Η πολιτιστική κληρονομιά της πόλης πρέπει να αποκαλυφθεί και να αναδειχθεί από τους ειδικούς
Τέλος στα σενάρια για τη χρήση της Βασιλίσσης Όλγας μετά την ολοκλήρωση των έργων που πραγματοποιούνται εκεί βάζει με ανακοίνωσή της Ανάπλαση Δημόσιων Χώρων ΑΕ, ξεκαθαρίζοντας ότι ο χώρος θα παραδοθεί εξολοκλήρου στους πεζούς. Μοναδικές εξαιρέσεις θα είναι οι γραμμές ανόδου και καθόδου του τραμ και μια λωρίδα ανόδου των μέσων μαζικής μεταφοράς από το Παγκράτι προς το Σύνταγμα. Την ίδια ώρα, γίνεται μια πλήρης περιγραφή των παρεμβάσεων που γίνονται στη λεωφόρο, ενώ ξεκαθαρίζεται πως οι όποιες καθυστερήσεις στην εκτέλεση των έργων δεν οφείλονται σε καθυστερήσεις πληρωμών προς την εργοληπτική εταιρεία.
Συγκεκριμένα, η ανακοίνωση της Ανάπλαση Δημόσιων Χώρων ΑΕ έχει ως εξής: «Είναι γνωστό παγκοσμίως ότι κάθε μέτρο γης της πόλης των Αθηνών κρύβει ένα ανυπολόγιστης αξίας ιστορικό απόθεμα. Πολλώ δε μάλλον στη σημερινή λεωφόρο Βασιλίσσης Όλγας, σημείο ;oπου τελείωναν τα Θεμιστόκλεια τείχη της πόλης, το Βαλεριάνειο τείχος, καθώς και κτίσματα ρωμαϊκών και βυζαντινών περιόδων. Η ανάπλαση της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας έχει ως αντικείμενο τη διαμόρφωση ενός χώρου ανοιχτού στο κοινό, που θα ενοποιεί το Ολυμπιείο με το Ζάππειο και τον Εθνικό Κήπο και θα ολοκληρώνει τον αρχαιολογικό περίπατο από τον Κεραμεικό ως τον λόφο του Αρδηττού και το Παναθηναϊκό Στάδιο. Προάγοντας τη βιώσιμη κινητικότητα θα δίνει προτεραιότητα στην κίνηση των πεζών, καθώς και στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς (λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ), ενώ θα εξασφαλίζει την απρόσκοπτη πρόσβαση για τα ΑμΕΑ σε όλη την έκταση του πεζοδρόμου.
Η αρχική μελέτη εκπονήθηκε με ανάθεση της Ενοποίησης των Αρχαιολογικών Χώρων ΑΕ κατά την περίοδο 2011-2014 και επικαιροποιήθηκε από την Ανάπλαση Αθήνας ΑΕ την περίοδο 2021-2022. Το έργο χρηματοδοτείται από το Τομεακό Πρόγραμμα Ανάπτυξης Υποδομών και Μεταφορών 2021 (ΑΔΑ: 6ΣΛΝ46ΜΤΛΡ-ΖΛΔ) του υπουργείου Μεταφορών.
Με την ολοκλήρωση των έργων ο χώρος θα παραδοθεί εξολοκλήρου στους πεζούς, με εξαίρεση τις γραμμές ανόδου και καθόδου του τραμ από και προς το Σύνταγμα, μια λωρίδα ανόδου του τρόλεϊ και ΜΜΜ από το Παγκράτι προς το Σύνταγμα.
Η συνολική συμβατική δαπάνη του έργου (σε συνέχεια ανοικτού μειοδοτικού διαγωνισμού), συμπεριλαμβανομένων απολογιστικών εργασιών (ανασκαφές αρχαιολογίας, προσωρινή μεταφορά τρόλεϊ, μετατόπιση ΟΚΩ κλπ), ανέρχεται στα €4.606.819,10 (χωρίς ΦΠΑ).
