No Result
View All Result
12/10/2025 - 05:50
17 °c
Athens
epolitical.gr
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Ζώδια
epolitical.gr
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Ζώδια
epolitical.gr
No Result
View All Result

Ποιες καταστροφικές επιπτώσεις θα φέρει το κλείσιμο των Στενών του Ορμούζ;

Από POLITICAL NEWSROOM
22 Ιουνίου 2025

Όσο το Στενό παραμένει ανοικτό, οι περιφερειακές θαλάσσιες μεταφορές στις γύρω χώρες συνεχίζονται απρόσκοπτα

Η παγκόσμια κοινότητα παρακολουθεί με έντονη ανησυχία τη ραγδαία κλιμάκωση της έντασης ανάμεσα στο Ισραήλ και το Ιράν, ιδίως μετά την παρέμβαση των Ηνωμένων Πολιτειών. Ο φόβος ότι η κρίση μπορεί να οδηγήσει στο ενδεχόμενο να κλείσουν τα Στενά του Ορμούζ από την ιρανική πλευρά, έχει προκαλέσει έντονες ανησυχίες για το ενδεχόμενο ενεργειακής και ναυτιλιακής αποσταθεροποίησης.

Το στενό αυτό πέρασμα αποτελεί έναν από τους σημαντικότερους θαλάσσιους διαδρόμους στον πλανήτη, καθώς διακινείται μέσω αυτού περίπου το ένα τέταρτο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου. Ενδεχόμενη διακοπή της κυκλοφορίας θα είχε άμεσο αντίκτυπο στις παγκόσμιες ενεργειακές ροές και θα προκαλούσε σοβαρά προβλήματα στον εφοδιασμό.

Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, περισσότεροι από 3.000 πετρελαιοφόρα περνούν μηνιαίως τα Στενά, με σημαντικό ποσοστό του στόλου αυτού να ανήκει σε Έλληνες εφοπλιστές. Δεδομένα της Lloyd’s List Intelligence / Seasearcher δείχνουν ότι κατά τους πρώτους τρεις μήνες του 2025, 1.201 ελληνόκτητα πλοία διέσχισαν την περιοχή.

Σήμερα, 271 πλοία εντοπίζονται στον ευρύτερο χώρο της κρίσης —εκ των οποίων 199 στον Περσικό Κόλπο και 72 στο ίδιο το Στενό του Ορμούζ. Από αυτά, 50 είναι ελληνικά. Η πληροφορία αυτή, σύμφωνα με το Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, έχει σημασία για τις διεθνείς νομικές δεσμεύσεις και για το ενδεχόμενο παρέμβασης του ελληνικού κράτους σε περίπτωση επεισοδίου.

Ο Jakob Larsen από τη ναυτιλιακή ένωση BIMCO, σχολίασε πως μια εκτεταμένη ένοπλη σύγκρουση στην περιοχή, με συμμετοχή και των ΗΠΑ, θα μπορούσε να οδηγήσει στο κλείσιμο των Στενών. «Προς το παρόν όμως τα στενά παραμένουν ανοικτά και έτσι θέλουμε να μείνουν».

Η ναυσιπλοΐα προς όλες τις κατευθύνσεις συνεχίζεται, αν και ο κίνδυνος μιας απότομης αλλαγής παραμένει. Ο αναλυτής McGarry της εταιρείας Control Risks χαρακτήρισε ως μικρή την πιθανότητα πλήρους αποκλεισμού του διαδρόμου.

Σε περίπτωση που η Τεχεράνη προχωρήσει σε κάτι τέτοιο, θα πυροδοτήσει ενδεχομένως αντιδράσεις από τις αραβικές χώρες της περιοχής, των οποίων το εμπόριο εξαρτάται από τη διέλευση μέσω των Στενών. Το κλείσιμο θα είχε καταστροφικές επιπτώσεις, διακόπτοντας τη ροή 17 έως 20 εκατ. βαρελιών πετρελαίου ημερησίως, αυξάνοντας τις τιμές και πλήττοντας κυρίως οικονομίες της Ασίας.

Αν και το σενάριο αυτό θεωρείται ακραίο, δεν μπορεί να αποκλειστεί, ιδίως αν το Ιράν θεωρήσει ότι απειλείται υπαρξιακά.

Στην εμπορική ναυτιλία ήδη παρατηρούνται μεταβολές. Πλοιοκτήτες και ναυλωτές γίνονται όλο και πιο προσεκτικοί απέναντι στα δρομολόγια από και προς τη Μέση Ανατολή. Οι ναυλομεσίτες εκτιμούν περαιτέρω αύξηση των ναύλων. Ήδη από τις 13 Ιουνίου, οι τιμές μεταφοράς με VLCC από τον Περσικό Κόλπο προς την Ασία αυξήθηκαν κατά περίπου 25%, από $10,28 σε $12,85 ανά τόνο. Η ημερήσια τιμή για ναύλωση VLCC προς Κίνα ξεπέρασε τις $50.000, από μόλις $20.000 πριν μία εβδομάδα.

Η αγορά πετρελαίου είναι ιδιαίτερα ευμετάβλητη. Η στρατιωτική ένταση, που συνοδεύεται από επιθέσεις κατά αμάχων και από τις δύο πλευρές, έχει προκαλέσει αυξήσεις στις τιμές. Το Brent σημείωσε έως και 11% άνοδο από τις 16 Ιουνίου, διαμορφούμενο γύρω στα $78, ενώ το WTI αγγίζει τα $76.

