Με αιχμηρή ανακοίνωση, τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής Αναστάσιος Νικολαΐδης (υπεύθυνος Κ.Τ.Ε. Υποδομών-Μεταφορών) και Νίκος Ηλιού (γραμματέας Τομέα Μεταφορών) ζητούν ξεκάθαρες απαντήσεις από τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη για τους χειρισμούς του σχετικά με την κατάργηση μεγάλου μέρους του δικτύου τρόλεϊ στην Αθήνα.
Στην ανακοίνωση τους υποστηρίζουν ότι η ξαφνική κυβερνητική απόφαση «δημιουργεί έντονους προβληματισμούς» ως προς τη τεχνικοοικονομική σκοπιμότητα, το εύρος και την έλλειψη διαβούλευσης με επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς. Όπως σημειώνουν, η γενικευμένη κατάργηση του δικτύου «δύσκολα μπορεί να χαρακτηριστεί σωστή» με βάση τα κριτήρια του συγκοινωνιακού σχεδιασμού, της προστασίας του περιβάλλοντος και του κόστους κύκλου ζωής και «φαίνεται περισσότερο ως πολιτική επιλογή παρά τεχνική λύση».
Έντονα ερωτήματα για το περιβάλλον, τα οικονομικά και τη λειτουργικότητα
Τα στελέχη του ΠΑΣΟΚ θέτουν σειρά κρίσιμων ερωτημάτων προς τον κ. Κυρανάκη:
➤ Περιβαλλοντική σκοπιμότητα
-
Υπάρχει τεκμηριωμένη απόδειξη ότι η αντικατάσταση ενός ώριμου δικτύου συνεχούς ηλεκτροκίνησης από ηλεκτρικά λεωφορεία είναι περιβαλλοντικά καλύτερη λύση στις βαριές γραμμές κορμού;
➤ Οικονομική σκοπιμότητα
-
Πού βρίσκεται η πλήρης ανάλυση Κόστους Κύκλου Ζωής 20-25 ετών που να δικαιολογεί την αποξήλωση υπάρχουσας, πληρωμένης και εν πολλοίς αποσβεσμένης υποδομής;
-
Γιατί το οικονομικό επιχείρημα του υπουργού εστιάζει μόνο στο αρχικό κόστος αγοράς οχημάτων και όχι στα:
-
έξοδα αποξήλωσης δικτύου,
-
επενδύσεις σε υποδομές φόρτισης,
-
κόστος μπαταριών,
-
διαφορές στο λειτουργικό κόστος;
-
➤ Συγκοινωνιακή – επιχειρησιακή διάσταση
-
Αμφισβητεί ο υπουργός ότι, σύμφωνα με στοιχεία ΟΑΣΑ, τα τρόλεϊ το 2023 εκτέλεσαν 82% των δρομολογίων τους και ότι τα προβλήματα οφείλονται σε έλλειψη προσωπικού και γήρανση στόλου, και όχι στην τεχνολογία των τρόλεϊ;
-
Αγνοεί ότι οι γραμμές αυτές αποτελούν βαριές γραμμές κορμού σε βασικές αρτηρίες (Πατησίων, Πανεπιστημίου, Βασ. Σοφίας, Αχαρνών), όπου η μόνιμη ηλεκτροκίνητη υποδομή είναι λειτουργικά προτιμότερη;
➤ Εναλλακτικές λύσεις που δεν εξετάστηκαν
Το ΠΑΣΟΚ επισημαίνει ότι δεν φαίνεται να διερευνήθηκαν διεθνώς δοκιμασμένες λύσεις, όπως:
-
Εκσυγχρονισμός του στόλου τρόλεϊ με in-motion charging (φόρτιση εν κινήσει),
-
Στοχευμένη μείωση και αναδιάταξη του δικτύου μόνο στους βασικούς άξονες,
-
Συνδυασμός τρόλεϊ με ηλεκτρικά λεωφορεία σε δευτερεύουσες γραμμές.
Αμφισβήτηση και για το επιχείρημα της «αισθητικής αναβάθμισης»
Το ΠΑΣΟΚ σχολιάζει ότι, ενώ η αφαίρεση των καλωδίων μπορεί να βελτιώνει οπτικά συγκεκριμένους άξονες, η Αθήνα είναι έτσι κι αλλιώς γεμάτη με οπτικό θόρυβο (πινακίδες, καλώδια ΔΕΔΔΗΕ, κλιματιστικά).
Απορούν, λοιπόν, αν πράγματι τα καλώδια των τρόλεϊ αποτελούν το μεγαλύτερο πρόβλημα, ειδικά σε μια πόλη που έχει γεμίσει φωτεινές διαφημιστικές πινακίδες με αισθητική Times Square.
Πρόταση ΠΑΣΟΚ: Αναβάθμιση, όχι κατάργηση
Το κόμμα δηλώνει ότι, εάν υπήρχε ουσιαστική διαβούλευση, θα μπορούσαν να εξεταστούν λύσεις πιο ορθολογικές από τη γενικευμένη κατάργηση, όπως:
-
Στοχευμένη αναδιοργάνωση και αναβάθμιση του δικτύου τρόλεϊ
-
Μείωση καλωδίων μόνο στους κύριους άξονες
-
Νέος, σύγχρονος στόλος με δυνατότητα φόρτισης εν κινήσει
Καταλήγουν ότι η σημερινή κυβερνητική επιλογή «δεν μπορεί να θεωρηθεί σωστή» από τεχνική και περιβαλλοντική σκοπιά και αποσκοπεί περισσότερο στη βελτίωση της εικόνας της πόλης και σε βραχυπρόθεσμες επικοινωνιακές ανάγκες.












