Δώδεκα κύριες μονάδες επιφανείας νέας γενιάς, σε σχηματισμό 4 FDI + 4 FREMM + 4 αναβαθμισμένες MEKO, έρχονται να ανανεώσουν και να ενισχύσουν τον στόλο στο μέλλον
Σε φάση βαθιάς ανανέωσης και ενίσχυσης εισέρχεται το Πολεμικό Ναυτικό, με το σχέδιο για έναν ισχυρό, σύγχρονο και αξιόμαχο στόλο να παίρνει σταδιακά σάρκα και οστά.
Μεταβαίνοντας από τη φθορά στην πραγματική ισχύ, το Πολεμικό Ναυτικό επιχειρεί τη μεγαλύτερη
αλλαγή σύνθεσης στόλου των τελευταίων δεκαετιών. Με τις φρεγάτες S να οδηγούνται σε απόσυρση και
τις νέες FDI να καταφθάνουν, η Ελλάδα βάζει πλώρη για τολμηρή ανασυγκρότηση. Οι Bergamini της Ιταλίας έρχονται να κλείσουν κρίσιμα επιχειρησιακά κενά, με το ναυτικό Επιτελείο να χτίζει την επόμενη δεκαπενταετία πάνω σε τρεις πυλώνες:
- Τις FDI Belh@rra.
- Τις ιταλικές FREMM τύπου Bergamini.
- Τις αναβαθμισμένες MEKO.
Το σχέδιο είναι σαφές: δώδεκα κύριες μονάδες επιφανείας νέας γενιάς σε σχηματισμό 4 FDI + 4 FREMM + 4 αναβαθμισμένες MEKO – ένα σχήμα 4-4-4 που αλλάζει τα δεδομένα στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο.
Το τέλος εποχής για τις φρεγάτες S
Οι φρεγάτες τύπου S αποτελούσαν επί δεκαετίες τη ραχοκοκαλιά του Πολεμικού Ναυτικού. Ωστόσο, η τεχνολογική τους υποβάθμιση και η έλλειψη ανταλλακτικών καθιστούν πλέον την παραμονή τους επιχειρησιακά και οικονομικά μη βιώσιμη.
Οι πρώτες προς απόσυρση είναι οι «Θεμιστοκλής», «Κανάρης» και «Νικηφόρος Φωκάς», οι οποίες δεν είχαν λάβει τονωτικές ενέσεις ενίσχυσης τα προηγούμενα χρόνια, σε αντίθεση με τις «Λήμνος» και «Έλλη» που είχαν εκσυγχρονίσει ορισμένα συστήματα και αναμένεται να αποσυρθούν χρονικά λίγο αργότερα, πιθανότατα προς
το τέλος της δεκαετίας.
Εδώ ακριβώς μπαίνουν στο κάδρο οι ιταλικές FREMM κλάσης Bergamini, που φαίνεται να προσφέρουν τη λύση που αναζητούσε απεγνωσμένα το ΓΕΝ. Οι διαπραγματεύσεις με τη Ρώμη βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο και στόχος είναι η παραλαβή δύο φρεγατών έως το 2028- 2029, με δυνατότητα για ακόμη δύο μετά το 2030. Το κόστος ανά πλοίο υπολογίζεται περίπου 300 εκατ. ευρώ, με την ελληνική πλευρά να υπολογίζει ακόμη περίπου 100 εκατ. επιπλέον για εξοπλισμό, εκπαίδευση και τεχνική υποστήριξη.
Πρόκειται για φρεγάτες αξιόμαχες, σύγχρονες που μπορούν να καλύψουν απόλυτα τις ανάγκες του Πολεμικού μας Ναυτικού. Συγκεκριμένα, πρόκειται για την «Carlo Bergamini», φρεγάτα γενικής χρήσης με ισχυρό αντιαεροπορικό οπλισμό, και τη «Virginio Fasan», επίσης πανίσχυρη με πολλαπλές δυνατότητες σε όλα
τα είδη ναυτικού πολέμου.
Αξιολόγηση και τεχνικός έλεγχος
Η ειδική task force του ΓΕΝ έχει ήδη ξεκινήσει την τεχνική αξιολόγηση των δύο Bergamini προκειμένου να διαπιστωθεί σε τι κατάσταση βρίσκονται και ποια θα είναι τα κόστη και οι παρεμβάσεις που απαιτούνται για να φτάσουν σε επίπεδο πλήρους επιχειρησιακής ετοιμότητας.
Παράλληλα, η πολιτική ηγεσία φέρεται να εξετάζει και το ενδεχόμενο ευρωπαϊκής χρηματοδότησης του προγράμματος, με αξιοποίηση των εργαλείων που διαθέτει η ΕΕ για την ενίσχυση των αμυντικών
δυνατοτήτων των κρατών-μελών.
Το μέλλον μετά το 2030
Το σχέδιο δεν σταματά εδώ. Η περίοδος 2030-2045 χαρακτηρίζεται από το βάρος της αντικατάστασης και των εκσυγχρονισμένων φρεγατών MEKO με στόχο έναν πλήρως ανανεωμένο στόλο. Το σενάριο των αμερικανικών Constellation φαίνεται προς το παρόν να χάνει έδαφος λόγω προβλημάτων στην ανάπτυξή τους, με την
Αθήνα να κοιτά περισσότερο προς την ευρωπαϊκή αγορά.
Και όταν μιλάμε για ευρωπαϊκή αγορά, οι Γάλλοι έχουν πάντα τον πρώτο λόγο, καθώς η συνεργασία για την απόκτηση των φρεγατών Belh@rra είναι άριστη μεταξύ Αθήνας και Παρισιού. Θυμίζουμε επίσης πως η Naval Group, η εταιρεία που κατασκευάζει τις FDI, έχει καταθέσει ήδη πρόταση στη χώρα μας για ναυπήγηση ακόμα
τριών Belh@rra και μάλιστα σε ελληνικά ναυπηγεία, πρόταση άκρως δελεαστική και με πολλαπλά οφέλη.
Βήμα – βήμα
Αν όλα λοιπόν εξελιχθούν σύμφωνα με το σχέδιο, το ΠΝ μέχρι το 2030 θα διαθέτει 12 σύγχρονες κύριες μονάδες επιφανείας, ικανές να καλύψουν τις ανάγκες αποτροπής και ισχύος σε όλο το φάσμα των αποστολών, από το Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, έως διεθνείς επιχειρήσεις του ΝΑΤΟ και της ΕΕ.
Η σταδιακή αποχώρηση των S και η έλευση των FDI και FREMM σηματοδοτούν τη μεγαλύτερη ανανέωση του Στόλου εδώ και δεκαετίες, δίνοντας στην Ελλάδα τη δυνατότητα να ισχυροποιήσει τον γεωστρατηγικό της ρόλο και να αποκτήσει πραγματικά σύγχρονες δυνατότητες θαλάσσιας ισχύος.