«Τα προβλήματα των πολιτών είναι ο πραγματικός μας αντίπαλος»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρίστος Δήμας, σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του στο «Π», μιλάει για τη δημοσκοπική ανάκαμψη της ΝΔ, για τα κόμματα που βρίσκονται δεξιότερά της, αλλά και για τα κρίσιμα ζητήματα του χαρτοφυλακίου του, που αφορούν την καθημερινότητα των πολιτών, την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και τα μεγάλα έργα, ενώ υπογραμμίζει ότι «προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι η εκτέλεση του κυβερνητικού έργου».
Μπορεί η Νέα Δημοκρατία να δείχνει μία μικρή δημοσκοπική άνοδο τον τελευταίο καιρό, ωστόσο φαίνεται να απέχει πολύ ακόμα από τον πήχη της αυτοδυναμίας. Σε περίπτωση που η ΝΔ δεν καταφέρει να εκλεγεί αυτοδύναμη, πιστεύετε πως θα πρέπει να πάμε σε δίπλες εκλογές ή να αναζητήσει κυβερνητικό εταίρο;
Κύριο μέλημά μας είναι η αναβάθμιση της καθημερινότητας των πολιτών σε κάθε πτυχή της ζωής τους, στην οικονομία, στις υποδομές, στην περιφερειακή ανάπτυξη, στην Υγεία και την Παιδεία. Από το 2019 μέχρι και σήμερα έχουν δημιουργηθεί περισσότερες από 500.000 νέες θέσεις εργασίας. Η ανεργία μειώθηκε στο 9,0% τον Μάρτιο του 2025, όταν το 2019 ήταν στο 17,9%. Προχωρήσαμε στην αύξηση του κατώτατου μισθού στα 880 ευρώ, από 650 ευρώ που ήταν το 2019, με στόχο να φτάσει τα 950 ευρώ έως το 2027. Επιπλέον, ο μέσος μισθός έχει ήδη αυξηθεί και αναμένεται να φτάσει τα 1.500 ευρώ έως το τέλος της θητείας μας. Από το 2019 έως και σήμερα έχουμε προχωρήσει σε 72 μειώσεις ή καταργήσεις φόρων για πολίτες, νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Καταφέραμε να πετύχουμε την ταχύτερη αποκλιμάκωση δημοσίου χρέους που έχει καταγραφεί ποτέ στην ιστορία της Ευρωζώνης. Δεν ισχυριζόμαστε ότι όλα είναι ιδανικά ή ότι δεν έχουν γίνει λάθη. Ωστόσο, τα στοιχεία δείχνουν πως η Ελλάδα έχει σημειώσει ουσιαστική πρόοδο τα τελευταία χρόνια σε όλους τους τομείς και ειδικότερα στην οικονομία.
Τα προβλήματα των πολιτών είναι ο πραγματικός μας αντίπαλος, και η υλοποίηση του κυβερνητικού μας προγράμματος αποτελεί τον οδηγό μας, τόσο στη δεδομένη στιγμή όσο και σε καθημερινή βάση. Συνεπώς, προτεραιότητά μας δεν είναι η κάλυψη της απόστασης από τα ποσοστά αυτοδυναμίας, αλλά η εκτέλεση του κυβερνητικού μας έργου.
Εκτιμάτε ότι τα κόμματα που βρίσκονται δεξιότερα της ΝΔ μπορούν να αναπτύξουν περαιτέρω δυναμική στον δρόμο προς τις κάλπες;
Οι πολίτες είναι εκείνοι που θα αξιολογήσουν ποιος έχει πρόγραμμα και υπεύθυνες προτάσεις για τη βελτίωση της καθημερινότητάς τους. Ο καθένας έχει το δικαίωμα να επιλέγει τον τρόπο με τον οποίο πολιτεύεται, αναλαμβάνοντας όμως και την ευθύνη για τα αποτελέσματα των επιλογών και των πράξεών του.
Στον νέο Κανονισμό SAFE που υιοθετήθηκε επίσημα, συναινετικά, στο Συμβούλιο Γενικών Υποθέσεων της ΕΕ, υπάρχουν όροι και δικλείδες ασφαλείας υπέρ των εθνικών μας συμφερόντων. Τι σχολιάζετε;
Με ελληνική παρέμβαση, επιτεύχθηκε η κατοχύρωση της ομοφωνίας ως προϋπόθεση για οποιαδήποτε διμερή συμφωνία της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τρίτη χώρα, ενισχύοντας έτσι τον ρόλο των κρατών-μελών στη διασφάλιση των εθνικών τους συμφερόντων. Παράλληλα, η Ελλάδα πέτυχε να συμπεριληφθεί στο άρθρο 16 του Κανονισμού SAFE, σχετικά με τους κανόνες επιλεξιμότητας εταιρειών και οντοτήτων τρίτων χωρών, ως προϋπόθεση η συνεκτίμηση των συμφερόντων ασφαλείας και άμυνας, τόσο της ΕΕ, όσο και των κρατών-μελών.
Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι η ομοφωνία απαιτείται και σχετικά με τη συμμετοχή της Τουρκίας στο πρόγραμμα SAFE, όπως προβλέπεται από δύο άρθρα της Συνθήκης Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αξίζει, τέλος, να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση είναι η πρώτη που, μέσω του θαλάσσιου χωροταξικού σχεδιασμού, κατοχύρωσε τα απώτατα δυνητικά όρια της χώρας με τη «σφραγίδα» της Ευρώπης.
Η κυβέρνηση υπόσχεται πως το 2027 θα έχουμε ασφαλή και υπερσύγχρονα τρένα. Γιατί στην Ελλάδα για να φτιαχτεί κάτι, χρειάζεται να υπάρξουν νεκροί και να περάσουν δύο τετραετίες;
Στόχος της κυβέρνησης είναι το 2027 να έχουμε πιο ασφαλή τρένα. Πολύ σύντομα, μέσα στον επόμενο μήνα, θα παρουσιαστεί το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση των σιδηροδρόμων. Σε αυτό το πλαίσιο, γίνεται ένα πολύ σημαντικό βήμα, καθώς προβλέπεται η δημιουργία ενός νέου φορέα, ο οποίος θα λειτουργεί με περισσότερα ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια. Παράλληλα, θα προβλέπονται συχνότερες και πιο εντατικές εκπαιδεύσεις για όλο το προσωπικό. Επιπλέον, θα μπορούμε να αξιοποιούμε πολύ καλύτερα τις νέες τεχνολογίες και τα συστήματα γεωεντοπισμού.
Την ίδια στιγμή, πέρα από το διάδοχο σχήμα των σιδηροδρόμων, προχωρούμε και σε έργα αποκατάστασης. Ήδη, εδώ και δύο εβδομάδες, έχουμε συμβασιοποιήσει την αποκατάσταση των ζημιών που προκλήθηκαν από τις θεομηνίες «Daniel» και «Elias», οι οποίες έπληξαν τη Θεσσαλία και περιοχές της Στερεάς Ελλάδας τον Σεπτέμβριο του 2023. Πρόκειται για ένα έργο εξαιρετικά μεγάλης κλίμακας, τόσο ως προς το κόστος όσο και ως προς το αντικείμενο των εργασιών, ανάλογο με την πρωτοφανή έκταση των καταστροφών.
Στο σιδηροδρομικό δίκτυο οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν τέσσερις εργολαβίες:
· Την αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών – Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα.
· Την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφάρσαλου – Καλαμπάκας
· Την αποκατάσταση των συστημάτων Σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο έως τον Σ.Σ. Κραννώνα.
· Την αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου, στα τμήματα: α) Έξοδος Σ.Σ. Λάρισας – Σ.Σ. Λατομείου, β) Σ.Σ. Λατομείου – Είσοδος Σ.Σ. Βόλου, γ) δύο θέσεων στον Σ.Σ. Βόλου.
Τα σιδηροδρομικά έργα θα υλοποιηθούν μέσα σε 15 μήνες από την υπογραφή των συμβάσεων και, με την ολοκλήρωσή τους, θα αποκατασταθεί η σιδηροδρομική κυκλοφορία σε όλα τα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου που σήμερα είναι κατεστραμμένα, αποτελώντας ένα σημαντικό βήμα τόσο για τη μετακίνηση των πολιτών με αυξημένη ασφάλεια, όσο και για την απρόσκοπτη μεταφορά αγαθών.
Η κυβέρνηση προτάσσει την επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας. Ένα από αυτά είναι και η κυκλοφοριακή συμφόρηση, ειδικότερα στον Κηφισό. Τι σχεδιάζει το υπουργείο, για να μειωθεί η καθημερινή ταλαιπωρία των οδηγών;
Η κίνηση στα μεγάλα αστικά κέντρα, και ειδικότερα στην Αττική, αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα που αντιμετωπίζουμε. Στην Ελλάδα επικρατεί η νοοτροπία του «έχω το αυτοκίνητό μου», με αποτέλεσμα πολλοί από εμάς να χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο για τις καθημερινές μας μετακινήσεις και να μην επιλέγουμε τόσο συχνά τα μέσα μαζικής μεταφοράς.
Στο αμέσως προσεχές διάστημα θα ανακοινώσουμε παρεμβάσεις, τόσο μικρές όσο και μεγαλύτερες, κυρίως για τον κόμβο του Σκαραμαγκά, ώστε να μη χρειάζεται να περνούν μέσα από τον αστικό ιστό της πόλης βαρέα οχήματα, αλλά να έχουν τη δυνατότητα να κινούνται μέσω ενός περιφερειακού δρόμου, συμβάλλοντας έτσι στη μείωση της κυκλοφορίας.
