Στις Βρυξέλλες, τον προσεχή Νοέμβριο, θα υπογραφεί ένα σημαντικό σύμφωνο συνεργασίας μεταξύ Ελλάδας, Βουλγαρίας, Ρουμανίας και της Κομισιόν, όπως δήλωσε ο Ευρωπαίος Επίτροπος για τις Βιώσιμες Μεταφορές και τον Τουρισμό, Απόστολος Τζιτζικώστας.
Το εν λόγω εγχείρημα αφορά τη δημιουργία ενός κάθετου άξονα, ο οποίος θα συνδέει την Ελλάδα με τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία, προκειμένου να διευκολυνθούν οι μεταφορές και οι εμπορικές σχέσεις.
Ο κ. Τζιτζικώστας χαρακτήρισε το έργο αυτό ως «πρώτη προτεραιότητα», σημειώνοντας ότι αποτελεί την «κορυφή» των ευρωπαϊκών διασυνοριακών υποδομών. Ο κάθετος άξονας θα περιλαμβάνει σύγχρονες σιδηροδρομικές και οδικές διαδρομές, συνδέοντας τη θάλασσα του Αιγαίου με τον Εύξεινο Πόντο και τη Μαύρη Θάλασσα. Όπως εξήγησε, η ολοκλήρωση αυτού του άξονα θα προσφέρει πολλαπλά οφέλη τόσο για τις συμμετέχουσες χώρες όσο και για την υπόλοιπη Ευρώπη.
Πιο συγκεκριμένα, ο άξονας θα λειτουργεί ως σύνδεσμος για τη Μολδαβία και την Ουκρανία προς ανατολάς, ενώ παράλληλα θα συνδέει τη δυτική Ευρώπη. Στο πλαίσιο αυτό, ο Ευρωπαίος Επίτροπος ανέφερε ότι, μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του, συγκάλεσε τους υπουργούς Μεταφορών των τριών χωρών σε σύσκεψη για να ορίσουν τη διαδικασία αναβάθμισης των υποδομών. Αυτή η σύσκεψη θα οδηγήσει στην υπογραφή ενός συμφώνου συνεργασίας με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση του έργου.
Επιπλέον, τόνισε τη σημασία του έργου για το εμπόριο και τη στρατιωτική κινητικότητα, οι οποίες αποκτούν αυξανόμενη σημασία λόγω των πρόσφατων γεωπολιτικών εξελίξεων. Όπως τόνισε, οι νέες υποδομές θα επιτρέπουν την ταχεία μεταφορά βαρέων οχημάτων και στρατευμάτων, ενισχύοντας την ετοιμότητα της Ευρώπης.
Αναφερόμενος στην Ελλάδα, ο κ. Τζιτζικώστας υπογράμμισε ότι η χώρα θα αποκτήσει έναν κρίσιμο γεωστρατηγικό και εμπορικό ρόλο, καθώς τα λιμάνια της θα λειτουργούν ως πύλες εισόδου για την Ευρώπη. Η Ελλάδα θα μπορεί να διακινεί εμπορεύματα προς το κέντρο της Ευρώπης και ανατολικά προς τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Για τη Θεσσαλονίκη, επισημάνθηκε ότι ο στόχος είναι η σύνδεσή της με το Βουκουρέστι, κάτι που θα έχει θετικές επιπτώσεις όχι μόνο στον τομέα της άμυνας και του εμπορίου, αλλά και στον τουρισμό. Οι επισκέπτες θα μπορούν να χρησιμοποιούν τον άξονα αυτόν για να συνδεθούν με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις.
Η χρηματοδότηση του έργου θα προέρχεται από ευρωπαϊκούς και εθνικούς πόρους των τριών συμμετεχουσών χωρών, διασφαλίζοντας έτσι την υλοποίησή του.