Τριάντα χρόνια έχουν περάσει από την τελευταία φορά που το Autódromo do Estoril φιλοξένησε έναν αγώνα Grand Prix.
Ο Δήμος Cascais ανακοίνωσε την αγορά του Estoril μέσω της κρατικής εταιρείας Parpública, με στόχο να επαναφέρει τη Formula 1 το 2028 και τη MotoGP το 2027. Αυτή η πρωτοβουλία στοχεύει στο να αναδείξει ξανά το Estoril σε παγκόσμιο κέντρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Η ανακοίνωση αυτή σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την Πορτογαλία, η οποία επιδιώκει να εδραιώσει τη θέση της στο διεθνές καλεντάρι των αγώνων. Όπως επισημαίνει ο αντιδήμαρχος Nuno Piteira Lopes, «έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τον τελευταίο αγώνα Formula 1· είναι καιρός να ανοίξει ένα νέο κεφάλαιο για το Estoril».
Το Estoril, που άνοιξε τις πύλες του το 1972, ήταν το σκηνικό 13 Grand Prix από το 1984 μέχρι το 1996, με επικές στιγμές στην ιστορία του, όπως είναι η μονομαχία μεταξύ του Σένα και του Μάνσελ, καθώς και η κατάκτηση του πρώτου τίτλου από τον Σουμάχερ το 1994. Η στρατηγική του θέση, μόλις 30 χιλιόμετρα από τη Λισαβόνα, αποτελεί μεγάλο πλεονέκτημα σε σύγκριση με το Portimão, το οποίο είναι πιο απομακρυσμένο και φιλοξένησε τη F1 το 2020 και το 2021.
Αν και το Estoril διαθέτει άδεια FIA Grade 1 από το 2013, απαιτούνται εκτενείς αναβαθμίσεις για να ανταγωνιστεί τα σύγχρονα πρότυπα της Formula 1. Χρειάζονται μεγαλύτερες ζώνες διαφυγής, ανακατασκευή των pits και βελτίωση των υποδομών φιλοξενίας και του Τύπου. Ο δήμος έχει προγραμματίσει επενδύσεις, συνεργαζόμενος με ιδιωτικούς φορείς σε ένα δημόσιο-ιδιωτικό μοντέλο (PPP) που θα εξασφαλίσει την οικονομική βιωσιμότητα του εγχειρήματος.
Ωστόσο, η κυριότερη πρόκληση για την επιστροφή της Formula 1 στην Πορτογαλία είναι ο ανταγωνισμός με το Autódromo Internacional do Algarve, γνωστό ως Portimão. Με κορυφαίες υποδομές και έναν εντυπωσιακό σχεδιασμό, το Portimão έχει αποδείξει ότι μπορεί να φιλοξενήσει τη F1 με επιτυχία. Το ημερολόγιο του 2028 αναμένεται να είναι γεμάτο, καθώς η Formula 1 έχει ήδη προγραμματίσει 24 αγώνες, με νέες υποψηφιότητες από χώρες όπως η Ταϊλάνδη, η Νότια Αφρική και η Νότια Κορέα.
Η Liberty Media, που διαχειρίζεται τόσο τη Formula 1 όσο και τη MotoGP, εξετάζει την πιθανότητα εναλλαγής των ευρωπαϊκών Grand Prix. Αυτό θα μπορούσε να δώσει την ευκαιρία στην Πορτογαλία να φιλοξενεί αγώνες εναλλάξ με άλλες χώρες, όπως συμβαίνει με τα Spa και Imola.
Το MotoGP ως «πρόβα τζενεράλε»
Η προγραμματισμένη διεξαγωγή του MotoGP το 2027 θα λειτουργήσει ως δοκιμαστική φάση για το Estoril, που θα επιδείξει την ικανότητά του να φιλοξενεί μεγάλες διοργανώσεις. Η επιτυχία αυτού του αγώνα θα αποτελέσει ισχυρή ένδειξη για την επιστροφή της Formula 1 την επόμενη χρονιά. Το Estoril έχει ήδη υποδεχθεί το WorldSBK, διατηρώντας διεθνή παρουσία, αλλά και αναδεικνύοντας την ανάγκη για βελτίωση σε θέματα ασφάλειας και υποδομών.
Η επαναφορά του Estoril στην παγκόσμια σκηνή δεν αφορά μόνο τους αγώνες, αλλά συνιστά και μια στρατηγική κίνηση για τον τουρισμό και την προώθηση της χώρας. Η Λισαβόνα, ως κόμβος διεθνών πτήσεων, μπορεί να επωφεληθεί από την επιστροφή του Grand Prix, ενισχύοντας τη τοπική οικονομία με έσοδα που ενδέχεται να ξεπεράσουν τα 300 εκατομμύρια ευρώ, όπως έχει παρατηρηθεί και σε άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Η κυβέρνηση του Λουίς Μοντενέγκρο έχει δηλώσει τη στήριξή της στο εγχείρημα, κατανοώντας ότι η επιτυχία απαιτεί μεγάλες εγγυήσεις προς τη Liberty Media και ένα σύστημα χρηματοδότησης που θα συνδυάζει δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους.
Αν οι σχεδιασμοί προχωρήσουν όπως αναμένονται, το Estoril θα μπορέσει να ξαναγίνει το κόσμημα του πορτογαλικού motorsport, ένα σύμβολο αναγέννησης και εξωστρέφειας. Και αν το 2028 οι ήχοι των κινητήρων της Formula 1 αντηχήσουν ξανά στις στροφές της Parabolica, θα σηματοδοτήσει όχι απλά έναν αγώνα, αλλά την επάνοδο ενός θρύλου που αρνείται να μείνει στο παρελθόν.