“Μέσω της θρησκείας και χρησιμοποιώντας την ως “Δούρειο Ίππο” προσπαθούν να βαφτίσουν ενιαία τη μειονότητα της Θράκης και να την μετατρέψουν από θρησκευτική σε εθνική. Έχουν μηχανισμούς που έχουν διεισδύσει στα τζαμιά και μέσα από το θρησκευτικό κήρυγμα, κάνουν πολιτικό κήρυγμα”. Με τα λόγια αυτά ο Βενιαμίν Κόντε, εκπρόσωπος του Πολιτιστικού Συλλόγου Πομάκων Ξάνθης, περιγράφει στην εφημερίδα “Καρφιτσα” και τον Παναγιώτη Μανή, τις πιέσεις που δέχονται οι Πομάκοι της Θράκης την τελευταία δεκαετία, από ψευδομουφτήδες που δρουν στην περιοχή με στόχο να “εκτουρκίσουν” τους Πομάκους. Αποκαλύπτει μάλιστα πως “υπάρχει φόβος καθώς πολλές φορές στο παρελθόν, είτε με προσηλυτισμό είτε με απειλές, αναλόγως ποιον έχουν απέναντί τους και με ποιον τρόπο θα καταφέρουν τις επιδιώξεις τους, απαγορεύουν στους Πομάκους να μιλούν την μητρική τους γλώσσα υποστηρίζοντας ότι δεν είναι αυτή η γλώσσα της μειονότητας”.
Καταγγελίες στη Σύνοδο Μειονοτικών Θεμάτων του ΟΗΕ
Τις παραπάνω καταγγελίες έκανε ο 25χρονος Βενιαμίν συμμετέχοντας στη Σύνοδο Μειονοτικών Θεμάτων του ΟΗΕ στη Γενεύη ως εκπρόσωπος του Συλλόγου Πομάκων της Ξάνθης. “Πήγαμε εκεί, μεταφέροντας τη φωνή εκατοντάδων χιλιάδων Πομάκων οι οποίοι φοβούνται να βγουν μπροστά και τις τελευταίες δεκαετίες βιώνουν μια πίεση από μη αναγνωρισμένους, υποτίθεται, θρησκευτικούς θεσμούς που λειτουργούν παράνομα και παράτυπα στη Θράκη ” εξηγεί στην “Κ” και συνεχίζει “προσπαθούν να παραγκωνίσουν τη νόμιμη μουφτεία και δρώντας με διάφορους τρόπους ασκούν πίεση σε όλη τη μειονότητα”.
Η στάση της Ελληνικής Πολιτείας
Παρά τις πιέσεις που υπάρχουν ο ίδιος, εκπροσωπώντας τους Πομάκους της Ξάνθης, αναγνωρίζει ότι την τελευταία δεκαετία η Ελληνική Πολιτεία είναι αυτή που κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση.

“Γίνονται προσπάθειες να διορθωθούν τα λάθη των προηγούμενων δεκαετιών, είτε είναι τα υπολείμματα που άφησαν οι μπάρες, είτε είναι διάφορα καθημερινά προβλήματα. Βλέπουμε προσπάθειες από την πολιτεία γενικότερα, ανεξαρτήτως κόμματος ή παράταξης. Έχουν αντιληφθεί οι περισσότεροι την ιδιαιτερότητα της μειονότητας και προσπαθούν να επανορθώσουν τα λάθη του παρελθόντος. Ένα πρόσφατο παράδειγμα είναι και η αναγνώριση των Μπεκτασήδων Αλεβιτών Μουσουλμάνων, οι οποίοι κατά κύριο λόγο είναι πομακικής καταγωγής και η θρησκεία τους ήταν για χρόνια στη σκιά. Οπότε, η αναγνώριση αυτής της θρησκευτικής κοινότητας εντός της μειονότητας, δείχνει ότι πλέον η πολιτεία δεν φοβάται το διαφορετικό, αντιθέτως, είναι κάτι το οποίο αρχίζει και το προστατεύει”.
Βλέπω ένα φωτεινό μέλλον
Οι δράσεις τέτοιων ομάδων πάντως δε φαίνεται να τον πτοούν. Έχει σπουδάσει νοσηλευτική, εργάζεται και παρότι όπως λέει “στο παρελθόν υπάρχουν ακόμη και για μένα σκοτεινά σημεία, όπως λάθος προσεγγίσεις ανθρώπων που είχαν ως αποτέλεσμα να με πληγώσουν ή να με τραυματίσουν”, ξεκαθαρίζει πως “προτιμώ να βλέπω το μέλλον και να κρατάω τα μαθήματα του παρελθόντος οπότε εν προκειμένω βλέπω ένα μέλλον πολύ φωτεινό. Ένα μέλλον που μπορεί να χωρέσει όλους τους ανθρώπους”. Άλλωστε όπως πολύ εύστοχα σημειώνει. “Μπορούμε να συνυπάρξουμε. Συνυπάρχουμε ήδη εδώ και αιώνες. Είμαστε ένα παράδειγμα προς μίμηση και έχοντας ως βάση αυτά, πιστεύω ότι μπορούμε όλοι οι άνθρωποι ανεξαρτήτως θρησκείας, γλώσσας και ταυτότητας να συνεχίσουμε να συνυπάρχουμε σε αυτόν τον τόπο, κάνοντάς τον καλύτερο για όλους”.
*Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πομάκων Ξάνθης ιδρύθηκε το 2007 με σκοπό να διασώσει και να μεταλαμπαδεύσει στις επόμενες γενιές τη γλώσσα, τα ήθη, τα έθιμα και την παράδοση των Πομάκων της περιοχής












