Η ηγεσία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών παρουσίασε τα βασικά σημεία και τις παραμέτρους του τελικού σχεδίου για τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2026, λίγες ώρες μετά την επίσημη κατάθεσή του στη Βουλή από τον Κυριάκο Πιερρακάκη.
«Δεν λύσαμε όλα τα προβλήματα» – Το μήνυμα Πιερρακάκη
Ο υπουργός υπογράμμισε ότι, παρά τις θετικές επιδόσεις, «δεν λύσαμε όλα τα προβλήματα» και ότι πολλοί συμπολίτες εξακολουθούν να δυσκολεύονται. Διαβεβαίωσε όμως ότι η κυβέρνηση «δουλεύει καθημερινά για όλους αυτούς τους ανθρώπους».
Ο κ. Πιερρακάκης τόνισε πως η Ελλάδα είναι πλέον μια χώρα «με αυτοπεποίθηση, δυναμική και προοπτική» και έχει μπει σε έναν δρόμο ανάπτυξης «που δεν πρέπει να χαθεί».
Τα βασικά στοιχεία του Προϋπολογισμού 2026
Ρυθμοί ανάπτυξης και πληθωρισμός
- Ανάπτυξη: 2,2% το 2025 και 2,4% το 2026
- Πληθωρισμός: 2,6% το 2025 και 2,2% το 2026
Επενδύσεις και παρεμβάσεις
- Αύξηση επενδύσεων: 5,7% το 2024 και 10,2% το 2026
- Δημοσιονομικές παρεμβάσεις: 2,9 δισ. ευρώ για το 2026
- 1,76 δισ. ευρώ από τα μέτρα της ΔΕΘ
- 1,14 δισ. ευρώ από ήδη θεσμοθετημένα μέτρα
Δημοσιονομικοί στόχοι
- Πρωτογενές πλεόνασμα: 3,7% το 2025 και 2,8% το 2026
- Συνολικό αποτέλεσμα Γενικής Κυβέρνησης: 0,6% το 2025 και -0,2% το 2026
Χρέος
- 154,2% του ΑΕΠ το 2024
- 145,9% το 2025
- 138,2% το 2026
- 119% το 2029

Ανθεκτική οικονομία σε δύσκολο περιβάλλον
Σημειώνεται η ανθεκτικότητα της ελληνικής οικονομίας σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας και γεωπολιτικών εντάσεων. Η θετική δυναμική του 2026 αναμένεται να στηριχθεί:
- στην ενίσχυση των επενδύσεων,
- στην αύξηση όλων των συνιστωσών της εγχώριας ζήτησης,
- στη διεύρυνση της απασχόλησης και των εισοδημάτων,
- στη σταθερή δημοσιονομική πορεία,
- και στην ενίσχυση της εξωτερικής ζήτησης για υπηρεσίες.

Το κόστος των παρεμβάσεων 2025–2027
Το συνολικό κόστος των δημοσιονομικών παρεμβάσεων που έχουν νομοθετηθεί ή ανακοινωθεί ανέρχεται σε:
- 3,04 δισ. ευρώ το 2025,
- 5,94 δισ. ευρώ το 2026 (αύξηση κατά 2,9 δισ. ευρώ),
- 7,94 δισ. ευρώ το 2027 (αύξηση κατά 2 δισ. ευρώ).
Οι αριθμοί αυτοί δείχνουν τη στρατηγική της κυβέρνησης για σταθερή και επεκτατική οικονομική πολιτική, με συνδυασμό δημοσιονομικής πειθαρχίας και στοχευμένων κοινωνικών παρεμβάσεων.