Καθώς το 20% της παγκόσμιας παραγωγής μεταφέρεται από τα Στενά, τυχόν κλείσιμό τους θα εντείνει τις ελλείψεις και θα πυροδοτήσει νέες ανατιμήσεις, καθώς οι αγοραστές θα στραφούν αλλού για να εξασφαλίσουν εναλλακτικούς προμηθευτές.

Η Clarksons Research καταγράφει στροφή των VLCC προς λιμάνια της Δυτικής Αφρικής και του Κόλπου του Μεξικού, με τα δρομολόγια να γίνονται, σε κάποιες περιπτώσεις, μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας. Οι τιμές στα spot ναύλα προς την Ασία έχουν ήδη ενισχυθεί.

Σε αντίθεση, ο κλάδος των κοντέινερ φαίνεται προς το παρόν ανεπηρέαστος. Οι εναλλακτικές διαδρομές που υιοθετήθηκαν λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, με παρακάμψεις από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, είχαν ήδη μεταβάλει τη ροή φορτίων, επιφέροντας καθυστερήσεις και υψηλότερα κόστη. Η αστάθεια, ωστόσο, παραμένει απειλή για τις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες.

Όσο το Στενό παραμένει ανοικτό, οι περιφερειακές θαλάσσιες μεταφορές στις γύρω χώρες συνεχίζονται απρόσκοπτα. Ωστόσο, τυχόν αποκλεισμός θα πλήξει ακόμα και τις τοπικές διαδρομές εμπορευματοκιβωτίων, με 20-30 πλοία να διέρχονται καθημερινά υπό κανονικές συνθήκες.

Παράλληλα, αυξάνεται η επιβάρυνση στην αγορά ναυτασφαλίσεων. Τα πλοία που κινούνται στις ζώνες υψηλού κινδύνου επιβαρύνονται πλέον με επιπλέον κόστος για «πολεμικούς κινδύνους» που φτάνει το 60%, γεγονός που μετακυλίεται στον τελικό καταναλωτή — είτε στην αντλία, είτε στο τελικό προϊόν. Παρότι το πλήρες κλείσιμο του Ορμούζ εξακολουθεί να θεωρείται ακραίο ενδεχόμενο, η διεθνής κοινότητα δεν αποκλείει μια βίαιη αντίδραση από ΗΠΑ και αραβικά κράτη, εάν το Ιράν προχωρήσει σε ένα τέτοιο βήμα.

Tags: ΙράνΣτενά του Ορμούζ
Αναρτήθηκε από:
POLITICAL NEWSROOM

POLITICAL NEWSROOM

ShareTweet
Previous Post

Τρομοκρατική επίθεση καμικάζι σε ορθόδοξη εκκλησία στη Δαμασκό (photo & video)

Next Post

Τι αποφασίστηκε στην έκτακτη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ

Related Posts

Διεθνή

Ιράν: Καμία εμπιστοσύνη στο Ισραήλ για την τήρηση της εκεχειρίας στη Γάζα

Από Χρήστος Μυτιλινιός
11 Οκτωβρίου 2025
Διεθνή

Γιατί 3,1 δισ. άνθρωποι μένουν εκτός διαδικτύου;

Από Χρήστος Μυτιλινιός
11 Οκτωβρίου 2025
Διεθνή

Κόσοβο: Στον Άλμπιν Κούρτι η εντολή σχηματισμού κυβέρνησης – Δημοτικές εκλογές την Κυριακή

Από Χρήστος Μυτιλινιός
11 Οκτωβρίου 2025
Διεθνή

Sky News Arabia: Συνάντηση Μπλερ – αντιπροέδρου της Παλαιστινιακής Αρχής την Κυριακή

Από Χρήστος Μυτιλινιός
11 Οκτωβρίου 2025
Διεθνή

Στα πρόθυρα κλιμάκωσης Αφγανιστάν και Πακιστάν – Σφοδρές συγκρούσεις στα σύνορα μετά από αεροπορικά πλήγματα

Από Χρήστος Μυτιλινιός
11 Οκτωβρίου 2025
Διεθνή

Πέθανε η βραβευμένη με όσκαρ ηθοποιός Νταιάν Κίτον

Από Χρήστος Μυτιλινιός
11 Οκτωβρίου 2025
Next Post

Τι αποφασίστηκε στην έκτακτη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ

No Result
View All Result

ΔΙΑΒΑΣΤΕ online την εφημερίδα Political

Αρ. Φύλλου #1258
ΑΡΧΕΙΟ

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ


Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

δημοσκόπηση - Εκλογές
Πολιτική

Πανελλαδική δημοσκόπηση της “P”: Ξεκάθαρη κυριαρχία ΝΔ, αδειάζει την Κεντροαριστερά ο Τσίπρας

Από Χρήστος Μυτιλινιός
9 Οκτωβρίου 2025
Politically Incorrect

Το «κωλόπαιδο» στο Κολωνάκι, το deal που δεν έγινε, ο πρέσβης κι ο εφοπλιστής

Από POLITICAL NEWSROOM
11 Οκτωβρίου 2025
Χρηματιστήριο Αθηνών - Euronext
Οικονομία

Η σκανδαλώδης απόφαση της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς στη δημόσια πρόταση του Euronext για την εξαγορά της ΕΧΑΕ

Από POLITICAL NEWSROOM
7 Οκτωβρίου 2025
Πολιτική

Ο Άδωνις ισοπέδωσε το αφήγημα του Global Sumud Flotilla για τη Γάζα

Από Χρήστος Μυτιλινιός
9 Οκτωβρίου 2025
epolitical.gr

ePolitical Info

  • Όροι Χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία & Διαφήμιση

Follow Us

© 2025 All Rights Reserved - Powered by FOCUS ON GROUP

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Ζώδια