Το άγρυπνο «ψηφιακό μάτι» της Τροχαίας περιλαμβάνει περίπου 2.400
κάμερες, τεχνητή νοημοσύνη, fast truck βεβαίωση κλήσεων και μπλόκα παντού
Όλους τους κεντρικούς οδικούς άξονες της Αττικής θα επιτηρεί το άγρυπνο ψηφιακό μάτι της Τροχαίας, το οποίο σε πλήρη ανάπτυξη θα περιλαμβάνει περί τις 2.400 κάμερες. Την ίδια ώρα, όπως γράφει ο Κώστας Παπαδόπουλος στην εφημερίδα «ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ» το νέο ενιαίο επιχειρησιακό-συντονιστικό κέντρο θα λαμβάνει όλα τα δεδομένα και θα τα επεξεργάζεται με ΑΙ.
Με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας να είναι -κατά γενική ομολογία- ιδιαίτερα αυστηρός, στόχος είναι ο «Big Brother» στους δρόμους της Αττικής να φέρει μείωση των ατυχημάτων και βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς. Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο τον Ιούλιο είχαμε, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της
ΕΛ.ΑΣ., 531 τροχαία στο Λεκανοπέδιο, με απολογισμό 11 νεκρούς, 14 σοβαρά και 689 ελαφρά τραυματίες.
Πρόκειται για νούμερα διόλου ενθαρρυντικά, καθώς στο αντίστοιχο χρονικό διάστημα οι αστυνομικοί της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής προχώρησαν σε εκατοντάδες χιλιάδες ελέγχους και στη βεβαίωση 30.414 παραβάσεων, από τις οποίες 280 σε βαθμό πλημμελήματος. Προκαλεί αίσθηση το γεγονός ότι, παρά την ύπαρξη μπλόκων -με αιχμή του δόρατος την ΟΕΠΤΑ- σχεδόν σε κάθε μεγάλο δρόμο, παραμένουν στο… κόκκινο οι παραβάσεις που αφορούν: μη χρήση κράνους – ζώνης ασφαλείας, υπέρβαση ορίου ταχύτητας, οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, χρήση κινητού τηλεφώνου και παραβίαση ερυθρού σηματοδότη.
Ξεκάθαρο «μήνυμα»
Με τον ψηφιακό μετασχηματισμό και τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης, το μήνυμα προς τους οδηγούς είναι σαφές: καμία παράβαση δεν θα μένει κρυφή, κανένας παραβάτης οδηγός δεν θα μένει ατιμώρητος, ενώ τελειώνει η «κακή συνήθεια» του σβησίματος κλήσεων. Ήδη έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για την τοποθέτηση των πρώτων 400 καμερών σε 17 δήμους της Αττικής, με την Τροχαία να έχει επισημάνει 40 κόμβους όπου έχουν
καταγραφεί είτε πολλά ατυχήματα είτε μεγάλος αριθμός παραβάσεων.
Στον Δήμο Αθηναίων, για παράδειγμα, θα υπάρχει κάμερα στη διασταύρωση της λεωφόρου Αλεξάνδρας και της Πατησίωννπου θα ελέγχει όλες τις κατευθύνσεις,ενώ αντίστοιχη κάμερα θα υπάρχει και στη διασταύρωση των λεωφόρων Β. Αμαλίας και Β. Όλγας, με έλεγχο και πάλι προς όλες τις κατευθύνσεις. Στον Πειραιά, κάμερα τοποθετείται στη διασταύρωση των οδών Καραολή και Δημητρίου και Κανελλοπούλου, που θα ελέγχει και
τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας. Και σε μικρότερους δήμους όμως, όπως ο Άγιος Δημήτριος, η Τροχαία θα έχει 24ωρη επίβλεψη στη λεωφόρο Αλ. Παπαναστασίου στο ύψος της οδού Σοφ. Βενιζέλου στο ρεύμα κυκλοφορίας προς τη λεωφόρο Βουλιαγμένης.
Στην πλήρη ανάπτυξή του το ψηφιακό μάτι της Τροχαίας θα περιλαμβάνει 2.000 κάμερες στο αστικό οδικό δίκτυο, ενώ το νέο ενιαίο επιχειρησιακό-συντονιστικό κέντρο θα «βλέπει» και τις 388 κάμερες της Περιφέρειας Αττικής. Επίσης, θα γίνει διασύνδεση με τις υφιστάμενες κάμερες της Αττικής Οδού και του ΟΑΣΑ, ενώ προβλέπεται και η τοποθέτηση 500 καμερών στα λεωφορεία του ΟΣΥ που θα δύναται κι αυτές να μπουν στο σύστημα. Στόχος είναι το σύνολο των καμερών αυτών να μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο δεδομένα στο Ενιαίο Σύστημα, το οποίο με τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης θα προχωρά στην άμεση ψηφιακή έκδοση πράξεων βεβαίωσης παραβάσεων.
«Βροχή» τα πρόστιμα
Αν και από την πλευρά της κυβέρνησης -αλλά και της Τροχαίας- διαμηνύουν σε κάθε τόνο ότι τα νέα μέτρα δεν είναι εισπρακτικά και δεν στοχεύουν στο… πορτοφόλι των οδηγών, αποτελεί κοινό μυστικό ότι τα πρόστιμα θα πέφτουν βροχή. Παράλληλα, με το νέο σύστημα, το… παραδοσιακό σβήσιμο κλήσεων θα περάσει στο χρονοντούλαπο της ιστορίας, ενώ η είσπραξη των προστίμων θα γίνεται γρήγορα και χωρίς να μένει στάσιμη για
χρόνια.
Είναι γνωστό ότι ακόμη και σήμερα η διαδικασία που ακολουθεί τη βεβαίωση προστίμου -εάν αυτό δεν αποπληρωθεί εντός του προβλεπόμενου χρονικού διαστήματος- είναι χρονοβόρα και δαιδαλώδης, καθώς υπάρχει μεταξύ άλλων εμπλοκή των δήμων και της εφορίας. Το αποτέλεσμα είναι πολλές κλήσεις να…
χάνονται στον δρόμο ή να φθάνουν αργοπορημένα έως και καθόλου.
Τέλος, αξίζει να σταθούμε σε μία ακόμη παράμετρο που δεν αφορά τη Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής αλλά την ΕΛ.ΑΣ. στο σύνολο της. Οι νέες αυτές κάμερες, όποτε απαιτείται, θα συνδράμουν και στο σκέλος της αντιμετώπισης της εγκληματικότητας, καθώς, όποτε απαιτηθεί, θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την ταυτοποίηση ή αναζήτηση ατόμων που έχουν διαπράξει εγκληματικές πράξεις