Με ένταση ξεκίνησε χθες το ξήλωμα τμημάτων του εναέριου δικτύου των τρόλεϊ, σηματοδοτώντας την απαρχή μιας βαθιάς αλλαγής στις αστικές συγκοινωνίες της Αττικής.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Ιωάννας Ντάνη για την Political, από νωρίς το πρωί, συνεργεία βρέθηκαν σε κεντρικά σημεία της Αθήνας προχωρώντας στην απομάκρυνση παλαιωμένων γραμμών, σε μία κίνηση που το υπουργείο Μεταφορών χαρακτηρίζει «αναγκαία αναδιάρθρωση». Ωστόσο, για τους εργαζόμενους στα τρόλεϊ, η διαδικασία αποτελεί αιφνιδιαστική ενέργεια χωρίς επαρκή τεχνική τεκμηρίωση.
Ναι μεν αλλά
Οι οδηγοί και οι τεχνικοί τονίζουν πως η αποξήλωση ξεκίνησε χωρίς ολοκληρωμένο σχεδιασμό και χωρίς διάλογο με τους φορείς τους, γεγονός που -όπως αναφέρουν- ενδέχεται να δημιουργήσει προβλήματα στη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση, με μειώσεις δρομολογίων και επιβάρυνση ήδη κορεσμένων γραμμών. «Δεν είμαστε αντίθετοι στον εκσυγχρονισμό», επισημαίνουν συνδικαλιστές, «αλλά δεν μπορούμε να δεχθούμε ενέργειες που γίνονται στο σκοτάδι και χωρίς να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία του συστήματος».
«Περιττό και επιβαρυντικό το εναέριο δίκτυο των 143 χλμ»
Από την άλλη, το υπουργείο Μεταφορών επιμένει δικαίως πως το υπάρχον δίκτυο θεωρείται πια παρωχημένο και παρεμβατικό, υποστηρίζοντας ότι η απομάκρυνση των γραμμών εντάσσεται σε ένα συνολικό σχέδιο αναβάθμισης των μετακινήσεων στην Αττική. Σύμφωνα με την επίσημη θέση, το νέο μοντέλο στηρίζεται σε ηλεκτρικά λεωφορεία νέας γενιάς, τα οποία -όπως υποστηρίζει η πολιτική ηγεσία- θα μειώσουν το κόστος λειτουργίας και θα βελτιώσουν την ποιότητα των μετακινήσεων.
Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, αναφέρει μάλιστα πως το λειτουργικό κόστος των τρόλεϊ αγγίζει τα 5,5 ευρώ ανά χιλιόμετρο, όταν το αντίστοιχο για τα ηλεκτρικά λεωφορεία δεν ξεπερνά τα 2,5 ευρώ. Ο ίδιος χαρακτηρίζει το υπάρχον εναέριο δίκτυο των 143 χιλιομέτρων «περιττό και επιβαρυντικό», υπογραμμίζοντας ότι η μετάβαση στα ηλεκτρικά λεωφορεία είναι μονόδρομος για μια «καθαρότερη, ασφαλέστερη και αξιόπιστη» Αθήνα.
Το ξήλωμα ξεκίνησε από τον Πειραιά, με χρονοδιάγραμμα 18 μηνών για την πλήρη αποξήλωση και αντικατάσταση του δικτύου, ενώ την ίδια ώρα το υπουργείο προωθεί ένα συνολικό «λίφτινγκ» στις συγκοινωνίες: νέοι συρμοί στο μετρό, ανάταξη του παλαιού στόλου, ανανέωση λεωφορείων και προσλήψεις οδηγών. Στόχος, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση, είναι να πειστούν οι πολίτες να αφήσουν το ΙΧ στο σπίτι. Η Αθήνα, πάντως, μπαίνει ήδη σε μια περίοδο μεταβατικών αλλαγών, που αναμένεται να καθορίσουν τον τρόπο που κινούμαστε για τις επόμενες δεκαετίες.












