Ακόμη και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα έχουν μπει στο… στόχαστρο
Η Ευρωπαϊκή Ένωση εντείνει τις πιέσεις της απέναντι στα παλαιότερα αυτοκίνητα diesel, επιμένοντας σε όλο και πιο αυστηρούς ελέγχους που θυμίζουν πραγματικό «κυνήγι» για όσους τα διατηρούν σε κυκλοφορία. Παρά τις προσπάθειες των κατασκευαστών να αναβαθμίσουν τις τεχνολογίες αντιρρυπαντικής προστασίας, η στάση της Κομισιόν δείχνει ξεκάθαρα ότι ο στόχος είναι η σταδιακή απόσυρση των οχημάτων αυτής της κατηγορίας από τους δρόμους.
«Αν και δεν μπορεί να “αγγίξει” τα πιο σύγχρονα μοντέλα, αφού συμμορφώνονται με τα πρωτόκολλα, τα παλαιότερα που έχουν χάσει το “τρένο” των προδιαγραφών μπαίνουν στο στόχαστρο.» Στην πράξη, στο επίκεντρο των ελέγχων βρίσκονται οχήματα που πληρούν τις προδιαγραφές Euro 4 και Euro 5, τα οποία πρωτοκυκλοφόρησαν μεταξύ 2011 και 2015 και θεωρούνται πλέον «ύποπτα» ως προς τη ρύπανση που προκαλούν.
Η βασική αιτία είναι οι αυξημένοι ρύποι, καθώς πολλά από τα οχήματα αυτά έχουν αλλοιωμένα ή μη λειτουργικά φίλτρα σωματιδίων (DPF) – είτε επειδή αφαιρέθηκαν, είτε επειδή έχουν απενεργοποιηθεί, είτε επειδή είναι κατεστραμμένα και η αντικατάστασή τους κρίνεται οικονομικά ασύμφορη. Η διαπίστωση τέτοιων παραβάσεων ήταν μέχρι πρότινος σχεδόν αδύνατη, καθώς η ανίχνευση στηρίζεται σε ελλιπείς ελέγχους των ΚΤΕΟ, και για τον λόγο αυτό η Ε.Ε. εξετάζει νέες μεθόδους που θα μετρούν όχι μόνο την ύπαρξη αλλά και την αποδοτικότητα του φίλτρου.
Η νέα προσέγγιση περιλαμβάνει τη μέτρηση της αδιαφάνειας των καυσαερίων, μια διαδικασία που δεν θεωρείται απόλυτα αξιόπιστη, καθώς μπορεί να οδηγήσει σε εσφαλμένα θετικά αποτελέσματα, σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Παρόλα αυτά, η διαδικασία αυτή εφαρμόζεται ήδη για την αξιολόγηση των οχημάτων Euro 4, ενώ στα Euro 5 –στα οποία η ύπαρξη DPF είναι υποχρεωτική από το 2009– θα πραγματοποιείται μέτρηση μικροσωματιδίων με ειδικό μετρητή. Η δοκιμή διαρκεί μισό λεπτό και γίνεται στο ρελαντί, καταγράφοντας τα PM (Particulate Matter) ανά κυβικό εκατοστό καυσαερίων.
Το σύστημα αυτό έχει τεθεί ήδη σε εφαρμογή σε χώρες όπως η Ολλανδία, το Βέλγιο, η Ελβετία και η Γερμανία, όπου μόνο στη τελευταία περισσότερα από μισό εκατομμύριο πετρελαιοκίνητα έχουν αποσυρθεί λόγω προβλημάτων στο DPF. Οι έλεγχοι επεκτείνονται πλέον σε όλη την Ε.Ε., καθώς σχεδιάζεται η ένταξή τους στις διαδικασίες των εθνικών ΚΤΕΟ.
Αυτό που απομένει είναι η εναρμόνιση των ορίων επιτρεπόμενων ρύπων, καθώς σήμερα δεν ισχύουν τα ίδια πρότυπα σε όλες τις χώρες. Όσοι διαθέτουν παλαιά diesel αυτοκίνητα, θα χρειαστεί είτε να διασφαλίσουν ότι πληρούν τις προϋποθέσεις είτε να εξετάσουν την αντικατάστασή τους με νεότερα μοντέλα.
Παράλληλα, ακόμη και τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, κυρίως εκείνα με σύστημα άμεσου ψεκασμού, θα υπόκεινται σε αυστηρούς περιβαλλοντικούς ελέγχους. «Όσοι έχουν επέμβει στη βαλβίδα EGR, στο σύστημα ψεκασμού ή στον εγκέφαλο, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να βρεθούν προ εκπλήξεως.»