«Κάνουμε συμμαχία ευθύνης για να σώσουμε ζωές στους δρόμους»
«Οι πολίτες περιμένουν από εμάς να αποδείξουμε ότι ακούμε, διορθώνουμε και συνεχίζουμε», δηλώνει ο Κωνσταντίνος Κυρανάκης, σχολιάζοντας την τελευταία δημοσκοπική εικόνα της κυβέρνησης, και προσθέτει πως «αυτό κάνουμε με τις μειώσεις φόρων, τις αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις και τις ψηφιακές υπηρεσίες που διευκολύνουν την καθημερινότητα». Παράλληλα, ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών μιλάει στο «Π» για το κυκλοφοριακό πρόβλημα που ταλαιπωρεί καθημερινά χιλιάδες οδηγούς, τονίζοντας πως «το να θες να πας στη δουλειά σου στην ώρα σου δεν είναι πολυτέλεια. Είναι δικαίωμα». Ο ίδιος αναφέρεται στον νέο ΚΟΚ, στον εκσυγχρονισμό των μέσων μαζικής μεταφοράς αλλά και στον νέο ΟΣΕ.
Οι τελευταίες δημοσκοπήσεις μπορεί να δείχνουν μια μικρή ανάκαμψη για την κυβέρνηση, ωστόσο η ΝΔ βρίσκεται ακόμα μακριά από τον στόχο της αυτοδυναμίας. Σε περίπτωση που η ΝΔ δεν καταφέρει να κερδίσει την αυτοδυναμία στις δεύτερες κάλπες, θα επιδιώξετε κυβερνητική συνεργασία ή τρίτες κάλπες;
Η Νέα Δημοκρατία κατεβαίνει με στόχο την αυτοδυναμία, όχι από κομματική εμμονή, αλλά γιατί πιστεύουμε στις μονοκομματικές κυβερνήσεις. Μόνο μια κυβέρνηση με ισχυρή εντολή μπορεί να συνεχίσει τις αλλαγές και τις μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη η χώρα. Οι πολίτες θυμούνται πολύ καλά τι σημαίνει πολιτική αστάθεια: παζάρια, ακυβερνησία, χαμένος χρόνος. Σε μια περίοδο με διεθνείς προκλήσεις και πιεστικά προβλήματα στην καθημερινότητα, η Ελλάδα δεν έχει την πολυτέλεια να γυρίσει πίσω. Χρειάζεται σταθερότητα και αποφασιστικότητα. Όπως έχει πει και ο πρωθυπουργός, η καθαρή εντολή θα μας δοθεί μόνο αν οι πολίτες κρίνουν ότι είμαστε μια καλή κυβέρνηση. Και είμαστε αποφασισμένοι να την κερδίσουμε, συνεχίζοντας με συνέπεια την πορεία που ξεκινήσαμε, διορθώνοντας λάθη όπου χρειάζεται και παραδίδοντας χειροπιαστά αποτελέσματα στην κοινωνία.
Όμως υπάρχει μια μεγάλη μερίδα πολιτών που βρίσκεται στη λεγόμενη «γκρίζα ζώνη» των δημοσκοπικών μετρήσεων. Είναι άνθρωποι που έχουν αποστασιοποιηθεί, έχουν φύγει από τη ΝΔ, αλλά δεν έχουν πάει σε κάποιο άλλο κόμμα. Αυτούς πώς σκοπεύετε να τους προσεγγίσετε και να τους «επαναπατρίσετε»;
Είναι αλήθεια ότι αρκετοί συμπολίτες μας αποστασιοποιήθηκαν, χωρίς όμως να βρουν πολιτική στέγη αλλού. Αυτό για εμάς είναι ένα ξεκάθαρο μήνυμα ότι δεν έχασαν την εμπιστοσύνη τους στην παράταξη συνολικά, αλλά περιμένουν από εμάς να αποδείξουμε ότι ακούμε, διορθώνουμε και συνεχίζουμε. Και αυτό ακριβώς κάνουμε: μειώσεις φόρων, αυξήσεις σε μισθούς και συντάξεις, ψηφιακές υπηρεσίες που διευκολύνουν την καθημερινότητα. Δεν κρυβόμαστε πίσω από λάθη, τα διορθώνουμε και αποδεικνύουμε με συγκεκριμένα αποτελέσματα γιατί αξίζει να μας εμπιστευτούν ξανά. Η «γκρίζα ζώνη» δεν είναι απώλεια. Είναι πολίτες που θέλουν να πειστούν ότι η χώρα μπορεί να πάει μπροστά με σταθερότητα, και σε αυτόν τον στόχο είμαστε απολύτως προσηλωμένοι.
