Τα φίδια έζωσαν τον Ερντογάν στο άκουσμα ότι στην τριμερή Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ επιβεβαιώθηκε η βούληση των πλευρών για στήριξη του Οικονομικού Διαδρόμου Ινδίας-Μέσης Ανατολής-Ευρώπης (India-MiddleEast-EuropeCorridor-IMEC) (www.jpost.com22/12/2025).
- του Νότη Μαριά – Καθηγητής Θεσμών της ΕΕ στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, πρώην ευρωβουλευτής και βουλευτής Ηρακλείου
Και αυτό μόλις μία βδομάδα μετά το δημοσίευμα της φιλοκυβερνητικής τουρκικής εφημερίδας «DailySabah» που διατύπωνε την άποψη ότι ο IMEC θα μείνει στα χαρτιά, καθώς δήθεν κλονίζεται λόγω πολέμου, αστάθειας αλλά και πολιτικών αλλαγών που έχουν ως αποτέλεσμα να μετατρέψουν τη συνδεσιμότητα του οικονομικού διαδρόμου σε αντικατοπτρισμό (www.dailysabah.com 15/12/2025).
Είχε προηγηθεί και άλλο δημοσίευμα της ίδιας εφημερίδας στις αρχές Σεπτεμβρίου 2025, που λίγο ως πολύ υποστήριζε ότι ο IMEC δεν γίνεται να προχωρήσει χωρίς τη συμμετοχή της Τουρκίας (www.dailysabah.com 3/9/2025).
Σημειωτέον ότι αμέσως μετά την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας για τον IMEC τον Σεπτέμβριο του 2023 ο Ερντογάν, ο οποίος βρισκόταν στο Νέο Δελχί για τη Σύνοδο Κορυφής των G20, μαινόμενος αντέδρασε ως εξής: «Λέμε ότι δεν υπάρχει διάδρομος χωρίς την Τουρκία. Η Τουρκία είναι μια σημαντική βάση παραγωγής και εμπορίου. Η πιο βολική γραμμή για την κυκλοφορία από τα ανατολικά προς τα δυτικά πρέπει να διέρχεται από την Τουρκία» (www.newarab.com12/9/2023).
Με τη σειρά του στις 15 Σεπτεμβρίου 2023 ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας Χακάν Φιντάν, αναφερόμενος στον IMEC, αφού είπε «εμείς, σε ένα σημείο όπου συγκλίνουν τρεις ήπειροι, είμαστε ανοιχτοί σε οποιοδήποτε σχέδιο προωθεί τη συνεργασία», στη συνέχεια, εξαπολύοντας απειλητικά βέλη, δήλωσε με νόημα: «Ωστόσο, πρέπει να γίνει γνωστό ότι στην περιοχή μας η αποτελεσματική και βιώσιμη λειτουργία των διαδρόμων ενέργειας και μεταφορών χωρίς τη συμμετοχή της Τουρκίας δεν είναι δυνατή» (www.aa.com.tr15/9/2023).
Όπως έχουμε αναλύσει σχετικά σε άρθρο μας προδιετίας (www.notismarias.gr12/11/2023), προκειμένου η Δύση να ανταγωνιστεί τον κινεζικό Δρόμο του Μεταξιού,υπογράφτηκε στις 9 Σεπτεμβρίου 2023, στο Νέο Δελχί, Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) ανάμεσα στις ΗΠΑ, την Ινδία, την ΕΕ, τη Γερμανία, τη Γαλλία, την Ιταλία, τη Σαουδική Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα με στόχο τη δημιουργία του IMEC,ώστε να διασυνδεθεί η τεράστια αγορά της Ινδίας με την Ευρώπη.
Πρόκειται για ένα σύστημα συνδυασμένων μεταφορών δια θαλάσσης μέσω πλοίων και δια ξηράς, μέσω σιδηροδρόμου που θα ξεκινά από τη Βομβάη και θα καταλήγει στην Ελλάδα.
ΟIMEC θα αποτελείται από δύο ξεχωριστούς διαδρόμους,τον Ανατολικό Διάδρομο, που θα συνδέει την Ινδία με την Αραβική Χερσόνησο μέσω Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων και Σαουδικής Αραβίας, και τον Βόρειο Διάδρομο, που θα συνδέει τη Σαουδική Αραβία σιδηροδρομικά μέσω Ιορδανίας και Ισραήλ με το λιμάνι της Χάιφα και εν συνεχεία δια θαλάσσης με την Ελλάδα, από όπου επίσης σιδηροδρομικά τα εμπορεύματα θα διοχετεύονται στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Ο οικονομικός διάδρομος θα συμπληρώνεται με έναν αγωγό υδρογόνου, με ηλεκτρικό καλώδιο αλλά και ένα δίκτυο οπτικών ινών, δημιουργώντας έτσι μια ψηφιακή λεωφόρο για τη μεταφορά δεδομένων με πολλαπλές χρήσεις στο ηλεκτρονικό εμπόριο, στην εκπαίδευση, στην τηλεϊατρική κ.λπ.
Και το κερασάκι στην τούρτα,η επίσκεψη του Ινδού πρωθυπουργού Ναρέντρα Μόντιστα μέσα Δεκεμβρίου 2025 στην Ιορδανία (timesofindia.indiatimes.com 16/12/202) και στο Ομάν με αντικείμενο τον IMEC (www.eurasiareview.com 24/12/2025), αυξάνοντας την ένταση στις σχέσεις Ινδίας-Τουρκίας (blogs.timesofisrael.com 24/12/2025), καθώς παρακάμπτεται η Άγκυρα (www.theweek.in 26/12/2025).









