίες από τον πύργο ελέγχου και στελέχη που είχαν οπτική επαφή με την πτήση, ενώ οι τεχνικοί της Πολεμικής Αεροπορίας πραγματοποιούν εξονυχιστικό έλεγχο της ατράκτου, του κινητήρα και των οργάνων ναυτιλίας.
Η έρευνα, όπως επισημαίνεται, θα χρειαστεί χρόνο, καθώς κάθε παράμετρος πρέπει να αξιολογηθεί με απόλυτη ακρίβεια. Αν και οι αρχικές εκτιμήσεις έκαναν λόγο για αποκόλληση τμήματος από τα πτερύγια, στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας συνιστούν ψυχραιμία και παραπέμπουν στο επίσημο πόρισμα που θα συνταχθεί μετά τις λεπτομερείς έρευνες.
Πάντως, κατά πάγια τακτική -όπως επισημαίνουν στελέχη της HAF- οι έμπειροι πιλότοι, σε συνεργασία με τους μηχανικούς, είχαν προχωρήσει από την πρώτη στιγμή σε πλήρη και λεπτομερή έλεγχο της ατράκτου του αεροσκάφους, των οργάνων ναυτιλίας και γενικά κάθε τμήματός του.
«Αυστηρά πρωτόκολλα εκπαίδευσης»
Το Tecnam με αριθμό «347» είχε απογειωθεί λίγο πριν από τις 11 για εκπαιδευτική πτήση των δύο αξιωματικών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία, εκτελούσαν το σενάριο αναγκαστικής προσγείωσης, μια καθιερωμένη διαδικασία που προσομοιώνει απώλεια ισχύος κινητήρα αμέσως μετά την απογείωση. Κατά τη διάρκεια της άσκησης οι πιλότοι τοποθετούν τις λεπίδες τού έλικα σε γωνία που δεν παράγει ώση, προσομοιώνοντας αστοχία κινητήρα. Από εκείνη τη στιγμή όλα κρίνονται σε λίγα δευτερόλεπτα: η διατήρηση της ταχύτητας, η σωστή εκτίμηση της απόστασης και η επιστροφή στον διάδρομο χωρίς απώλεια στήριξης.
Το σενάριο είναι ιδιαίτερα απαιτητικό, καθώς προετοιμάζει τους χειριστές για το πιο δύσκολο ενδεχόμενο – την απώλεια ισχύος αμέσως μετά την απογείωση. Όπως αναφέρουν πηγές της Πολεμικής Αεροπορίας, «πρόκειται για διαδικασία που εκτελείται με απόλυτη προσοχή και συνέπεια, σύμφωνα με αυστηρά πρωτόκολλα εκπαίδευσης».
Επομένως, τι πήγε στραβά; Το ερώτημα που προσπαθούν να απαντήσουν οι ερευνητές αφορά τα κρίσιμα δευτερόλεπτα από τη στιγμή που οι ιπτάμενοι έθεσαν τον κινητήρα σε κατάσταση χωρίς ώση έως την πρόσκρουση στο έδαφος.
Σε αναμονή της κατάθεσης των δύο ιπτάμενων
Οι ειδικοί εξετάζουν όλους τους παράγοντες της πτήσης – τους χειρισμούς, τη γωνία στροφής, την ταχύτητα, το ύψος, καθώς και τις καιρικές συνθήκες εκείνης της στιγμής.
Ένα από τα σημεία που διερευνώνται επίσης είναι αν οι πιλότοι επιχείρησαν στα τελευταία δευτερόλεπτα να επαναφέρουν τον έλικα σε θέση παραγωγής ώσης, κάτι που ενδέχεται να επηρέασε τη συμπεριφορά του αεροσκάφους. Η τελική απάντηση αναμένεται να δοθεί μέσα και από τις καταθέσεις των δύο ιπτάμενων, οι οποίοι με την εμπειρία τους θα μπορέσουν να περιγράψουν λεπτό προς λεπτό τα γεγονότα.
Η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας παρακολουθεί στενά την έρευνα και διαμηνύει ότι οι εκπαιδευτικές πτήσεις συνεχίζονται κανονικά, με τη συντήρηση και τους τεχνικούς ελέγχους να εφαρμόζονται στο ακέραιο.