Εξέλιξη βασικών μακροοικονομικών μεγεθών 2019-2026
Αμοιβές, το 2026:
-Ο κατώτατος μισθός θα είναι >40% υψηλότερος από το 2019
-Οι συνολικές αμοιβές εξαρτημένης εργασίας θα είναι 37% υψηλότερες από το 2019
-Οι κατά κεφαλήν μικτές αμοιβές θα είναι 21% υψηλότερες και οι καθαρές αμοιβές 32% υψηλότερες από το 2019 (καθώς μειώθηκαν φόροι και εισφορές)
-Τα ανωτέρω σημαίνουν ότι ο καθαρός μέσος μισθός θα έχει αυξηθεί περίπου 10% περισσότερο από τον πληθωρισμό και ο κατώτατος μισθός περίπου 18% περισσότερο από τον πληθωρισμό.
-Η ανεργία θα έχει μειωθεί κάτω από το μισό σε σχέση με το 2019 (8,6% έναντι 17,3%)
Ανάπτυξη, το 2026:
-Το ονομαστικό ΑΕΠ της χώρας θα είναι κατά 40% ή 75 δισ. υψηλότερο από το 2019
-Το ΑΕΠ σε σταθερές τιμές θα έχει αυξηθεί σε σχέση με το 2019 κατά 13,6% έναντι 7,6% της Ευρωζώνης
-Το κατά κεφαλήν ΑΕΠ σε σταθερές τιμές θα έχει αυξηθεί σε σχέση με το 2019 κατά 15,7% έναντι 5,3% της Ευρωζώνης (τριπλάσιο ποσοστό αύξησης)
-Οι επενδύσεις σε σταθερές τιμές θα έχουν αυξηθεί σε σχέση με το 2019 κατά 96%, έναντι 5% της Ευρωζώνης
Επενδύσεις
-Σε ονομαστικούς όρους, οι επενδύσεις στην Ελλάδα προβλέπεται το 2026 να ανέλθουν σε ποσοστό 17,7% του ΑΕΠ, έναντι 16,4% το 2025, σηματοδοτώντας το υψηλότερο ποσοστό μετά το 2009.
-Το αρνητικό επενδυτικό κενό της Ελλάδας απέναντι στην Ευρωζώνη, αναμένεται στο τέλος του 2026 να έχει συρρικνωθεί στο μικρότερο μέγεθος για όλη την περίοδο από την έναρξη της οικονομικής προσαρμογής.
Πορεία Καθαρών Δαπανών
Το 2024 ο ετήσιος ρυθμός αύξησης των καθαρών δαπανών υπολογίζεται σε -0,2%, με όριο +2,6% και διαμορφώθηκε στο επίπεδο αυτό κυρίως λόγω της απόδοσης των μέτρων για την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής και της εισφοροδιαφυγής.
Για το 2025 και το 2026, οι καθαρές δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν ετησίως με ρυθμό 4,4% και 5,7%, αντίστοιχα, με τη σωρευτική αύξηση των ετών 2024 – 2026 να εκτιμάται σε περίπου 10 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο όριο που τίθεται από το ΜΔΣ. Για τα έτη 2027 και 2028, η αύξηση των καθαρών δαπανών εκτιμάται εντός του ετήσιου ορίου.
Κατόπιν ενεργοποίησης της εθνικής ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, η μεταβολή των αμυντικών δαπανών, ως ποσοστό του ΑΕΠ, κατά την περίοδο 2025 – 2028 σε σχέση με το έτος 2024 λαμβάνεται υπόψη από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε περίπτωση υπέρβασης του ορίου δαπανών. Σε όρους λειτουργικής ταξινόμησης των δαπανών (CoFoG) οι αμυντικές δαπάνες για το έτος 2026 και τα επόμενα έτη εκτιμώνται περίπου 0,3% του ΑΕΠ υψηλότερες σε σχέση με το 2024.

Κατατέθηκε ο προϋπολογισμός στη Βουλή
Χωρίς ουσιαστικές αλλαγές σε σχέση με το προσχέδιο, κατατέθηκε σήμερα στις 11 π.μ. ο προϋπολογισμός του 2026, ο οποίος ενσωματώνει μέτρα ελάφρυνσης της μεσαίας τάξης και κυρίως των οικογενειών με παιδιά, ύψους 1,76 δισ. ευρώ.
