Η φετινή εορτή του Αγίου Νικολάου, προστάτη των ναυτικών, δεν είχε απλώς τις καθιερωμένες τιμές και τον καθιερωμένο συμβολισμό. Για το Πολεμικό μας Ναυτικό αποτέλεσε το άτυπο κατώφλι για το πέρασμα του ένδοξου ελληνικού στόλου στη νέα εποχή.
Η έλευση της Belh@rra «Κίμων», τα προγράμματα αναβάθμισης των ΜΕΚΟ, οι Bergamini, τα νέα ελικόπτερα Romeo και οι σχεδιασμοί για υποβρύχια και οπλικά συστήματα συνθέτουν ένα φιλόδοξο αλλά ρεαλιστικό πλάνο ενίσχυσης.
Τελευταίες «πινελιές» για «Κίμων»
Όπως αναφέρει στο ρεπορτάζ του ο Βασίλης Σκουλαράκος για την Political, η αντίστροφη μέτρηση για την ύψωση σημαίας στην πρώτη ελληνική φρεγάτα Belh@rra, την F601 «Κίμων», στις 18 Δεκεμβρίου, έχει ξεκινήσει. Μια στιγμή που έρχεται να σφραγίσει όχι μόνο την παραλαβή ενός υπερσύγχρονου πλοίου, αλλά και την αλλαγή σελίδας για το Πολεμικό Ναυτικό.
Στο Λοριάν της Βρετάνης, στη βορειοδυτική Γαλλία, η πρώτη ελληνική FDI Belh@rra δέχεται τις τελικές παρεμβάσεις πριν την ύψωση της ελληνικής σημαίας στις 18 Δεκεμβρίου. Το πλοίο έχει ολοκληρώσει με επιτυχία όλες τις δοκιμές και πλέον μετρά αντίστροφα για την επίσημη τελετή παράδοσης στο Πολεμικό μας Ναυτικό. Οι Γάλλοι της Naval Group ολοκληρώνουν κάθε εκκρεμότητα στο εσωτερικό του πλοίου, το οποίο δέχεται και τις περιποιήσεις εξωτερικά, ώστε να εντυπωσιάσει στην τελετή ύψωσης σημαίας.
Η φρεγάτα «Κίμων» θα είναι πλέον η ναυαρχίδα του ελληνικού στόλου και θα λάβει σε Γαλλία και Ελλάδα τις ανάλογες τιμές πριν ξεκινήσει τον επιχειρησιακό της βίο.
Βλέπουν… δεξαμενή οι ΜΕΚΟ
Μετά από χρόνια αναμονής, το θέμα του εκσυγχρονισμού των φρεγατών ΜΕΚΟ κλάσης Ύδρα, οδεύει προς οριστική επίλυση. Στόχος είναι έως το τέλος της χρονιάς να υπογραφούν οι τρεις κομβικές συμβάσεις:
* Η πρώτη με την κατασκευάστρια εταιρεία του συστήματος μάχης και του νέου ραντάρ.
* Η δεύτερη με την ελληνική εταιρεία που θα αναλάβει την εγκατάσταση των συστημάτων.
* Η τρίτη με τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά για τις βαριές ναυπηγικές και μηχανολογικές εργασίες.
Στελέχη του Ναυτικού επισημαίνουν ότι το πρώτο πλοίο που θα εκσυγχρονιστεί δεν θα είναι το «Σαλαμίς», το οποίο βρίσκεται σε ακινησία και τροφοδοτεί με ανταλλακτικά τις υπόλοιπες τρεις ΜΕΚΟ ώστε να παραμένουν επιχειρησιακά. Ο εκσυγχρονισμός θα ξεκινήσει από την επόμενη φρεγάτα που ήταν προγραμματισμένη για τακτική ακινησία, με την προοπτική η πρώτη ΜΕΚΟ να μπει στο dry dock μέσα στο 2026.
Το μεγάλο βήμα στη Μεσόγειο
Σημαντική σελίδα στο εξοπλιστικό πλάνο αποτελούν και οι ιταλικές φρεγάτες κλάσης Bergamini, για τις οποίες έχει ήδη υπογραφεί Μνημόνιο Κατανόησης μεταξύ Αθήνας και Ρώμης. Αν ο «γάμος» επισημοποιηθεί το επόμενο διάστημα, οι Fremm θα προσδώσουν στο Ελληνικό Ναυτικό ισχυρό πλεονέκτημα στη Μεσόγειο, ενισχύοντας κατακόρυφα τη δυνατότητα αντιαεροπορικής και ανθυποβρυχιακής άμυνας καθώς και μεγάλης ακτίνας δράσης.
Την ώρα που τα νέα πλοία ετοιμάζονται να αλλάξουν τον χάρτη του στόλου, μια ακόμη επένδυση έχει ήδη αποδώσει καρπούς. Τα υπερσύγχρονα ελικόπτερα MH-60R Romeo είναι πλέον πλήρως επιχειρησιακά, με το Πολεμικό Ναυτικό να διατηρεί το προβάδισμα ισχύος στον «αθόρυβο πόλεμο» του Αρχιπελάγους έχοντας στη φαρέτρα του τα κορυφαία υποβρύχια 214 κλάσης Παπανικολής και τους πανίσχυρους «κυνηγούς», Romeo και Aegean Hawk.
Η ανανέωση δεν περιορίζεται στην επιφάνεια. Με τα υποβρύχια τύπου 209 να διανύουν τα τελευταία μίλια του επιχειρησιακού τους βίου, το ΓΕΝ εξετάζει προτάσεις για νέα, σύγχρονα υποβρύχια, τα οποία θα αποτελέσουν τον υποθαλάσσιο πυλώνα αποτροπής της επόμενης δεκαετίας. Παράλληλα, ο στόλος ενισχύεται με νέες τορπίλες υψηλών επιδόσεων, που αυξάνουν σημαντικά τις δυνατότητες των υπαρχόντων Type 214.
Άλμα στο μέλλον
Καθώς η ελληνική σημαία ετοιμάζεται να κυματίσει στην πρύμνη της «Κίμων», το Πολεμικό Ναυτικό δεν γιορτάζει μόνο την παραλαβή ενός πλοίου, αλλά την απαρχή μιας τεχνολογικής και επιχειρησιακής μετάβασης.
Οι Belh@rra, ο εκσυγχρονισμός των ΜΕΚΟ, οι Bergamini, τα Romeo και ο σχεδιασμός για νέα υποβρύχια αποτελούν κρίκους της ίδιας αλυσίδας: της σταδιακής οικοδόμησης ενός στόλου ικανού να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας Μεσογείου που αλλάζει ραγδαία.












