Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι όσον αφορά την κινητικότητα, με τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες να εναλλάσσονται.
Παρά την ύπαρξη προηγμένων δικτύων μεταφορών, η Ένωση αντιμετωπίζει σοβαρά ζητήματα: κατακερματισμένες διασυνοριακές συνδέσεις, παλιές υποδομές, υπερβολική εξάρτηση από τις οδικές και αεροπορικές μεταφορές, συνεχιζόμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση και την επίδραση των ορυκτών καυσίμων στους κλιματικούς στόχους της.
Η πορεία προς την ανανέωση και την εξέλιξη δεν είναι καθόλου εύκολη. Απαιτείται κινητοποίηση επενδύσεων ύψους εκατοντάδων δισεκατομμυρίων, καθώς και η εναρμόνιση των 27 διαφορετικών εθνικών συστημάτων. Επιπλέον, οι αντιστάσεις από τη βιομηχανία και τους πολίτες προσθέτουν ακόμα περισσότερα εμπόδια στην αλλαγή.
Πόλεις: Κέντρο της στρατηγικής κινητικότητας
Εν μέσω αυτών των προκλήσεων, οι ευρωπαϊκές πόλεις αναδεικνύονται ως το επίκεντρο των μεταρρυθμίσεων στον τομέα της κινητικότητας. Με το 75% του πληθυσμού της ΕΕ να διαμένει σε αστικές περιοχές, και με την τάση αυτή να αυξάνεται, η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις είναι επιτακτική. Οι πόλεις, ωστόσο, αντιμετωπίζουν σοβαρά ζητήματα όπως η κυκλοφοριακή συμφόρηση και η υποβάθμιση της ποιότητας του αέρα, καθιστώντας αναγκαία την αναθεώρηση των πολιτικών κινητικότητας.
Ο Τόμας Λάιμς, διευθυντής πολιτικής της Eurocities, σημειώνει ότι ο ρόλος των αυτοκινήτων στα αστικά κέντρα θα μειωθεί, καθώς οι πόλεις επιδιώκουν να τηρήσουν τις κλιματικές τους υποσχέσεις. Η ΕΕ έχει ήδη θεσπίσει κανονισμούς που απαιτούν όλα τα νέα αυτοκίνητα να έχουν μηδενικές εκπομπές από το 2035, αν και υπάρχουν πιέσεις για επανεξέταση αυτής της απόφασης, ιδιαίτερα από χώρες όπως η Γερμανία και η Ιταλία.
Δημόσιες Συγκοινωνίες: Οδηγός προς τη βιώσιμη κινητικότητα
Μια εναλλακτική λύση στις αυξανόμενες εκπομπές από τα ιδιωτικά οχήματα είναι η προώθηση των δημόσιων συγκοινωνιών. Ο Μαρκ Ρόζενταλ, Διευθύνων Σύμβουλος του Ευρωπαϊκού Ινστιτούτου Καινοτομίας και Τεχνολογίας, βλέπει στις αυτόνομες συγκοινωνίες μια λύση για τα σημερινά προβλήματα. Μέσω δοκιμών που υποστηρίζονται από την ΕΕ, καινοτόμα ηλεκτρικά λεωφορεία εισέρχονται στους δρόμους των πόλεων, με στόχο την προσβασιμότητα και τη μείωση του κόστους.
Πρωτοβουλίες όπως η ULTIMO, που χρησιμοποιούν αυτόνομα μίνι λεωφορεία, υλοποιούνται σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις, όπως το Χέρφορντ και η Γενεύη, με στόχο τη μείωση της ρύπανσης και τη βελτίωση της πρόσβασης στις δημόσιες συγκοινωνίες.
Σιδηροδρομικές Μεταφορές: Μια υπόσχεση για το μέλλον
Παράλληλα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί στρατηγικές για την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Το «Σχέδιο δράσης για τις σιδηροδρομικές μεταφορές υψηλής ταχύτητας» έχει στόχο να επιταχύνει τις συνδέσεις μεταξύ των ευρωπαϊκών πόλεων μέχρι το 2040. Η μείωση του χρόνου ταξιδιού, όπως η μείωση από τη Σόφια στην Αθήνα, είναι ένα από τα κεντρικά σημεία των σχεδίων. Ωστόσο, η εκτίμηση της Greenpeace για το 2023 επισημαίνει ότι τα εισιτήρια τρένου παραμένουν ακριβά σε σύγκριση με τα αεροπορικά, γεγονός που καθιστά τη μετακίνηση με τρένο λιγότερο ελκυστική για τους επιβάτες.
Οι Προκλήσεις του μελλοντικού σχεδιασμού
Παρά τις υψηλές φιλοδοξίες, οι ευρωπαϊκές πόλεις αντιμετωπίζουν πολλαπλές προκλήσεις, όπως περιορισμένοι πόροι και η αντίσταση ορισμένων πολιτών στις αλλαγές. Η Eurocities καταγράφει τις ανησυχίες των δημάρχων, με την κλιματική αλλαγή να παραμένει κορυφαία προτεραιότητα.
Ο Τόμας Λάιμς υπογραμμίζει τη σημασία της πίστης των πολιτών στις προτεινόμενες λύσεις, καθώς η αλλαγή συμπεριφοράς απαιτεί χρόνο και προσεκτική προσέγγιση.
Ο κυκλοφοριακός στραγγαλισμός στην Ελλάδα
Στην Ελλάδα, η κατάσταση είναι εξίσου ανησυχητική. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, οι οδηγοί στην Αθήνα χάνουν κατά μέσο όρο 111 ώρες το χρόνο λόγω της κυκλοφορίας, ενώ στη Θεσσαλονίκη ο αντίστοιχος χρόνος είναι 80 ώρες ετησίως. Αυτές οι στατιστικές αναδεικνύουν τη σοβαρότητα του προβλήματος και την ανάγκη για αποτελεσματικές λύσεις, καθώς οι προοπτικές για το μέλλον φαίνονται ακόμα πιο δύσκολες.












