Τη στρατηγική σημασία της θάλασσας, της ναυτιλίας και της νησιωτικότητας για την αναπτυξιακή πορεία της χώρας ανέδειξε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, κατά την τοποθέτησή του στην Ολομέλεια της Βουλής στο πλαίσιο της συζήτησης για τον Προϋπολογισμό του 2026.
«Η θάλασσα, η ναυτιλία και το εμπόριο, μαζί με τη μεγάλη νησιωτικότητά μας και τα λιμάνια, αποτελούν τη μεγάλη ευκαιρία της ελληνικής οικονομίας για ανάπτυξη», τόνισε ο υπουργός, επισημαίνοντας ότι τα συγκριτικά αυτά πλεονεκτήματα πρέπει να αποτελέσουν τη βάση για τον μετασχηματισμό του οικονομικού μοντέλου της χώρας.
Ναυτιλία και νησιά ως συγκριτικό πλεονέκτημα
Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι η ναυτιλία και τα ελληνικά νησιά συνιστούν ισχυρό πλεονέκτημα για την Ελλάδα, σημειώνοντας ότι γύρω από αυτά αναπτύσσεται ένα ολόκληρο οικοσύστημα επαγγελμάτων, λιμένων και παράκτιων πόλεων.
Όπως ανέφερε, τα ναυτικά επαγγέλματα και η ευρύτερη ναυτιλιακή δραστηριότητα μπορούν να προσφέρουν απαντήσεις στη νέα γενιά, εξασφαλίζοντας καλύτερα αμειβόμενες θέσεις εργασίας εντός της χώρας και σταθερές προοπτικές για το μέλλον.
Πρώτη παγκοσμίως η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στην ελληνική ποντοπόρο ναυτιλία, η οποία, όπως είπε, παραμένει πρώτη παγκοσμίως και αποδεικνύει ότι η Ελλάδα μπορεί να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα, διαπραγματευόμενη καλύτερες συνθήκες για μια ισχυρή και σταθερή παραγωγική οικονομία.
Επενδύσεις 1,49 δισ. ευρώ σε νησιά και παράκτιες περιοχές
Σύμφωνα με τον υπουργό, το 2026 και τα επόμενα χρόνια οι επενδύσεις και τα έργα που αφορούν το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου θα φτάσουν τα 1,498 δισ. ευρώ. Όπως ξεκαθάρισε, στο επίκεντρο των παρεμβάσεων θα βρεθούν τα ακριτικά νησιά, οι παράκτιες παραμεθόριες περιοχές και πόλεις με ιστορικό ναυτιλιακό αποτύπωμα.
Στόχος, όπως ανέφερε, είναι η ενεργοποίηση «κόμβων» ανάπτυξης και επιχειρηματικότητας, τόσο μικρής και μεσαίας κλίμακας όσο και σε επίπεδο Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ώστε οι περιοχές αυτές να αποκτήσουν ξανά την ακμή τους.
Λιμένες: Επιτάχυνση σχεδίων και έμφαση στα ακριτικά νησιά
Αναφερόμενος στα επιχειρησιακά σχέδια ανάπτυξης των λιμένων, ο κ. Κικίλιας δήλωσε ότι αυτά θα επιταχυνθούν. Κάθε ακριτικό νησί, μικρό ή μεγάλο, θα έχει –όπως είπε– τη στήριξη του υπουργείου για έργα αφαλάτωσης, λιμενικών υποδομών, λιμενοβραχιόνων, αγκυροβολίων και μαρινών.
Παράλληλα, γνωστοποίησε τη δημιουργία ειδικού βραχίονα στο υπουργείο για τον πλήρη έλεγχο και την παρακολούθηση των λιμένων, ανεξαρτήτως αν ανήκουν στο Δημόσιο ή έχουν παραχωρηθεί.
Ειδική αναφορά σε Αλεξανδρούπολη, Πάτρα και περιφερειακά λιμάνια
Για την Αλεξανδρούπολη, ο υπουργός χαρακτήρισε την ευρύτερη περιοχή κομβικής σημασίας, επισημαίνοντας ότι θα συνεχιστούν οι επενδύσεις με ιδιαίτερη προσοχή. Αναφορές έγιναν επίσης στα λιμάνια της Πάτρας, του Αστακού, του Βόλου, της Καβάλας και της Ελευσίνας, τα οποία, όπως είπε, χρειάζονται επαναξιολόγηση και αξιοποίηση.
Ναυτική εκπαίδευση και επαγγέλματα με υψηλές απολαβές
Ο κ. Κικίλιας ανακοίνωσε την άρση στρεβλώσεων και αδικιών στον κλάδο, επισημαίνοντας ότι εξισώθηκε το επίδομα ανεργίας των ναυτικών με εκείνο των επαγγελμάτων της ξηράς. Παράλληλα, ξεκινά ενημερωτική συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας σε σχολεία σε όλη τη χώρα για τις προοπτικές των ναυτικών επαγγελμάτων.
Όπως ανέφερε, οι μηνιαίες απολαβές φτάνουν τις 14.000–16.000 ευρώ για τους καπετάνιους, τις 13.000–15.000 ευρώ για τους μηχανικούς, τις 9.000–11.000 ευρώ για τους σεφ και τις 5.500–6.500 ευρώ για τα πληρώματα ξενοδοχειακών υπηρεσιών, με σημαντικά βελτιωμένες συνθήκες εργασίας.
Λιμενικό Σώμα: 500 προσλήψεις και νέος εξοπλισμός
Για το Λιμενικό Σώμα, ο υπουργός ανακοίνωσε συμφωνία με το Υπουργείο Οικονομικών για 500 νέες προσλήψεις το 2026. Παράλληλα, το ΛΣ θα αποκτήσει νέο Κέντρο Επιχειρήσεων, σύγχρονα σκάφη ανοικτής θαλάσσης άνω των 80 μέτρων, μικρά καταδιωκτικά και μη επανδρωμένα μέσα, στο πλαίσιο του προγράμματος «ΑΙΓΙΣ 2».
«Η θάλασσα δεν είναι χώρος, είναι χώρα»
Ο κ. Κικίλιας υπογράμμισε ότι το Λιμενικό Σώμα και η Ελληνική Ακτοφυλακή έχουν σώσει χιλιάδες ζωές τα τελευταία χρόνια, συχνά με προσωπικό ρίσκο. «Η θάλασσά μας δεν είναι απλώς χώρος, είναι χώρα που οφείλουμε να υπερασπιστούμε», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Πράσινη μετάβαση χωρίς κατάρρευση της αγοράς
Απαντώντας σε αναφορές για τη διεθνή συμφωνία ρύπων μέσω του ΙΜΟ, ο υπουργός ξεκαθάρισε ότι δεν υπάρχουν ακόμη εναλλακτικά καύσιμα σε επαρκή κλίμακα. Όπως είπε, μια απότομη και βαριά φορολόγηση της ναυτιλίας θα οδηγούσε σε πληθωριστική έκρηξη και αυξήσεις τιμών στην ενέργεια και τα εμπορικά προϊόντα.
«Ναι στην πράσινη ενέργεια και στη σταδιακή μετατροπή του στόλου, αλλά χωρίς να καταρρεύσει η αγορά», κατέληξε.












