Στην κατάθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού 2026 στη Βουλή προχώρησε ο υπουργός Οικονομικών Κυριάκος Πιερρακάκης, διατηρώντας και σε συμβολικό επίπεδο το στίγμα του ψηφιακού μετασχηματισμού. Ο προϋπολογισμός παραδόθηκε στον Πρόεδρο της Βουλής Νικήτα Κακλαμάνη σε μορφή ψηφιακού usb stick, με τον υπουργό να σημειώνει ότι από την επόμενη χρονιά το κορυφαίο αυτό νομοσχέδιο θα κατατίθεται αποκλειστικά σε πλήρως άυλη μορφή, μέσω QR code στο κυβερνητικό cloud.
Ο κ. Πιερρακάκης, στην σύντομη παρέμβασή του στην Ολομέλεια, έκανε λόγο για έναν προϋπολογισμό «ρεαλιστικό, κοινωνικό, εφαρμόσιμο και αναπτυξιακό», δίνοντας το πλαίσιο μέσα στο οποίο η κυβέρνηση επιδιώκει να ισορροπήσει μεταξύ δημοσιονομικής πειθαρχίας και στήριξης της κοινωνίας. Από την πλευρά του, ο κ. Κακλαμάνης ενημέρωσε ότι η συζήτηση του προϋπολογισμού στην Ολομέλεια θα ξεκινήσει το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου, ενώ η ψήφιση έχει προγραμματιστεί για το βράδυ της Τετάρτης 17 Δεκεμβρίου, επιβεβαιώνοντας τον θεσμικό χαρακτήρα της διαδικασίας.
Αναθεώρηση στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος στο 3,7% για το 2025
Την ίδια στιγμή, το Ελληνικό Δημοσιονομικό Συμβούλιο (ΕΔΣ) ανακοίνωσε τη Γνώμη του για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2026, ολοκληρώνοντας την αξιολόγηση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών προβλέψεων στις οποίες αυτός βασίζεται. Η κρίση του Συμβουλίου είναι σαφής: το σχέδιο προϋπολογισμού είναι συμβατό με τους ισχύοντες δημοσιονομικούς κανόνες.
Στο επίκεντρο της ανάλυσης βρίσκεται η αναθεώρηση του στόχου πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2025 στο 3,7% του ΑΕΠ, έναντι 3,6% που είχε προβλεφθεί στο Προσχέδιο του ΚΠ 2026 και 2,4% που προβλεπόταν στον τρέχοντα προϋπολογισμό. Σύμφωνα με το ΕΔΣ, η νέα στοχοθέτηση στηρίζεται:
- στην έως τώρα εκτέλεση του Προϋπολογισμού 2025,
- στη νεότερη αναθεώρηση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ,
- και στις φθινοπωρινές προβλέψεις της ΕΕ, που αποτυπώνουν μια συνεπή εικόνα για τα δημοσιονομικά μεγέθη.
Το Συμβούλιο επισημαίνει ότι η επίτευξη του στόχου 3,7% είναι εφικτή, υπό την προϋπόθεση ότι θα διατηρηθεί η ανθεκτικότητα των εσόδων, θα υπάρξει αποτελεσματική συγκράτηση των δαπανών και δεν θα προκύψουν απρόβλεπτες δημοσιονομικές πιέσεις που θα μπορούσαν να εκτροχιάσουν την πορεία του προϋπολογισμού.
Ρυθμοί ανάπτυξης, πρωτογενή πλεονάσματα και χρέος σε σταθερή τροχιά
Σε ό,τι αφορά το μακροοικονομικό σκέλος, το ΕΔΣ προβλέπει ρυθμό ανάπτυξης 2,2% για το 2025 και 2,3% για το 2026, σε ευθυγράμμιση με τις προβλέψεις που περιέχονταν στη Γνώμη του για το Προσχέδιο του ΚΠ 2026. Παράλληλα, υπενθυμίζει ότι οι προβλέψεις καταρτίζονται σε περιβάλλον έντονης διεθνούς αβεβαιότητας, με ασαφείς εμπορικές πολιτικές, φυσικές κρίσεις και δημογραφικές προκλήσεις που επιβαρύνουν το διεθνές σκηνικό.
Στο δημοσιονομικό πεδίο, το πρωτογενές πλεόνασμα εκτιμάται στο 3,7% του ΑΕΠ για το 2025 και στο 2,8% του ΑΕΠ για το 2026. Το ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται:
- πλεονασματικό το 2025 (0,6% του ΑΕΠ),
- οριακά ελλειμματικό το 2026 (-0,2% του ΑΕΠ),
ενώ η καθοδική πορεία του δημόσιου χρέους συνεχίζεται, ως αντανάκλαση της συνεπούς δημοσιονομικής πολιτικής που ακολουθείται τα τελευταία χρόνια.
Το ΕΔΣ σημειώνει ότι οι δημοσιονομικές δεσμεύσεις του ΚΠ 2026 ευθυγραμμίζονται με το νέο ευρωπαϊκό δημοσιονομικό πλαίσιο. Παρά το γεγονός ότι καταγράφεται υπέρβαση των ετήσιων ορίων αύξησης των καθαρών πρωτογενών δαπανών, οι σωρευτικές μεταβολές παραμένουν εντός των ορίων του Μεσοπρόθεσμου Δημοσιονομικού Σχεδίου (ΜΔΣ) 2025–2028. Η σταθερή συμμόρφωση με τους στόχους χαρακτηρίζεται ως αναγκαία συνθήκη για την αποφυγή αποκλίσεων, αλλά και για τη διατήρηση της δημοσιονομικής αξιοπιστίας, της μακροοικονομικής σταθερότητας και μιας διατηρήσιμης αναπτυξιακής πορείας.
Μεταρρυθμίσεις ως «ασπίδα» απέναντι στις διαταράξεις
Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται από το ΕΔΣ στην ανάγκη συνεχούς εφαρμογής διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων, που λειτουργούν ως «κρίσιμο όχημα» για την αντιμετώπιση πιθανών αρνητικών διαταράξεων με υψηλό οικονομικό αντίκτυπο.
Βασικοί στόχοι, όπως υπογραμμίζεται, παραμένουν:
- η αύξηση της παραγωγικότητας,
- η ενίσχυση της αποδοτικότητας και αποτελεσματικότητας των δημόσιων δαπανών,
- η θωράκιση της οικονομίας απέναντι σε εξωγενείς κρίσεις.
Η λεπτομερής ανάλυση των μακροοικονομικών και δημοσιονομικών εξελίξεων θα περιληφθεί στην επόμενη εξαμηνιαία Έκθεση του ΕΔΣ, η οποία θα αποτελέσει και το πιο αναλυτικό εργαλείο αξιολόγησης του πώς ο Κρατικός Προϋπολογισμός 2026 μεταφράζεται στην πράξη σε πολιτικές σταθερότητας και ανάπτυξης.












