Η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, όπως επισημαίνεται, διαμορφώθηκε αποκλειστικά βάσει των δεδομένων της δικογραφίας
Κατατέθηκε και επίσημα από τη Νέα Δημοκρατία η πρόταση για σύσταση προανακριτικής επιτροπής σχετικά με την υπόθεση του πρώην υπουργού Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή, με αφορμή ενδεχόμενη διάπραξη του πλημμελήματος της παράβασης καθήκοντος.
Στο κείμενο που συνοδεύει την πρόταση επισημαίνεται πως, αν και το υπάρχον αποδεικτικό υλικό δεν στοιχειοθετεί με σαφήνεια ποινική ευθύνη, ωστόσο πληροί τις προϋποθέσεις που θέτει ο νόμος για την ενεργοποίηση της διαδικασίας Ειδικής Προκαταρκτικής Εξέτασης, με σκοπό να διερευνηθεί κατά πόσο υφίσταται παράβαση καθήκοντος από την πλευρά του κ. Καραμανλή.
Όπως τονίζεται χαρακτηριστικά, η ΝΔ «δεν στέκεται εμπόδιο στο έργο της Δικαιοσύνης», και αντιμετωπίζει το ζήτημα στη βάση των νομικών ενδείξεων που διαβίβασε ο Εφέτης Ανακριτής, χωρίς να παρασύρεται από πολιτικούς υπολογισμούς. Το υλικό αυτό περιλαμβάνει τις απολογίες και τα υπομνήματα δύο ανώτερων στελεχών του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, και σχετίζεται με το εάν ο τότε υπουργός είχε μεριμνήσει για επαρκή χρηματοδότηση και στελέχωση του ΟΣΕ μεταξύ Σεπτεμβρίου 2021 και Φεβρουαρίου 2023.
Από την επισκόπηση του φακέλου, σύμφωνα με την πρόταση, δεν διαφαίνεται να υπάρχει σύνδεση της τότε πολιτικής ηγεσίας με πράξεις ή παραλείψεις που να συνιστούν ανοχή ή πρόθεση πρόκλησης διαταραχής στη λειτουργία των μέσων σταθερής τροχιάς, όπως υποστηρίζεται από το ΠΑΣΟΚ μέσω του άρθρου 291 του Ποινικού Κώδικα.
Αναφορικά με τον πρώην υπουργό Χρήστο Σπίρτζη, η ΝΔ αναγνωρίζει ότι έφερε ευθύνες για καθυστερήσεις στην υλοποίηση της σύμβασης 717, όμως σημειώνει πως ενδεχόμενα αδικήματα έχουν ήδη παραγραφεί και άρα δεν μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενο δικαστικής διερεύνησης.
Η πρόταση της Νέας Δημοκρατίας, όπως επισημαίνεται, διαμορφώθηκε αποκλειστικά βάσει των δεδομένων της δικογραφίας, σε αντίθεση με τα κόμματα της αντιπολίτευσης, τα οποία – κατά την άποψη του κυβερνώντος κόμματος – επέλεξαν να αξιοποιήσουν πολιτικά την τραγωδία των Τεμπών, δίνοντας έμφαση στην επικοινωνία και όχι στη δικαστική διαλεύκανση.
Η ΝΔ επισημαίνει ότι απορρίπτει τις μικροπολιτικές πρακτικές του ΠΑΣΟΚ και τις «ακραίες τοποθετήσεις» τύπου Πολάκη, όπως και τη στάση των υπολοίπων κομμάτων της αντιπολίτευσης, τα οποία – σύμφωνα με την πρόταση – επιδόθηκαν σε πρωτόγνωρη εργαλειοποίηση του δράματος, με σκοπό το κομματικό όφελος.
Τα 10 βασικά σημεία
Αναλυτικότερα, η Νέα Δημοκρατία υπογραμμίζει ότι με βάση τα στοιχεία που διαβίβασε αμελλητί ο Εφέτης Ανακριτής στη Βουλή και το σύνολο της δικογραφίας προκύπτουν τα ακόλουθα 10 σημεία:
1) Η εποπτεία του υπουργείου σε ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ είναι διοικητική και δεν αφορά σε θέματα ασφαλείας, για τα οποία εκ του νόμου είναι υπεύθυνη η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία είναι Ανεξάρτητη Αρχή.
