Πως να αλλάξεις σκεπτικό
Βρίσκεσαι μπροστά από μία μεγάλη αλλαγή, ένα καινούριο project, ή να «ανοίξεις» μία μεγάλη πόρτα και εκεί τσουπ, εμφανίζεται η φωνούλα που σου ουρλιάζει μέσα στο κεφάλι «δε θα τα καταφέρεις».
Δεν υπάρχει κάτι χειρότερο από τον εσωτερικό κριτή που σου βάζει φρένο και τείνει να σε υποτιμά. Πολλές φορές, ειδικά αν είμαστε ανασφαλείς ή ευάλωτοι, αυτή η φωνούλα έχει το πάνω «χέρι» στις επιλογές μας και μας κρατάει πίσω στην προσπάθειά μας να κάνουμε το επόμενο βήμα.
Σε ένα συνέδριο του TEDX, η Joan Rosenberg, ψυχολόγος από την Καλιφόρνια και συγγραφέας του βιβλίου Ease Your Anxiety, έθεσε ως θέμα συζήτησης τα πιο συνηθισμένα μοτίβα σκέψης που μας κρατάνε πίσω. Τους «συνήθεις ύποπτους» που ευθύνονται για τις κακές μας αποφάσεις ή τις αποτυχίες μας.
Μάλιστα η ίδια τόνισε ότι προκειμένου να πετύχουμε, πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο που σκεφτόμαστε, ώστε αυτοί οι μικροί «διάβολοι» να μην μπορούν να κάνουν την εμφάνισή τους. «Πρέπει να αναγνωρίζεις πότε ο εαυτός σου ξεκινάει να κάνει κακές σκέψεις και να τις αντικαθιστάς αμέσως με έναν πιο αισιόδοξο τρόπο σκέψης. Αυτά που σκέφτεσαι, όλες οι σκέψεις σου, αποτελούν τον τρόπο που στο τέλος δρας», λέει η ίδια.
Ακόμα και αν αγχώνεσαι σχετικά με το τι να πεις σε ένα meeting, ή αν διστάζεις να κάνεις το μεγάλο βήμα και να δοκιμάσεις μια καινούργια πρόκληση, είναι σημαντικό να μάθεις πως να πατάς το κουμπί mute στην συγκεκριμένη φωνή, όταν εμφανίζεσαι.
Παρακάτω θα βρεις τις 3 πιο συνηθισμένες αρνητικές σκέψεις που κάνεις στην δουλειά σου, αλλά και πώς θα τις σταματήσεις.
Γενικεύεις πολύ ορισμένους κανόνες
«Συνήθως, επαναλαμβάνουμε τακτικές του παρελθόντος ακόμα και στο παρόν, γενικεύοντας έτσι ορισμένους κανόνες που μας κρατάνε πίσω, από το να αδράξουμε την επόμενη ευκαιρία», αναφέρει η Rosenberg .
«Οι κανόνες αυτοί μάλιστα, είναι στην πλειοψηφία τους αρνητικοί και όχι θετικοί», συνεχίζει η ίδια. «Αντί να κάνεις αυτό, την επόμενη φορά που θα γενικεύσεις για παράδειγμα σχετικά με την εικόνα που έχουν οι άλλοι για εσένα, θυμήσου πως κάθε συνθήκη είναι διαφορετική και το αποτέλεσμα που είχες τότε, μπορεί να μην έρθει αν επαναλάβεις το ίδιο μοτίβο».
«Επανάλαβε στον εαυτό σου ότι αυτό το αποτέλεσμα συνέβη εκείνη την μία φορά και ανήκει στο παρελθόν», συμπληρώνει.
Άσε τα «πρέπει»
Συνήθως, η λίστα μας στη δουλειά περιλαμβάνει πολλά «πρέπει«, αλλά η Rosenberg υποστηρίζει πως αυτή η λέξη, είναι από μόνη της στρεσογόνα. «Ο εσωτερικός σου διάλογος σχετικά με την ημέρα σου έχει σίγουρα πολλά »πρέπει», πολλά deadlines. Αυτές οι λέξεις κατά κύριο λόγο προκαλούν στρες και θυμό», εξηγεί. «Αντί να λες στον εαυτό σου τι πρέπει οπωσδήποτε να κάνει, να είσαι πιο διαλλακτικός και να θυμάσαι πως ορισμένες φορές, η πίεση είναι πολύ μεγάλη και μπορείς να αφήσεις κάτι πίσω», αναφέρει.
Μην αγνοείς τα θετικά σου στοιχεία
«Μια άλλη λάθος πρακτική που κάνουν οι περισσότεροι άνθρωποι, είναι να απορρίπτουν κάτι θετικό που ακούνε για τον εαυτό τους, λέγοντας ότι δεν μετράει», τονίζει η Rosenberg. Για αυτό άλλωστε, μας είναι δύσκολο να δεχτούμε ένα κομπλιμέντο. Την επόμενη φορά που το αφεντικό σου, σου πει κάτι καλό, προσπάθησε να μην το αγνοήσεις, γιατί έτσι υποβιβάζεις τον εαυτό σου. Αντί να μην προσέξεις καν το θετικό που μόλις άκουσες, χρησιμοποίησέ το ώστε να κάνεις κάτι ακόμα καλύτερο, μέσω αυτού του χαρακτηριστικού σου.
«Κάθε φορά που αγνοείς ένα θετικό σου στοιχείο, δίνεις χώρο σε ένα αρνητικό να μπει μέσα στον κόσμο σου», λέει η ίδια. «Πάρε τον χρόνο σου και σκέψου πόσο διαφορετική θα ήταν η ζωή σου, αν είχες πίστη στον εαυτό σου. Αν σου είναι δύσκολο αυτό, πάρε ένα χαρτί και κράτα σημειώσεις, σίγουρα θα σε βοηθήσει να είσαι πιο αντικειμενικός και να δεις το θέμα από άλλη οπτική γωνία», συνιστά.