Από 1 Ιανουαρίου 2026, εφαρμόζεται ένα αυστηρότερο πλαίσιο για την ανανέωση των διπλωμάτων οδήγησης σε άτομα μεγαλύτερης ηλικίας.
Το υπουργείο Μεταφορών εισάγει πλέον ποινικές κυρώσεις για τους γιατρούς που εκδίδουν ψευδείς ή πλημμελείς γνωματεύσεις, βάζοντας τέλος σε πρακτικές που ευνοούσαν κυκλώματα παράνομων πιστοποιήσεων.
Στόχος της ρύθμισης, είναι η ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και η διασφάλιση ότι οι ιατρικές αξιολογήσεις γίνονται με πραγματικά κριτήρια, χωρίς να θεσπίζεται οποιοδήποτε ηλικιακό όριο για τη συνέχιση της οδήγησης.
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, το νέο σύστημα αντικαθιστά τις έγγραφες βεβαιώσεις γιατρών με ηλεκτρονικές υπογραφές, οι οποίες θα συνδέονται με το σύστημα της ΗΔΙΚΑ.
Οι γιατροί θα έχουν πλέον πλήρη πρόσβαση στον ιατρικό φάκελο του εξεταζόμενου, ώστε να γνωρίζουν τυχόν παθήσεις που μπορεί να επηρεάζουν την ικανότητά του να οδηγεί – όπως καρδιολογικά προβλήματα, νευρολογικές παθήσεις ή γνωστική έκπτωση.
Η ψηφιοποίηση της διαδικασίας, όπως εξηγεί ο κ. Κυρανάκης, «θα χτυπήσει τα κυκλώματα» που εκμεταλλεύονταν τις αδυναμίες του παλιού συστήματος, εκδίδοντας διπλώματα με ανύπαρκτους ελέγχους έναντι χρημάτων.
Αυστηρότερες διαδικασίες μετά τα 65
Η ανανέωση των διπλωμάτων γίνεται πλέον ανά τριετία για οδηγούς 65–80 ετών και ανά διετία μετά τα 80.
Ο έλεγχος περιλαμβάνει γνωματεύσεις παθολόγου, οφθαλμίατρου, ωτορινολαρυγγολόγου και νευρολόγου ή ψυχιάτρου, ενώ η συνολική διαδικασία κοστίζει περίπου 128 ευρώ (108€ παράβολο και 20€ για την ιατρική εξέταση).
Με το νέο πλαίσιο, οι γιατροί που πιστοποιούν ψευδώς ικανότητα οδήγησης θα διώκονται ποινικά, ενώ οι ανανεώσεις θα πραγματοποιούνται αποκλειστικά ψηφιακά.
Το ζήτημα της ευθύνης και των υπερηλίκων οδηγών
Το υπουργείο απορρίπτει την ιδέα της «ηλικιακής απαγόρευσης» στην οδήγηση, υπογραμμίζοντας ότι η ικανότητα εξαρτάται από την υγεία, όχι από την ημερομηνία γέννησης.
Σύμφωνα με στοιχεία του Πανελληνίου Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδήγησης, οι οδηγοί άνω των 75 ετών εμπλέκονται μόλις στο 8% των τροχαίων, ενώ οι άνω των 65 στο 16,6% — ποσοστά χαμηλότερα από τις νεότερες ηλικιακές ομάδες.
Όπως σημειώνει ο πρόεδρος της Ελληνικής Γεροντολογικής Εταιρείας, Ιωάννης Καραϊτιανός, «η αξιολόγηση πρέπει να βασίζεται στη βιολογική και πνευματική κατάσταση του κάθε ανθρώπου, όχι σε ηλικιακούς αριθμούς».
«Δεν είναι όλοι ίδιοι»
Παρά τα περιστατικά που συγκλονίζουν – με ηλικιωμένους να προκαλούν θανατηφόρα τροχαία – υπάρχουν χιλιάδες οδηγοί τρίτης ηλικίας που οδηγούν με υπευθυνότητα και σύνεση, περιορίζοντας τις μετακινήσεις τους σε οικείες διαδρομές και ώρες ημέρας.
Χαρακτηριστικές είναι περιπτώσεις όπως η 97χρονη Μαρία Φραγκάκη από τη Μεσαρά, που εξακολουθεί να οδηγεί για να φροντίζει το άτομο με αναπηρία της οικογένειάς της, ή ο 77χρονος Βάλτερ Ρερλ, θρύλος των αγώνων ράλι, που εξακολουθεί να δοκιμάζει supercars για την Porsche.
Το επόμενο βήμα
Η μεταρρύθμιση, που θα εφαρμοστεί πλήρως από την 1η Ιανουαρίου 2026, φιλοδοξεί να θέσει τέλος στη διαφθορά και να εγγυηθεί ότι ο κάθε οδηγός –ανεξαρτήτως ηλικίας– θα βρίσκεται στον δρόμο μόνο εφόσον είναι ικανός να το κάνει με ασφάλεια.












