H Aegean πανηγυρίζει για τις επιδόσεις του εννιαμήνου, αλλά την ίδια στιγμή κρύβει ένα ένοχο μυστικό. Και αυτό δεν είναι άλλο από τα δικαιώματα ρύπων που οφείλει να αγοράσει – η πληροφόρηση είναι απολύτως συγκεχυμένη.
Σε αυτό πρέπει να προστεθεί, σύμφωνα με την Political και τον ειδικό συνεργάτη της και η επιβολή χρήσης βιώσιμων καυσίμων, η τιμή των οποίων εξακολουθεί να είναι πολλαπλάσια των συμβατικών αεροπορικών καυσίμων. Ειδικά στα δικαιώματα ρύπων αναμένεται σημαντική αύξηση των δικαιωμάτων ρύπων που απαιτείται να αγοράσει ο όμιλος, ενώ υπάρχει και πολύ μεγάλη μεταβλητότητα των τιμών.
Αποφεύγει
Η εταιρεία αποφεύγει σαν το διάβολο το λιβάνι να αναφερθεί επί της ουσίας και να δώσει εκτιμήσεις για το πόσο μπορεί να επηρεαστεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων εννιαμήνου κάνει έναν ενδιαφέροντα συμψηφισμό αναφέροντας επί λέξει τα εξής: «Τα κέρδη EBITDA του ομίλου διαμορφώθηκαν σε €356,6 εκατ., αυξημένα κατά 8% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024, ενώ τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν στα €194,7 εκατ. αυξημένα κατά 14% συγκριτικά με το εννιάμηνο του 2024. Τα κέρδη μετά από φόρους για το εννιάμηνο ανήλθαν σε €148 εκατ., παρουσιάζοντας άνοδο 12% σε σχέση με την περσινή περίοδο. Η επίδοση αυτή επιτεύχθηκε παρά την επιβάρυνση των ρυθμιστικών υποχρεώσεων από 1ης/1/2025, οι οποίες μείωσαν περαιτέρω τα δωρεάν ιστορικά δικαιώματα εκπομπών CO₂, αυξάνοντας την υποχρέωση αγοράς τους, καθώς και λόγω της χρήσης βιώσιμου καυσίμου SAF, με συνολική επιβάρυνση €32 εκατ. για το εννιάμηνο του 2025. Παράλληλα, η εταιρεία επωφελήθηκε από τις χαμηλότερες τιμές καυσίμων, οι οποίες εξισορρόπησαν την ανωτέρω επίδραση».
Ουσιαστικά, η εταιρεία αναφέρει ότι το κόστος χρήσης βιώσιμων καυσίμων και αγοράς δικαιωμάτων ρύπων αυξήθηκε στους πρώτους εννέα μήνες κατά 32 εκατ. ευρώ και «σώθηκε» από τις μειωμένες τιμές στα καύσιμα, των οποίων η εξέλιξη δεν μπορεί να προβλεφθεί.
Επισημαίνεται ότι από φέτος η χρήση SAF θα είναι πλέον υποχρεωτική, με αφετηρία το 2% (με 0,7% επιμέρους εντολή για συνθετικά καύσιμα ή ηλεκτροκαύσιμα) και στόχο να φτάσει το 6% μέχρι το 2030, ενώ ο απώτερος στόχος είναι το 70% το 2050. Επισημαίνεται ότι το 2024 τα αποτελέσματα της εταιρείας επιβαρύνθηκαν επιπρόσθετα με το αυξημένο κόστος των δικαιωμάτων ρύπων, ήτοι €57.746,85 χιλ. από €46.766,52 χιλ., απόρροια τόσο των αυξημένων αναγκών συγκριτικά με το 2023 όσο και της περαιτέρω μείωσης των δωρεάν δικαιωμάτων. Όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις εξαμήνου 2025, τα αποτελέσματα του ομίλου επιβαρύνθηκαν επιπρόσθετα με το αυξημένο κόστος των δικαιωμάτων ρύπων, ήτοι €21.883,10 χιλ. από €14.088,30 χιλ., απόρροια των αυξημένων αναγκών συγκριτικά με το α’ εξάμηνο του 2024 και της μείωσης των δωρεάν δικαιωμάτων του.
Μπέρδεμα
Και εδώ αρχίζει το μπέρδεμα. Αναφέρεται η εταιρεία στο πρόσθετο κόστος ή στο συνολικό; Και πόσο θα είναι αυτό στο τελευταίο τρίμηνο του 2025, δεδομένων των δαπανών του 2024; Η Aegean μέχρι σήμερα δεν έχει κάνει καμία απολύτως πρόβλεψη πόσο υπολογίζει την ετήσια επιβάρυνση, ούτε για το 2025 ούτε και φυσικά για το 2026, αφήνοντας ουσιαστικά τους επενδυτές στο σκοτάδι.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Αegean, όπως όλοι οι αερομεταφορείς, λαμβάνει δωρεάν δικαιώματα εκπομπών CO2 σύμφωνα με το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών της ΕΕ. Η ετήσια κατανομή τους γίνεται από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας το αργότερο μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου με βάση τον Εθνικό Σχεδιασμό (Εθνικό Σχέδιο Δράσης). Στη συνέχεια, η εταιρεία υποβάλλει επαληθευμένες εκθέσεις εκπομπών και επιστρέφει δικαιώματα αντίστοιχα με τις εκπομπές της. Μέχρι τα τέλη Απριλίου η εταιρεία επιστρέφει στους λογαριασμούς της στο μητρώο δικαιώματα που αντιστοιχούν στους επαληθευμένους τόνους CO2 που εξέπεμψε κατά το προηγούμενο έτος.