2) Ο ΟΣΕ είναι Ανώνυμη Εταιρεία, δηλαδή νομικό πρόσωπο με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, διαχειριστής της σιδηροδρομικής υποδομής και υπεύθυνος για την τήρηση των κανόνων ασφαλείας.
3) Το κατηγορητήριο κατά των δύο Διευθυντών του Υπουργείου τούς αποδίδει μεταξύ άλλων παραλείψεων ότι δεν προέβησαν στην απαιτούμενες ενέργειες (π.χ. εισηγήσεις) προς τον Υπουργό για τυχόν λήψη επιπλέον μέτρων. Αντίστοιχη επισήμανση υπάρχει και στο κατηγορητήριο κατά της προέδρου της ΡΑΣ
4) Από τη στιγμή που δεν έγιναν οι απαιτούμενες κατά τον Εφέτη Ανακριτή εισηγήσεις προς τον Υπουργό, είναι σαφές ότι αυτός δε μπορεί να έχει αντίστοιχη ποινική ευθύνη.
5) Επιβεβλημένη η γνήσια διαφοροποίηση της πολιτικής από την ποινική ευθύνη.
6) Εάν η μη υλοποίηση των συστημάτων επιπρόσθετης ασφάλειας γεννούσε για τους υπουργούς ποινικές ευθύνες, θα έπρεπε π.χ, οι Υπουργοί Υποδομών να είναι σε καθημερινή βάση ποινικά υπόλογοι για τα δυστυχήματα που γίνονται στις εθνικές οδούς που δεν έχουν ολοκληρωθεί (Πύργος – Πάτρα, ΒΟΑΚ).
7) Από τη μελέτη του συνόλου της δικογραφίας και ειδικότερα των στοιχείων που διαβιβάστηκαν αμελλητί δεν προκύπτουν ενδείξεις ότι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών της ελεγχόμενης περιόδου προέβη σε πράξεις επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας ως απαιτεί το άρθρο 291 του Ποινικού Κώδικα, κατά τους ισχυρισμούς του ΠΑΣΟΚ.
8) Το πιο σημαντικό: Την ημέρα κατά την οποία συνέβη το δυστύχημα οι εταιρείες ΟΣΕ ΑΕ και Hellenic Train, πληρούσαν σύμφωνα με τις αρμόδιες εθνικές και ευρωπαϊκές αρχές το σύνολο των προϋποθέσεων ασφαλούς εκτέλεσης του δρομολογίου, κατά το οποίο επήλθε η σύγκρουση.
9) Από τη στιγμή που το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει μόνο διοικητικό ρόλο σε θέματα ασφαλείας, η ΝΔ προτείνει τη σύσταση Επιτροπής Προκαταρκτικής Εξέτασης για τον Κ. Καραμανλή για να διερευνηθούν τα ζητήματα υποχρηματοδότησης και υποστελέχωσης του ΟΣΕ, που έθιξαν τα δύο διευθυντικά στελέχη του υπουργείου.
10) Από τα στοιχεία της ποινικής δικογραφίας για το δυστύχημα των Τεμπών, που επισυνάφθηκε στο διαβιβαστικό έγγραφο του Εφέτη Ανακριτή Λάρισας προς τη Βουλή, δεν καθίσταται σαφές σε ποιες ενέργειες προέβη ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Καραμανλής για την αντιμετώπιση των δυο ζητημάτων που είχαν εγερθεί σε αυτά, δηλαδή της πρόσθετης χρηματοδότησης της εταιρείας ΟΣΕ ΑΕ χάριν και της άμεσης στελέχωσής της. Για αυτό προτείνεται περαιτέρω διερεύνηση, αν και στη δικογραφία δεν υπάρχουν περαιτέρω στοιχεία ώστε να εξαχθεί ασφαλές συμπέρασμα ως προς τις ενέργειες αυτές.