Την Ιστορία, λένε, τη γράφουν οι νικητές. Στην Ελλάδα τη διορθώνουν και οι σχολικές επιτροπές. Για αυτό και μεγαλώσαμε με ένα παρελθόν που μοιάζει περισσότερο με powerpoint παρά με αφήγηση ζωής. Ήρωες με καθαρό βλέμμα, καλοχτενισμένοι, χωρίς ιδρώτα, χωρίς λάθος. Μια Ιστορία που τα εξηγεί όλα, εκτός απ’ το γιατί τα ίδια συνεχίζονται.
Η νέα γενιά δεν συγκινείται από αγάλματα. Έχει δει πού καταλήγουν οι «μεγάλοι» μόλις περάσει η επικαιρότητα: σε οδούς, πλατείες, προτομές που κανείς δεν κοιτά. Θέλει ήρωες που δεν είναι αγιογραφίες. Ανθρώπους με αίμα στα χέρια και ιδανικά στο κεφάλι. Θέλει να μάθει ποιος ήταν ο Νίκος Τεμπονέρας αλλά και γιατί τον σκότωσαν. Θέλει να μάθει για τις γυναίκες της Αντίστασης, όχι μόνο ως «μητέρες ηρώων» αλλά ως ίδιες μαχήτριες. Θέλει να μάθει για τους ανώνυμους, γιατί συνήθως αυτοί κρατούν τα βάρη.
Η Ιστορία στα σχολεία αντίθετα μοιάζει με ταινία που έχει κοπεί για να πάρει «κατάλληλο για όλους». Δεν δείχνει συγκρούσεις, διχασμούς, αποτυχίες. Μόνο «ένδοξες στιγμές» που όλοι συμφωνούμε να θυμόμαστε επιλεκτικά. Όμως, η Gen Z ζει ήδη σε μια χώρα που δεν συμφωνεί ούτε στο τι συνέβη χθες. Πώς να εμπιστευτεί λοιπόν το «τι έγινε τότε»;
Η ειρωνεία είναι πως ποτέ δεν είχαμε πιο εύκολη πρόσβαση στην πληροφορία και ποτέ δεν νιώθαμε τόσο χαμένοι μέσα της. Αν παλιότερα υπήρχε επίσημη αφήγηση, τώρα υπάρχει υπερπληροφόρηση. Και ανάμεσα στις δύο, μια γενιά που ψάχνει αλήθεια χωρίς hashtag. Δεν θέλει να μάθει ποιοι είχαν δίκιο, αλλά ποιοι πλήρωσαν το τίμημα.
Οι ήρωες που δεν χωρούν στα βιβλία είναι ακριβώς εκείνοι που κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στην Ιστορία και τη ζωή. Είναι αυτοί που δεν βολεύουν, δεν υπάκουσαν, δεν κατατάχθηκαν. Και αυτός είναι ο λόγος που οι νέοι τούς αναζητούν: γιατί σε έναν κόσμο όπου όλοι φωνάζουν «προχώρα μπροστά», εκείνοι στάθηκαν και πλήρωσαν.
Η νέα γενιά δεν έχει ανάγκη από νέα μνημεία. Έχει ανάγκη από αλήθεια. Από Ιστορία που να μη φοβάται τη σκιά της. Από αφήγηση που να μη λειαίνει τις αιχμές της για να γίνει «παιδαγωγική». Γιατί αν το παρελθόν μάς μαθαίνει κάτι, δεν είναι να το αποστηθίζουμε αλλά να το διορθώνουμε.
Οι ήρωες που λείπουν από τα σχολικά βιβλία είναι συνήθως εκείνοι που μας δείχνουν πώς να μη γίνουμε κομπάρσοι στο δικό μας παρόν. Και ίσως τελικά το πιο τίμιο μνημείο για αυτούς να μην είναι μια προτομή αλλά μια γενιά που θα θυμάται ότι το «όχι» τους ειπώθηκε με κόστος. Και όχι για το βιογραφικό.
του Γιώργου Καραμανλή











