Η ανακοίνωση του δημάρχου προκάλεσε την άμεση αντίδραση τριών υπουργείων
Μέτωπο με την κυβέρνηση άνοιξε ο δήμαρχος Αθηναίων Χάρης Δούκας μετά τις παρεμβάσεις που ανακοίνωσε για τη λειτουργία της οδού Βασιλίσσης Όλγας. Ο κ. Δούκας παρουσίασε στο δημοτικό συμβούλιο δύο αλλαγές στο σχέδιο της ανάπλασης, το οποίο είχε δρομολογήσει η προηγούμενη δημοτική αρχή του Κώστα Μπακογιάννη.
Συγκεκριμένα, τα αυτοκίνητα δεν θα εισέρχονται στη λωρίδα του Τραμ από τη λεωφόρο Αμαλίας για να κατευθυνθούν προς τα γήπεδα αντισφαίρισης, αλλά θα κινούνται στη δεξιά λωρίδα και θα στρίβουν στην Αρδηττού. Επιπλέον, δεν θα επιτρέπεται πλέον η διέλευση των οχημάτων μέσα από το Ζάππειο με κατεύθυνση την Ηρώδου Αττικού· αντίθετα, θα συνεχίζουν ευθεία ώστε να καταλήγουν εκ νέου στη λεωφόρο Αμαλίας. Ο ίδιος χαρακτήρισε τις αλλαγές «παρεμβάσεις κοινής λογικής» και σημείωσε ότι στόχος είναι το έργο να παραδοθεί στα τέλη Οκτωβρίου με αρχές Νοεμβρίου 2025.
Η ανακοίνωση του δημάρχου προκάλεσε την άμεση αντίδραση τριών υπουργείων (Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού, Υποδομών και Μεταφορών), τα οποία με κοινό δελτίο Τύπου υπογράμμισαν ότι οι πρωτοβουλίες του Δήμου δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα και ότι απαιτούνται νέες εγκρίσεις.
Αναλυτικά το δελτίο τύπου των τριών υπουργείων
Απαραίτητη η τήρηση του θεσμικού πλαισίου για οποιαδήποτε τροποποίηση της λειτουργίας της οδού Βασιλίσσης Όλγας
Τα Υπουργεία Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Πολιτισμού, Υποδομών και Μεταφορών επισημαίνουν ότι προτεινόμενες παρεμβάσεις στον εγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας της οδού Βασιλίσσης Όλγας προϋποθέτουν εκ νέου αποφάσεις των αρμόδιων υπηρεσιών των συναρμόδιων Υπουργείων.
Η οδός Βασιλίσσης Όλγας βρίσκεται εντός του κηρυγμένου αρχαιολογικού χώρου της Αθήνας, ενώ κατά τη διάρκεια του εν εξελίξει έργου της ανάπλασης έχουν αποκαλυφθεί σημαντικές αρχαιότητες, οι οποίες συντηρούνται και αναδεικνύονται. Συγχρόνως, αποτελεί κοινόχρηστο χώρο ιδιαίτερης σημασίας.
Για τον λόγο αυτό, η υλοποίηση της υφιστάμενης ανάπλασης της οδού έχει λάβει όλες τις απαιτούμενες εγκρίσεις από το Κεντρικό Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής, με την πράξη 321 της 19ης συνεδρίασης του 2021, καθώς και από το Υπουργείο Πολιτισμού, με την Απόφαση ΥΠΠΟΤ/ΓΔΑΠΚ/ΑΡΧ/Α1/Φ03/56665/2802, όπως και με την Απόφαση 3769/14-02-2022 για λογαριασμό της «Ανάπλασης ΑΕ», που εποπτεύεται από τα συναρμόδια Υπουργεία και χρηματοδοτείται από εθνικούς πόρους.
Λαμβάνοντας υπόψιν τα παραπάνω, αλλά και τη διέλευση του Τραμ από την οδό, απαιτείται επιπροσθέτως και η σύμφωνη γνώμη του ΟΑΣΑ, όπως ορίζεται στο άρθρο 52 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ενώ η συμβατότητα αυτών των τροποποιήσεων με την κείμενη νομοθεσία και τις συγκοινωνιακές μελέτες αποτελεί αντικείμενο ελέγχου των Τεχνικών Υπηρεσιών της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής.
Επομένως, οι σχετικές πρωτοβουλίες του Δήμου Αθηναίων, όπως ανακοινώθηκαν, δεν παράγουν έννομα αποτελέσματα. Ο Δήμος καλείται να τηρήσει τις προβλεπόμενες από το θεσμικό πλαίσιο διαδικασίες.