Οι όροι για την ομαλή λειτουργία του δικτύου.
Η κυβέρνηση προχωρά στο επόμενο στάδιο αναδιάρθρωσης των Ελληνικών Ταχυδρομείων, θέτοντας συγκεκριμένους όρους για την ομαλή λειτουργία του δικτύου, τη διασφάλιση των εργαζομένων και την καθολική παροχή υπηρεσιών σε όλη τη χώρα.
- του Χρήστου Μυτιλινιού
Η συζήτηση για την επόμενη ημέρα των ΕΛΤΑ επανέρχεται στο προσκήνιο, με την κυβέρνηση να θέτει ξεκάθαρη γραμμή: εξυγίανση χωρίς απώλειες για τους πολίτες και χωρίς ανασφάλεια για τους εργαζόμενους. Η σημερινή κατάσταση, όπως αναγνωρίζουν και κυβερνητικά στελέχη, είναι αποτέλεσμα χρόνιων στρεβλώσεων που συσσωρεύτηκαν πριν το 2020, με τις οφειλές, τον κορεσμό του δικτύου και την ανεπαρκή ψηφιακή μετάβαση να πιέζουν τη λειτουργία των ταχυδρομείων.
Η οικονομική ενίσχυση 2020–2021
Τα ΕΛΤΑ έλαβαν την περίοδο 2020–2021 συνολική ενίσχυση 280 εκατομμυρίων ευρώ για τρεις παράλληλες ανάγκες:
• την κάλυψη του κόστους της εθελούσιας εξόδου περίπου 2.000 υπαλλήλων,
• την αποπληρωμή οφειλών σε ΔΕΗ, δήμους και φορείς του Δημοσίου,
• και την αντιμετώπιση άμεσων λειτουργικών αναγκών.
Η κυβέρνηση υπογραμμίζει ότι αυτά τα κονδύλια δεν αμφισβητούνται, ενώ αποτέλεσαν τη βάση για την πρώτη φάση εξυγίανσης ώστε ο οργανισμός να επανέλθει σε τροχιά λειτουργικής ισορροπίας.
Τρεις αδιαπραγμάτευτοι όροι
Στο νέο σχέδιο εξυγίανσης που βρίσκεται σε εξέλιξη, η κυβέρνηση θέτει τρεις απόλυτες δεσμεύσεις:
- Κανένας πολίτης χωρίς εξυπηρέτηση στο σπίτι.
Η καθολική υπηρεσία παραμένει αδιαπραγμάτευτη. Ακόμη και σε απομακρυσμένες περιοχές, οι ταχυδρομικές υπηρεσίες θα συνεχίσουν να παρέχονται χωρίς αλλαγή συχνότητας ή ποιότητας.
- Καμία περιοχή χωρίς εναλλακτική λύση σε περίπτωση που κλείσει κατάστημα.
Εφόσον υπάρξει μεταβολή στο δίκτυο, θα δημιουργούνται υποκατάστατοι τρόποι εξυπηρέτησης: συνεργαζόμενα σημεία, κινητές μονάδες ή ενίσχυση διανομής.
- Κανένας εργαζόμενος δεν θα χάσει τη δουλειά του.
Η κυβέρνηση διαβεβαιώνει ότι δεν προβλέπονται απομακρύνσεις, ούτε αλλαγές που θα θέσουν σε κίνδυνο υφιστάμενες θέσεις εργασίας. Το οργανόγραμμα προσαρμόζεται, όχι εις βάρος του προσωπικού.
Το επόμενο βήμα: λειτουργικός εκσυγχρονισμός
Η νέα μέρα για τα ΕΛΤΑ περιλαμβάνει ψηφιοποίηση υπηρεσιών, βελτίωση χρόνων διανομής και εξορθολογισμό του δικτύου ώστε να προσαρμοστεί στα σημερινά δεδομένα της αγοράς. Η αύξηση των ιδιωτικών ταχυμεταφορών και η μετάβαση των πολιτών σε ηλεκτρονικές συναλλαγές απαιτούν από τον οργανισμό να αποκτήσει ταχύτητα, αυτοματοποίηση και σαφή στρατηγική θέσης.
Στο πλαίσιο αυτό εξετάζονται:
• νέες ψηφιακές υπηρεσίες,
• επιχειρησιακή ευελιξία,
• καλύτερη αξιοποίηση των υποδομών,
• συνέργειες με ιδιωτικούς παρόχους όπου χρειάζεται,
• και προτυποποιημένες διαδικασίες εξυπηρέτησης.
Το ταχυδρομείο ως κρίσιμη δημόσια λειτουργία
Η κυβέρνηση επιμένει ότι, παρά τις αλλαγές στην αγορά, τα ΕΛΤΑ παραμένουν ένας θεμελιώδης κρίκος της δημόσιας εξυπηρέτησης:
• για τους ηλικιωμένους,
• για τα νησιά και τις ορεινές περιοχές,
• για την αλληλογραφία του Δημοσίου,
• για τις κοινωνικές υπηρεσίες που χρειάζονται ταχυδρομικές δομές.
Με αυτό ως δεδομένο, το σχέδιο εξυγίανσης δεν επιδιώκει συρρίκνωση, αλλά επανατοποθέτηση.
Χωρίς “λουκέτα” χωρίς λύση
Το κυβερνητικό μήνυμα είναι ξεκάθαρο: όπου απαιτηθεί μεταβολή, θα προηγείται πλήρης κάλυψη των αναγκών. Κανένα χωριό, νησί ή συνοικία δεν μένει χωρίς ταχυδρομική υποστήριξη. Το Μαξίμου θεωρεί ότι μόνο έτσι μπορεί να αποκτήσει αξιοπιστία η νέα φάση των ΕΛΤΑ, χωρίς το κοινωνικό κόστος που προκάλεσαν αντίστοιχες αναδιαρθρώσεις σε άλλους οργανισμούς στο παρελθόν.












