Αξιολόγηση στο Δημόσιο, ξεκαθάρισμα αρμοδιοτήτων, εκλογικός νόμος και έλεγχος των κομμάτων: τέσσερα πεδία όπου οι ισορροπίες παραμένουν εύθραυστες και οι αποφάσεις πολιτικά «φορτισμένες». Ο υπουργός Εσωτερικών Θεόδωρος Λιβάνιος μιλώντας στην εφημερίδα «Political» και τον Μίλτο Σακελλάρη επιλέγει να τοποθετηθεί χωρίς αστερίσκους, υποστηρίζοντας ότι ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, το σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης στο Δημόσιο και το ισχύον εκλογικό πλαίσιο συνθέτουν ένα μοντέλο «ξεκάθαρων ρόλων και υπεύθυνης διακυβέρνησης».
Στη συνέντευξή του δίνει επίσης έμφαση στη λειτουργικότητα του κράτους και τη λογοδοσία των δημόσιων υπαλλήλων και εξηγεί γιατί οι μεταρρυθμίσεις αυτές δεν είναι ζήτημα επιλογής αλλά αναγκαιότητας.
Κύριε υπουργέ, μιλάτε συχνά για την ανάγκη αξιολόγησης στο Δημόσιο. Πώς θα διασφαλίσετε ότι αυτό το εργαλείο δεν θα γίνει μέσο άσκησης πιέσεων, αλλά πραγματική διαδικασία βελτίωσης των υπηρεσιών και των ίδιων των εργαζομένων;
Ο ευρύτερος δημόσιος τομέας για να μπορέσει να εκσυγχρονιστεί θα πρέπει να ακολουθήσει τον δρόμο των μεταρρυθμίσεων και του ψηφιακού μετασχηματισμού. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η αξιολόγηση του ανθρώπινου δυναμικού που απασχολείται στο Δημόσιο. Μέσω της αξιολόγησης των φορέων και του προσωπικού, αποσκοπούμε να εντοπίσουμε πρακτικές δυσλειτουργίες, καθυστερήσεις και αδυναμίες, αλλά και να επιβραβεύσουμε τη συνέπεια και την αποτελεσματικότητα. Τελικός στόχος είναι πάντοτε η ταχύτερη, καλύτερη εξυπηρέτηση και η μείωση της ταλαιπωρίας για τους πολίτες. Σήμερα -για πρώτη φορά- εφαρμόζεται ένα σύστημα στοχοθεσίας και αξιολόγησης στη Δημόσια Διοίκηση, το οποίο συνοδεύεται από ένα σύστημα επιβράβευσης και κινήτρων προς το πιο παραγωγικό και αποδοτικό ανθρώπινο δυναμικό, όπως και 180.000 επιμορφώσεις δημόσιων υπαλλήλων σε ετήσια βάση.Σύμμαχός μας σε αυτή την αδιάκοπη προσπάθεια είναι και τα σύγχρονα τεχνολογικά εργαλεία που διαθέτουμε, τα οποία αναβαθμίζουν τόσο το αποτέλεσμα όσο και την ίδια τη διαδικασία της αξιολόγησης.
Παράλληλα, θέλω να επισημάνω το εξής: η δημόσια αξιολόγηση των υπηρεσιών είναι ένα εργαλείο που θα μας βοηθήσει να γνωρίζουμε ακριβώς πού χρειάζεται να βελτιωθεί το επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τους κατοίκους της χώρας, είτε σε τοπικό επίπεδο, είτε σε επίπεδο υπηρεσίας συνολικά.Στόχος μας είναι ένα Δημόσιο ακόμη πιο φιλικό προς τους πολίτες, που θα ξεχωρίζει για το αποτελεσματικό στελεχιακό δυναμικό του και τις διαφανείς διαδικασίες.