Ολόκληρη η δήλωση Πιερρακάκη:
«Κύριε Πρόεδρε, Κυρίες και Κύριοι Βουλευτές, έχω την ιδιαίτερη τιμή να καταθέσω στο Σώμα τον Κρατικό Προϋπολογισμό οικονομικού έτους 2026 και την Εισηγητική του Έκθεση.
Καταθέτω, επίσης, έκθεση επί των φορολογικών δαπανών, εκθέσεις των Γενικών Διευθυντών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, Φορολογίας, Τελωνείων και Ειδικών Φόρων Κατανάλωσης, Δημόσιας Περιουσίας και Κοινωφελών Περιουσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, την Ετήσια Έκθεση Ελέγχου της Γενικής Διεύθυνσης Δημοσιονομικών Ελέγχων του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους καθώς και τις δηλώσεις που προβλέπονται στο άρθρο 58 του ν.4270/2014, όπως αυτό ισχύει.
Κύριε Πρόεδρε, θα σας παρακαλέσω να ορισθούν ημερομηνίες για τη συζήτηση του Κρατικού Προϋπολογισμού στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων και στην Ολομέλεια του Σώματος.
Η κατάθεση του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2026 συνοδεύεται και από ειδική έκδοση του Προϋπολογισμού Επιδόσεων οικονομικού έτους 2026.
Τέλος, ενημερώνω το Σώμα ότι επιπλέον κατατίθεται ο Απoλoγισμός και o Γενικός Ισoλoγισμός τoυ Kράτoυς οικονομικού έτους 2024, συνοδευόμενοι από την έκθεση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Να προσθέσω δύο σημεία: Το πρώτο αφορά το περιεχόμενο του Προϋπολογισμού. Θα διαπιστώσετε, πιστεύω, όλοι, ότι είναι ένας Προϋπολογισμός ρεαλιστικός, κοινωνικός, εφαρμόσιμος και αναπτυξιακός.
Και δεύτερον μία τεχνική λεπτομέρεια: πέρα από το καθιερωμένο USB stick, o Προϋπολογισμός υποβάλλεται πλέον και σε πλήρως άυλη μορφή με QR code στο Cloud και από του χρόνου το USB stick καταργείται. Σας ευχαριστώ».
Η διατήρηση της αναπτυξιακής δυναμικής της οικονομίας, η επίτευξη υψηλών πρωτογενών πλεονασμάτων, καθώς και η συγκράτηση τουπληθωρισμού αποτελούν τους βασικούς στόχους της οικονομικής πολιτικής, με τον «πήχη» μάλιστα για τον τιμάριθμο να χαμηλώνει οριακά (από το 2,2% του προσχεδίου) λόγω της καθοδικής πορείας που ακολουθεί τους τελευταίους μήνες (χθες η Eurostat ανακοίνωσε εναρμονισμένο δείκτη 1,6% στην Ελλάδα τον Οκτώβριο).
Σημαντική συμβολή στην άνοδο του ΑΕΠ το 2026 θα έχει η ιδιωτική κατανάλωση, με προβλεπόμενη αύξηση 1,7%, έναντι του 1,9% που προβλέπεται για εφέτος και 2,1% την περασμένη χρονιά.
Κάτω από το 1% (στο 0,7%) θα περιοριστεί η δημόσια κατανάλωση, η οποία εφέτος τοποθετείται στο 1,4%, μετά τη «βουτιά» -4,1% πέρυσι.
Οι επενδύσεις προβλέπεται να σημειώσουν δυναμική αύξηση κατά 10,2%, κυρίως λόγω της επιτάχυνσης της πορείας υλοποίησης των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης. Για φέτος ο «πήχης» των επενδύσεων έχει τοποθετηθεί στο 5,7% ενώ πέρυσι η επίδοση ήταν 4,5%.
Έντονα ανοδικά προβλέπεται να κινηθούν εξαγωγές και εισαγωγέςαγαθών και υπηρεσιών. Οι μεν πρώτες με ρυθμό 4,5% (από 2,2% εφέτος) ενώ οι δεύτερες θα εκτοξευθούν στο 4,6% (από 0,9% εφέτος).
