Η εταιρεία που φέρνει επανάσταση στις πτήσεις
Ένα φιλόδοξο βήμα προς το μέλλον της υπερηχητικής αεροπλοΐας πραγματοποιεί μια startup από το Τέξας, η οποία φιλοδοξεί να αλλάξει τα δεδομένα στις αερομεταφορές με την ανάπτυξη ενός πρωτοποριακού κινητήρα.
Η Venus Aerospace ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη στον κόσμο πτητική δοκιμή ενός RDRE (Rotating Detonation Rocket Engine), ενός τύπου κινητήρα που δεν βασίζεται στη συμβατική συνεχόμενη καύση αλλά σε κυκλικές, εκρηκτικές αντιδράσεις για την παραγωγή ώθησης.
Η ιστορική αυτή δοκιμή πραγματοποιήθηκε στις 14 Μαΐου στο Spaceport America στο Νέο Μεξικό, με την εκτόξευση πυραύλου μικρής κλίμακας που έφερε το καινοτόμο σύστημα πρόωσης.
«Αυτό είναι το σημείο για το οποίο δουλεύουμε εδώ και πέντε χρόνια», δήλωσε χαρακτηριστικά η συνιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της εταιρείας, Σάσι Ντάγκλεμπι.
Το υπερηχητικό όραμα ονόματι Stargazer
Όπως αναφέρει η Daily Mail, η Venus Aerospace σκοπεύει να αξιοποιήσει τον RDRE στον σχεδιασμό του υπερηχητικού αεροσκάφους της με την ονομασία Stargazer, το οποίο προβλέπεται να φτάνει ταχύτητες τετραπλάσιες της ταχύτητας του ήχου (Mach 4 ή περίπου 4.940 χλμ/ώρα).
Εφόσον εξασφαλιστούν οι αναγκαίες εγκρίσεις από τις αρμόδιες αρχές των ΗΠΑ, το υπερηχητικό αυτό αεροσκάφος, που κοστολογείται στα 33 εκατομμύρια δολάρια, θα είναι σε θέση να εκτελεί την πτήση Νέα Υόρκη – Παρίσι σε λιγότερο από 60 λεπτά – δηλαδή σε χρόνο τρεις φορές μικρότερο από εκείνον του θρυλικού Concorde και πολύ μικρότερο από τις οκτώ ώρες που διαρκεί σήμερα η ίδια διαδρομή.
View this post on Instagram
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Venus Aerospace, το Stargazer θα μπορεί να μεταφέρει 12 επιβάτες και η έναρξη λειτουργίας του τοποθετείται χρονικά στην αρχή της επόμενης δεκαετίας.
Σε σύγκριση με τους παραδοσιακούς πυραυλοκινητήρες, οι RDRE προσφέρουν σαφώς μεγαλύτερη ενεργειακή απόδοση, καθιστώντας τους ιδανικούς για απαιτητικές αεροδιαστημικές εφαρμογές.
«Αποδείξαμε ότι αυτή η τεχνολογία λειτουργεί, όχι μόνο σε προσομοιώσεις ή εργαστήρια, αλλά στον αέρα», σημείωσε η Ντάγκλεμπι. «Με αυτό το ορόσημο, βρισκόμαστε ένα βήμα πιο κοντά στο να κάνουμε προσβάσιμη, οικονομική και βιώσιμη την υπερηχητική πτήση».
Παρότι η θεωρητική βάση για τη λειτουργία των RDRE έχει τεθεί από τη δεκαετία του ’80, μέχρι πρόσφατα δεν είχε γίνει καμία αεροπορική δοκιμή. «Η τεχνολογία της περιστρεφόμενης έκρηξης ήταν για χρόνια το ιερό δισκοπότηρο για την αύξηση της απόδοσης. Ο κινητήρας RDRE που αναπτύξαμε στη Venus πέτυχε να κάνει πράξη αυτό που μέχρι πρότινος θεωρούνταν ανέφικτο», υπογράμμισε ο συνιδρυτής Άντριου Ντάγκλεμπι. «Κατασκευάσαμε όχι απλώς έναν λειτουργικό κινητήρα, αλλά έναν μηχανισμό που αποδίδει με συνέπεια και αξιοπιστία».
Τι είναι ο κινητήριας RDRE
Ο κινητήρας RDRE της Venus Aerospace έχει σχεδιαστεί επίσης να συνεργάζεται με το VDR2 ramjet, ένα προηγμένο σύστημα πρόωσης, που «εισπνέει» αέρα από την ατμόσφαιρα σε αντίθεση με τους πυραύλους που μεταφέρουν οξυγόνο. Και αντί για βραδεία καύση ο κινητήρας αυτός χρησιμοποιεί υπερηχητικά κύματα κρούσης για να ωθήσει ταχύτατα αέρα και καύσιμο μέσα από τον κινητήρα προκειμένου να αναπτύσσονται ταχύτητες έως και πενταπλάσιες του ήχου.
«Αυτός ο συνδυασμός επιτρέπει σε ένα αεροσκάφος να απογειώνεται από διάδρομο και στη συνέχεια να πιάνει ταχύτητες άνω των Mach 6, διατηρώντας υπερηχητική πτήση χωρίς ανάγκη πυραυλικών ενισχυτών», ανακοίνωσε η Venus Aerospace.
H εταιρεία σχεδιάζει τώρα δοκιμές πλήρους κλίμακας και ενσωμάτωση του κινητήρα στο σύστημα αυτό, κινούμε προς τον στόχο του να γίνει το Stargazer M4 το πρώτο υπερηχητικό επιβατικό αεροσκάφος, που θα πιάνει ταχύτητα τετραπλάσια του ήχου μετά την απόσυρση του Concorde.
Σύμφωνα με τη Venus Aerospace το υπερηχητικό της αεροσκάφος θα πετά στα 110.000 πόδια – υψόμετρο που θα επιτρέπει στους επιβάτες να βλέπουν διά γυμνού οφθαλμού την καμπυλότητα της Γης.