Έχετε τονίσει ότι πρέπει επιτέλους να ξεκαθαρίσουν οι αρμοδιότητες μεταξύ υπουργείων, δήμων και περιφερειών. Ποια είναι η δικήσας πρόταση; Και πώς θα διασφαλίσετε ότι η Αυτοδιοίκηση δεν θα χάσει δύναμη, αλλά θα γίνει πιο λειτουργική;
Η αλλαγή σελίδας στην Αυτοδιοίκηση θα επισφραγιστεί με τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ένα δύσκολο και απαιτητικό εγχείρημα, το οποίο πλέον έρχεται να απλοποιήσει τις διαδικασίες, να ξεκαθαρίσει αρμοδιότητες και, κυρίως, να συμβάλει στην εύρυθμη λειτουργία και βιωσιμότητα των δήμων και των περιφερειών. Η αποσαφήνιση επί του πλαισίου λειτουργίας των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού, αλλά και το ξεκαθάρισμα των αρμοδιοτήτων μεταξύ του κεντρικού κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, θα άρουν και τα γραφειοκρατικά εμπόδια που «βραχυκυκλώνουν» επί δεκαετίες τους δήμους και τις περιφέρειες, γνωρίζοντας ο κάθε φορέας το πεδίο δράσης και ευθύνης του.
Ιδιαιτέρως σημαντικό στοιχείο του νέου κώδικα είναι η πρόβλεψη μόνιμου μηχανισμού ανακατανομής αρμοδιοτήτων, ο οποίος θα συνοδεύει κάθε μεταφορά αρμοδιότητας με το αναγκαίο προσωπικό και τους αντίστοιχους πόρους. Στόχος μας είναι μια Αυτοδιοίκηση πιο υπεύθυνη και αποτελεσματική, με νοικοκυρεμένα οικονομικά. Μια Αυτοδιοίκηση που θα συζητά, θα λογοδοτεί δημόσια και θα τολμά να προχωρά σε ρηξικέλευθες πρωτοβουλίες προς όφελος των πολιτών.
Επιμένετε ότι δεν πρόκειται να αλλάξει ο εκλογικός νόμος. Τι είναι αυτό που σας κάνει τόσο σίγουρο ότι το ισχύον σύστημα εξυπηρετεί τις ανάγκες της χώρας; Και ποιες συνθήκες θα μπορούσαν να σας οδηγήσουν σε επανεξέταση της στάσης σας;
Ο εκλογικός νόμος δεν πρόκειται να αλλάξει.Οι εθνικές εκλογές του 2027 θα διεξαχθούν με τον ίδιο νόμο που έγιναν οι αντίστοιχες εκλογές του Ιουνίου του 2023.Ο εκλογικός νόμος δεν είναι εργαλείο συγκυρίας. Το ισχύον σύστημα έχει ήδη δοκιμαστεί και έχει παράξεικυβερνησιμότητα, χωρίς μάλιστα να ακυρώνει την αναλογική εκπροσώπηση.
Όταν εμφανίστηκαν ζητήματα διαφάνειας σχετικά με οικονομικές σχέσεις κομμάτων και εταιρειών, παραπέμψατε το θέμα στη Βουλή. Θεωρείτε ότι ο έλεγχος των κομμάτων σήμερα είναι επαρκής; Χρειάζεται ενίσχυση του ρόλου του υπουργείου Εσωτερικών σε τέτοια ζητήματα;
Το υπουργείο Εσωτερικών δεν έχει αρμοδιότητα ελέγχου των οικονομικών των πολιτικών κομμάτων. Σύμφωνα με το Σύνταγμα και την ισχύουσα νομοθεσία, ο έλεγχος αυτός ασκείται από την Ειδική Επιτροπή της Βουλής για τον έλεγχο των δηλώσεων περιουσιακής κατάστασης και των οικονομικών των κομμάτων.
Πρόκειται για συλλογικό όργανο αυξημένων θεσμικών εγγυήσεων, στη σύνθεση του οποίου συμμετέχουν μόνον δύο πολιτικά στελέχη -ένας εκπρόσωπος της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας και ένας της αξιωματικής αντιπολίτευσης- και η πλειονότητα των μελών του προέρχεται από τη Δικαιοσύνη και τις ανεξάρτητες αρχές (πρόεδρος Αρχής Καταπολέμησης Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες, διοικητής Αρχής Εθνικής Διαφάνειας).
Η Επιτροπή συγκροτείται και ορίζεται από τη Βουλή και όχι από την κυβέρνηση ή το υπουργείο Εσωτερικών, γεγονός που διασφαλίζει την ανεξαρτησία, την αντικειμενικότητα και τη θεσμική αξιοπιστία του ελέγχου των οικονομικών των κομμάτων.