Η απασχόληση θα κινηθεί ανοδικά με ρυθμό 0,4% (από 0,7%), ενώ το ποσοστό ανεργίας θα υποχωρήσει στο 7,4% έναντι 7,8% εφέτος.
Με βάση την έρευνα εργατικού δυναμικού της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), η ανεργία θα βρεθεί στο 8,6% το 2026, από 9,1% και 10,1% τα έτη 2025 και 2024 αντιστοίχως.
Επισημαίνεται ότι ο προϋπολογισμός συντάσσεται με πρόβλεψη για μέσητιμή πετρελαίου Brent στα 64 δολάρια το βαρέλι, χαμηλότερη από τα 67,7 δολάρια φέτος.
Σε δημοσιονομικό πεδίο προβλέπεται πρωτογενές πλεόνασμα 2,8% το 2026 από 3,6% το 2025, εξέλιξη που αποδίδεται στη θετική επίδραση της φορολογικής μεταρρύθμισης και στην ωρίμανση των εισοδημάτων τα οποία αναμένεται να ενισχύσουν τα δημόσια έσοδα. Οι καθαρές εθνικά χρηματοδοτούμενες πρωτογενείς δαπάνες αναμένεται να αυξηθούν κατά 4,4% το 2025 και 5,8% το 2026, αρκετά υψηλότερα σε σχέση με τους στόχους στο Μεσοπρόθεσμο Δημοσιονομικό Πλαίσιο που προέβλεπε αύξηση 3,7% το 2025 και 3,6% το 2026. Επισημαίνεται ότι οι παραλαβές εξοπλιστικών προγραμμάτων αναμένεται να αυξηθούν σε 2,3 δισ. ευρώ το 2026 έναντι 1,7 δισ. ευρώ το 2025.
Το δημόσιο χρέος θα παραμείνει σε τροχιά αποκλιμάκωσης και από το 145% του ΑΕΠ το 2025 θα υποχωρήσει στο 137,6% το 2026. Στη μείωση του χρέους θα συμβάλλει και η νέα πρόωρη αποπληρωμή δανείων ύψους 5,29 δισ. ευρώ φέτος τον Δεκέμβριο, που αφορούν δόσεις δανείων από το πρώτο μνημόνιο με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα των διμερών δανείων να περιοριστούν στα 21 δισ. ευρώ στο τέλος του 2026 από 31,6 δισ. ευρώ στις αρχές του 2025.
Τα μέτρα στήριξης
Ο νέος προϋπολογισμός περιλαμβάνει και τις ήδη ψηφισμένες από τη Βουλή, παρεμβάσεις ύψους 1,7 δισ. ευρώ, για την στήριξη κυρίως των ευάλωτων οικονομικά κοινωνικών ομάδων.
Βασικοί άξονες της φορολογικής μεταρρύθμισης: η στήριξη των οικογενειών με έμφαση στους πολύτεκνους, η ενίσχυση της μεσαίας τάξης, η ελάφρυνση των νέων που ξεκινούν τη ζωή τους, η τόνωση της περιφέρειας και των ακριτικών περιοχών, καθώς και η δημιουργία κινήτρων για επενδύσεις σε στρατηγικούς τομείς.
Με τη νέα χρονιά, μισθωτοί και συνταξιούχοι θα δουν αυξήσεις στις μηνιαίες καθαρές απολαβές τους λόγω της μειωμένης παρακράτησης. Ατομικές επιχειρήσεις και αγρότες όμως θα πρέπει να περιμένουν περισσότερο. Θα δουν την όποια ωφέλεια με την υποβολή των δηλώσεων του φορολογικού έτους 2026 κατά τον Μάρτιο του 2027.
Σύμφωνα με το ΥΠΕΘΟ, συνολικά ωφελούνται περίπου 4 εκατ. φορολογούμενοι που σήμερα υπόκεινται με βάση τα εισοδήματά τους σε φόρο εισοδήματος.












