Για πρώτη φορά, το νομικό πλαίσιο εξοπλίζεται με τρόπο τεχνολογικά προηγμένο και ψηφιακά αδιάβλητο. Ενδυναμώνεται ο αποτρεπτικός και προληπτικός χαρακτήρας των θεσπισμένων ποινών, ενώ προωθείται και το μήνυμα της μηδενικής ανοχής σε εγκληματικές συμπεριφορές, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση των φωτεινών σηματοδοτών, η χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, η υπέρβαση των ορίων ταχύτητας, η μη χρήση ζώνης και κράνους και αρκετές ακόμα. Η δε έννοια της υποτροπής για κάθε νέα όμοια παράβαση κατέχει κεντρική θέση στο οικοδόμημα του άρτι ψηφισθέντος Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και θα είναι ο καταλύτης στην εφαρμογή του νέου νομοθετήματος.
Ωστόσο, καμία πρόβλεψη και καμία κύρωση δεν αρκεί χωρίς την εμπέδωση Οδικής Παιδείας ως θεμέλιο ορθής οδηγικής συμπεριφοράς. Αυτή, άλλωστε, αποτελεί την πάγια και εδραία πεποίθησή μου, την οποία πλειστάκις έχω διατρανώσει πρωτίστως μέσα από τις παρεμβάσεις μου στην Ειδική Επιτροπή της Βουλής των Ελλήνων για την Οδική Ασφάλεια.
Οδική Παιδεία δεν σημαίνει μόνο γνώση και κατανόηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας – σημαίνει νοοτροπία, ήθος, κουλτούρα σεβασμού στον δρόμο. Είναι ευθύνη της Πολιτείας να την ενισχύσει θεσμικά, αλλά είναι και καθήκον του γονέα, του δασκάλου, του ίδιου του πολίτη να την εμπεδώσει καθημερινά με το παράδειγμά του.
Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ, ο οποίος ενσωματώνει πολλές από αυτές τις αρχές, συγχρονίζεται με τις σημερινές και μελλοντικές απαιτήσεις και προκλήσεις κινητικότητας.
Άλλωστε, πολλές περιοχές της πατρίδας μας, όπως η Πιερία, με πυκνό εθνικό και επαρχιακό δίκτυο υψηλού φόρτου, ιδίως κατά τους θερινούς μήνες, αποτυπώνουν με τον πλέον ηχηρό τρόπο την ανάγκη για συνολική αλλαγή πολιτισμικού υποδείγματος.
Εκεί που η αστυνόμευση και τα πρόστιμα έχουν όρια, η οδική Παιδεία μπορεί να πετύχει ό,τι η κύρωση δεν κατορθώνει πάντα: να προλάβει.
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας θα είναι καίρια αποτελεσματικός, αφού για πρώτη φορά στην Ελλάδα με συνέπεια και συνοχή ενσωματώνονται προτάσεις από τους καθ’ ύλην αρμόδιους επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, εμφορούμενη από αταλάντευτη πολιτική βούληση, με στόχο τη μείωση των τροχαίων, την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αλλά και την αρμονική συνύπαρξη πεζών και οχημάτων, ψήφισε ένα νομοθέτημα, το οποίο συνδυάζει την αποτροπή και τη ρύθμιση με τη οδική συνείδηση και την καλλιέργεια Οδικής Παιδείας.
του Ξενοφώντα Μπαραλιάκου
Βουλευτής Πιερίας με τη ΝΔ