Κατά την κατασκευή του έργου, πέραν της ανάπλασης, ενδεικτικά, αποκαταστάθηκαν ή ενισχύθηκαν σημαντικές υποδομές της οδού:
1. Κατασκευάστηκε σύστημα αποχέτευσης ομβρίων, το οποίο ΔΕΝ υπήρχε.
2. Τοποθετήθηκε φωτισμός, στην πλευρά ανόδου προς Σύνταγμα, ο οποίος ΔΕΝ υπήρχε.
3. Αντικαταστάθηκαν αγωγοί φυσικού αερίου, οι οποίοι ήταν παλαιοί και εκτός προδιαγραφών ασφαλείας.
4. Αποκατασταθήκαν φθορές στις στηρίξεις των τροχιών του τραμ.
5. Αποκαλύφθηκαν, αξιολογήθηκαν, συντηρήθηκαν και θα αναδειχθούν αρχαιότητες, οι οποίες αποτυπώνουν το σύνολο της ιστορίας της πόλης των Αθηνών.
6. Φυτεύτηκαν 160 δέντρα και περίπου 8.500 καλλωπιστικά φυτά, ενισχύοντας σημαντικά το πράσινο της πόλης.
Σημειολογικά και μόνο αξίζει να γίνει μια αναφορά σε δύο έργα αναπλάσεων, τα οποία εκτελούνται σε δύο διαφορετικά σημεία της πόλης, με έντονη την ύπαρξη αρχαιολογικού πλούτου, έτσι ώστε να γίνει ξεκάθαρο πως η πολιτιστική κληρονομιά της πόλης πρέπει να αποκαλυφθεί και να αναδειχθεί από τους ειδικούς και βέβαια αυτό απαιτεί χρόνο και δαπάνη.
Οι περιοχές αυτές αφορούν τη:
– Λ. Βασιλίσσης Όλγας (κύριος έργου Ανάπλαση), με συμβατικό προϋπολογισμό (χωρίς ΦΠΑ), €4,6 εκατ. (συμπεριλαμβανομένων έργων αρχαιοτήτων), και υπογραφή σύμβασης 20/02/2023 (ΑΔΑΜ: 23SYMV012337153 2023-03-21). Απαιτείται συμπληρωματική δαπάνη για τα έργα των αρχαιοτήτων €0,7 εκατ. (περίπου 15% του αρχικού συμβατικού συνολικού προϋπολογισμού) και
– Πλατεία Θεάτρου (κύριος έργου Δ. Αθηναίων), με συμβατικό προϋπολογισμό (χωρίς ΦΠΑ), €0,8 εκατ., υπογραφή σύμβασης 18-05-2022 (ΑΔΑΜ 22SYMV010596443 2022-05-20). Η απαίτηση της αποκάλυψης των αρχαιοτήτων έγινε με απευθείας διαπραγμάτευση, από τον Δ. Αθηναίων, με συμβατικό προϋπολογισμό ύψους €0,9 εκατ. (χωρίς ΦΠΑ) (> 100% του αρχικού προϋπολογισμού του έργου), σύμβαση 25-4-2024 με ΑΔΑΜ SYMV014676161 2024-4-26.
Και τα δύο έργα βρίσκονται σε εξέλιξη.
Να σημειωθεί, τέλος, ότι αναφορικά με τις αιτιάσεις των καθυστερήσεων πληρωμών (όπως ο εργολάβος διατείνεται), από το ΔΣ της Ανάπλασης Δημοσίων Χώρων ΑΕ τηρούνται κατά γράμμα οι διαδικασίες που επιβάλλει η κείμενη νομοθεσία (σύνταξη ΑΠΕ, γνωμοδότηση Τεχνικού Συμβουλίου του υπουργείου Υποδομών, ΔΣ Ανάπλασης, Ελεγκτικό Συνέδριο και υπογραφή Συμπληρωματικής Σύμβασης), διαδικασίες που εφαρμόστηκαν από την πρώτη στιγμή της ανάληψης του έργου από την Ανάπλαση».












