Σχέδιο για τη διάθεση ταχυδρομικών υπηρεσιών μέσω επιλεγμένων Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ) προωθεί η κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει την απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πολιτών και ταυτόχρονα να περιορίσει το υψηλό λειτουργικό κόστος των Ελληνικών Ταχυδρομείων (ΕΛΤΑ). Η ιδέα για λειτουργία καταστημάτων τύπου shop in shop, όπου θα συνυπάρχουν υπηρεσίες ΚΕΠ και ΕΛΤΑ, δοκιμάζεται ήδη πιλοτικά σε άλλες χώρες της Ε.Ε. και θεωρείται λύση που μπορεί να εφαρμοστεί με επιτυχία και στην Ελλάδα.
Όπως αναφέρει η εφημερίδα Political και ο Λουκάς Γεωργιάδης, το σχέδιο προβλέπει τη σταδιακή συγχώνευση υπηρεσιών σε περιοχές όπου η ζήτηση είναι περιορισμένη ή το δίκτυο των ταχυδρομείων υπολειτουργεί. Στόχος είναι να δημιουργηθούν 160 νέα σημεία εξυπηρέτησης πανελλαδικά, με κοινό προσωπικό και ενιαία ψηφιακή υποδομή, ώστε να εξυπηρετούνται πολίτες και επιχειρήσεις με μικρότερο κόστος και ταχύτερες διαδικασίες.
Δυσκολίες και προσαρμογές
Παρά το ενδιαφέρον για την υλοποίηση του σχεδίου, υπάρχουν προκλήσεις σε σχέση με το ιδιοκτησιακό καθεστώς των κτιρίων και τη συμμετοχή των τοπικών κοινωνιών. Η κυβέρνηση, σύμφωνα με τις πληροφορίες της Political, εξετάζει τη σύναψη συνεργασιών με ιδιώτες επενδυτές ή δήμους, που θα μπορούν να αξιοποιήσουν ανενεργά ακίνητα για τη δημιουργία μικτών σημείων εξυπηρέτησης. Το μοντέλο «ΚΕΠ–ΕΛΤΑ» αναμένεται να εφαρμοστεί πιλοτικά σε Αττική, Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Λάρισα, με δυνατότητα επέκτασης σε νησιωτικές περιοχές όπου παρατηρείται έλλειψη προσωπικού.
Το πλάνο αναδιάρθρωσης
Η αναδιοργάνωση των ΕΛΤΑ αποτελεί πάγιο αίτημα των θεσμών και της αγοράς, καθώς το δίκτυο των περίπου 410 καταστημάτων χρειάζεται εκσυγχρονισμό και εξορθολογισμό λειτουργίας. Μετά την πρόσφατη αποχώρηση μεγάλου αριθμού υπαλλήλων μέσω εθελουσίας εξόδου, το κράτος επιδιώκει να μειώσει τις δαπάνες μισθοδοσίας και συντήρησης, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία των ΚΕΠ και την ψηφιακή εμπειρία του gov.gr.
Σύμφωνα με στελέχη του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, το shop in shop αποτελεί μια ρεαλιστική λύση για να καλυφθούν τα κενά χωρίς να χρειαστεί περαιτέρω κρατική επιδότηση. Το νέο μοντέλο, τονίζουν, δεν σημαίνει ιδιωτικοποίηση, αλλά αποτελεσματική συνένωση δυνάμεων που θα διατηρήσει το δημόσιο χαρακτήρα των υπηρεσιών και θα ενισχύσει την τοπική οικονομία.
Η κυβέρνηση αναμένεται να παρουσιάσει την πλήρη πρόταση μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2026, αφού προηγηθεί μελέτη βιωσιμότητας και διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, με στόχο να διασφαλιστεί ότι το σχέδιο θα ενισχύσει τη λειτουργικότητα, την προσβασιμότητα και τη διαφάνεια σε ένα ενιαίο δίκτυο εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων.