Ο πρωθυπουργός δηλώνει ότι τα προβλήματα της καθημερινότητας αποτελούν πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης. Αναμφισβήτητα, το κυκλοφοριακό ζήτημα είναι ένα καθημερινό πρόβλημα, ιδιαίτερα για τους κατοίκους της πρωτεύουσας. Τι λύσεις επεξεργάζεστε;
Το κυκλοφοριακό στην Αθήνα είναι ένα σύνθετο πρόβλημα που χτίστηκε επί δεκαετίες. Ο ίδιος ο πρωθυπουργός έχει τονίσει ότι μαγικές λύσεις δεν υπάρχουν – δεν μπορούμε να δημιουργήσουμε από το πουθενά καινούργιους δρόμους μέσα στο Λεκανοπέδιο. Η αλήθεια είναι ότι, καλώς ή κακώς, η πρωτεύουσα δεν έχει χτιστεί για τόσο μεγάλο πληθυσμό. Έχει συγκεντρωθεί δυσανάλογα πολύς κόσμος και το οδικό δίκτυο δεν αντέχει άλλο. Η δουλειά μας, λοιπόν, είναι να δώσουμε στους πολίτες εναλλακτικές που να λειτουργούν. Γι’ αυτό επενδύουμε σε καλύτερες και αξιόπιστες συγκοινωνίες. Στόχος μας είναι τα μέσα μαζικής μεταφοράς να πάψουν να είναι λύση ανάγκης και να γίνουν βιώσιμη και συνειδητή εναλλακτική επιλογή του πολίτη.
Γίνεται μια πολύ μεγάλη προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση, μέσω δημοσίων επενδύσεων για ανανέωση του στόλου των λεωφορείων. Είναι μια προσπάθεια που Αθηναίοι και Θεσσαλονικείς ήδη μπορούν να βιώσουν στην καθημερινότητά τους. Δίνουμε μια μεγάλη μάχη και στο θέμα της λεωφορειολωρίδας, για να υπάρξει βελτίωση στην επιβατική εμπειρία και να αυξηθεί η συχνότητα των δρομολογίων. Θέλουμε τα λεωφορεία να κυκλοφορούν απρόσκοπτα ώστε να βελτιωθεί και η αξιοπιστία των δρομολογίων. Δεν πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ως πολυτέλεια το να θες να πας στη δουλειά σου στην ώρα σου. Είναι δικαίωμα. Είναι κομμάτι μιας κανονικής, αξιοπρεπούς ζωής. Σε αυτόν τον άνθρωπο απευθυνόμαστε, στην Ελλάδα που ξυπνάει νωρίς και αξίζει περισσότερα.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει αυστηρά πρόστιμα στους παραβάτες. Αρκεί αυτό για να περιοριστούν τα ατυχήματα και τα δυστυχήματα στους δρόμους; Μήπως πρέπει να υπάρξει μέριμνα και για την πρόληψη μέσω της εκπαίδευσης και της διδασκαλίας;
Η αυστηροποίηση των προστίμων είναι ένα μέτρο που γνωρίζουμε πως είναι αντιδημοφιλές. Είναι όμως κι αναγκαίο. Από αυτόν τον μήνα ξεκινάει και η περίοδος εφαρμογής του μέτρου της υποτροπής. Είναι μια έννοια που εισαγάγαμε για πρώτη φορά με τον νέο ΚΟΚ και που πιστεύουμε ότι θα μας βοηθήσει να δούμε, στο τέλος του χρόνου, θετικά αποτελέσματα σε αυτή την καθημερινή μάχη με τα τροχαία. Προφανώς, όμως, αυτό από μόνο του δεν αρκεί. Επενδύουμε στη σωστή εκπαίδευση, γι’ αυτό και μαζί με την υπουργό Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη ήρθαμε σε συνεννόηση για να καθιερωθεί κυκλοφοριακή αγωγή στα σχολεία, ώστε τα παιδιά να αποκτούν από πολύ νωρίς οδηγική κουλτούρα. Συνεργαζόμαστε ταυτόχρονα και με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και τον Δημήτρη Παπαστεργίου για το νέο δίκτυο από κάμερες που θα εγκατασταθεί σε πολλά σημεία της πόλης αλλά και της Περιφέρειας.