Επιπλέον, τα τελευταία δύο χρόνια καταβάλλουμε μια συστηματική προσπάθεια για την ανανέωση του στόλου των μέσων μαζικής μεταφοράς. Ειδικότερα για τα ηλεκτρικά λεωφορεία, παραλάβαμε πρόσφατα 50 αντιρρυπαντικά ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και άλλα 50 στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη διεθνής διαγωνισμός και μέχρι το 2026 αναμένεται να προστεθούν ακόμη 125 ηλεκτρικά λεωφορεία.
Στην Αθήνα, ταυτόχρονα, προχωρούν τα έργα της Γραμμής 4 του μετρό, η οποία διέρχεται από πολύ πυκνοκατοικημένες περιοχές.
Στο σημείο αυτό, αξίζει να αναφέρουμε ότι στη Θεσσαλονίκη, από τη στιγμή που ξεκίνησε η λειτουργία του μετρό τους τελευταίους μήνες, η κυκλοφορία στο κέντρο της πόλης έχει μειωθεί περίπου κατά 15%, με περίπου 12.000 λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους. Με την επέκταση του μετρό προς την Καλαμαριά, εκτιμούμε ότι τα αποτελέσματα θα είναι ακόμη πιο θετικά. Βλέπουμε, λοιπόν, ότι στη Θεσσαλονίκη το μετρό αποδίδει ήδη σημαντικά αποτελέσματα.
Ποιος είναι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για τον ΒΟΑΚ;
Στον ΒΟΑΚ ήδη εκτελούνται έργα. Πιο συγκεκριμένα, στο τμήμα από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Νεάπολη, δηλαδή στον Νομό Λασιθίου, υλοποιείται δημόσιο έργο το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη και τα εργοτάξια προχωρούν με πολύ καλούς ρυθμούς. Αντίστοιχα, έργο εκτελείται και στο τμήμα από τη Νεάπολη μέχρι τη Χερσόνησο, που αφορά τους Νομούς Λασιθίου και Ηρακλείου. Πρόκειται για έργο ΣΔΙΤ, το οποίο επίσης εξελίσσεται με πολύ ικανοποιητικούς ρυθμούς.
Στις 9 Μαΐου υπογράψαμε τη σύμβαση παραχώρησης για το κεντρικό τμήμα του ΒΟΑΚ, από τα Χανιά έως το Ηράκλειο, συνολικού μήκους 157 χιλιομέτρων. Υπάρχει και δυνατότητα προαίρεσης από τα Χανιά, πηγαίνοντας δυτικά μέχρι την Κίσσαμο. Πρόκειται για ένα έργο που οι Κρητικοί περιμένουν εδώ και πολλά χρόνια. Μάλιστα, την περασμένη εβδομάδα πραγματοποιήθηκε και η ακρόαση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για την κύρωση της σύμβασης του ΒΟΑΚ. Επομένως, είμαστε αισιόδοξοι ότι το έργο θα προχωρήσει με καλούς ρυθμούς.
Επιτρέψτε μου, επίσης, να σταθώ σε κάτι που θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό. Από το φετινό καλοκαίρι σχεδιάζουμε την εφαρμογή αυξημένων μέτρων οδικής ασφάλειας στον ΒΟΑΚ. Πρόκειται για μέτρα τα οποία εφαρμόσαμε ως υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον τελευταίο ενάμιση χρόνο, κυρίως στην Πατρών-Πύργου, με πολύ σημαντικά αποτελέσματα, καθώς παρατηρήθηκε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και ειδικότερα των θανατηφόρων ατυχημάτων.
Η πρόθεσή μας, σε συνεργασία και με τον παραχωρησιούχο, είναι τα μέτρα αυτά να εφαρμοστούν και στην Κρήτη. Ήδη έχουμε κάνει εκτεταμένες μελέτες σε συγκεκριμένα σημεία, όπου έχουμε παρατηρήσει ότι υπήρχαν αρκετά τροχαία ατυχήματα στο παρελθόν.
Πώς προχωράει η Γραμμή 4 του μετρό; Πότε θα παραδοθούν οι πρώτοι σταθμοί;
Η Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, από το Άλσος Βεΐκου έως το Γουδή, αποτελεί ένα καθοριστικό έργο για τον νέο συγκοινωνιακό χάρτη της πρωτεύουσας, καθώς επίκειται η λειτουργία 15 νέων σταθμών στις πιο πολυπληθείς περιοχές της πόλης. Συνιστά ένα εξαιρετικά σύνθετο έργο, το οποίο συνεχίζει να προχωρά με τη διάνοιξη σηράγγων από τους δύο μετροπόντικες «Αθηνά» και «Νίκη». Προτεραιότητά μας είναι η ολοκλήρωση του έργου το συντομότερο δυνατόν, με βασικό στόχο να μείνουμε εντός χρονοδιαγράμματος.
Οι εργασίες για το μέτρο προχωρούν με καλούς ρυθμούς και αυτό είναι κάτι που διαπιστώνουν και οι Αθηναίοι στην καθημερινότητά τους, καθώς οι χώροι όπου έχουν σχεδιαστεί να κατασκευαστούν οι νέοι σταθμοί του μετρό έχουν μετατραπεί σε ζωντανά εργοτάξια.