Συμμάχους μας σε αυτή την προσπάθεια θέλουμε και τους δήμους, για τον λόγο αυτόν απέστειλα και σχετικές επιστολές σε όλους τους δημάρχους και περιφερειάρχες, ώστε να ξέρει ο κάθε αυτοδιοικητικός ποιες είναι οι δυνατότητες αλλά και οι υποχρεώσεις του. Και φυσικά, κρίσιμη είναι και η πολύ σημαντική προσπάθεια που κάνει η Αστυνομία και προσωπικά ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης για περισσότερους ελέγχους – τόσο για αλκοόλ, μη χρήση κράνους όσο και για όλο το φάσμα των παραβάσεων. Η στρατηγική μας για την οδική ασφάλεια είναι ξεκάθαρη και περιλαμβάνει μια συμμαχία ευθύνης που απλώνεται σε όλους τους τομείς. Μόνο έτσι θα πετύχουμε να μειωθούν πραγματικά τα τροχαία και να σωθούν ζωές, μειώνοντας τον βαρύ φόρο αίματος που πληρώνει η χώρα μας στην άσφαλτο.
Πώς διασφαλίζετε ότι ο νέος ΟΣΕ θα λειτουργεί με διαφάνεια και αποτελεσματικότητα, ιδίως στα θέματα προσλήψεων και αξιολόγησης της τεχνικής συντήρησης;
Η συγχώνευση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ σε έναν ενιαίο οργανισμό βάζει τέλος σε αγκυλώσεις και γραφειοκρατία που επί δεκαετίες καθυστερούσαν κρίσιμες αποφάσεις. Θεσπίζεται πειθαρχικό πλαίσιο για όσους δεν τηρούν τις υποχρεώσεις τους. Έτσι θα αφήνουμε πίσω τα «μπαλώματα» και περνάμε σε μια εποχή όπου η ασφάλεια δεν είναι υπόσχεση, αλλά καθημερινή πράξη. Την εβδομάδα που μας πέρασε, μάλιστα, μαζί με τον υπουργό Εθνικής Άμυνας Νίκο Δένδια και τον υφυπουργό Θανάση Δαβάκη υπογράψαμε την ΚΥΑ για τη συμβολή του ΓΕΕΘΑ στα ψυχομετρικά τεστ των εργαζομένων. Πρόκειται για ένα ουσιαστικό βήμα που ενισχύει την αξιοκρατία στις προσλήψεις, αξιοποιεί την τεχνογνωσία των Ενόπλων Δυνάμεων και δημιουργεί πρόσθετες δικλείδες ασφαλείας, ώστε στον σιδηρόδρομο να εργάζονται οι πιο κατάλληλοι, οι πιο αξιόπιστοι και οι πιο έτοιμοι να ανταποκριθούν σε ένα απαιτητικό έργο.
Πώς προχωράει η ανάταξη του στόλου των λεωφορείων; Πότε αναμένεται να κυκλοφορήσουν στους δρόμους επιπλέον νέα λεωφορεία;
Ο στόλος των νέων λεωφορείων ανανεώνεται διαρκώς, με τα νέα οχήματα στην Αθήνα να φτάνουν το 55% ήδη, ενώ στις αρχές του νέου έτους θα φτάσουμε τα 1.000 νέα λεωφορεία. Σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλονίκη, το 2019 κυκλοφορούσαν 262 λεωφορεία, αριθμός που μέχρι το τέλος του 2026, βάσει του σχεδιασμού μας, θα έχει υπερδιπλασιαστεί. Περισσότερα νέα οχήματα σημαίνει μικρότερη αναμονή στις στάσεις, μεγαλύτερη συνέπεια στα δρομολόγια και καλύτερη κάλυψη των δύο μεγάλων πόλεων. Παράλληλα, αυξάνουμε σημαντικά και το προσωπικό και συγκεκριμένα τους οδηγούς, που είναι προφανώς οι πιο άμεσα αναγκαίοι για την εκτέλεση των δρομολογίων. Δουλεύουμε επίσης για να αυξάνουμε συνεχώς το ποσοστό διαθεσιμότητας του στόλου. Όλα αυτά δεν είναι απλές ανακοινώσεις, είναι η καθημερινή αλλαγή που βλέπουν και θα συνεχίσουν να βλέπουν οι πολίτες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.