Μια πασχαλινή εκδρομή Ελλήνων προσκυνητών στους Αγίους Τόπους, με ενδιάμεση στάση στο Κάιρο, μετατράπηκε σε μία από τις πιο σκοτεινές στιγμές της ελληνικής ταξιδιωτικής ιστορίας. Τέσσερις ένοπλοι ισλαμιστές εισέβαλαν στο ξενοδοχείο «Εουρόπα» φωνάζοντας «Ο Αλλάχ είναι μεγάλος» και άνοιξαν πυρ, αφήνοντας πίσω τους 18 νεκρούς και 17 τραυματίες.

Το πρωινό που άλλαξε τα πάντα

Ήταν λίγο πριν τις 8 το πρωί, στις 18 Απριλίου 1996 γράφει το sansimera.gr, όταν οι Έλληνες εκδρομείς κατέβαιναν από τα δωμάτιά τους για να επιβιβαστούν στο πούλμαν που θα τους μετέφερε στις πυραμίδες και στη συνέχεια στην Αλεξάνδρεια. Την ίδια στιγμή, τέσσερις πάνοπλοι άνδρες εμφανίστηκαν ξαφνικά έξω από το ξενοδοχείο και άρχισαν να πυροβολούν αδιακρίτως όσους βρίσκονταν στον χώρο.

Οι τρομοκράτες δεν σταμάτησαν εκεί. Μπήκαν στο εσωτερικό του ξενοδοχείου και έφτασαν μέχρι την τραπεζαρία, όπου Έλληνες τουρίστες έπαιρναν το πρωινό τους, σκορπίζοντας πανικό και θάνατο. Αμέσως μετά, επιβιβάστηκαν στο λευκό βαν με το οποίο είχαν φτάσει και, απειλώντας έναν οδηγό λεωφορείου που προσπάθησε να τους εμποδίσει, εξαφανίστηκαν.

Χάος, πανικός και αγωνία

Η αιγυπτιακή αστυνομία και τα ασθενοφόρα έφτασαν περίπου 15 λεπτά αργότερα. Οι τραυματίες και οι νεκροί μεταφέρθηκαν στα κοντινά νοσοκομεία, ενώ η αναγνώριση ήταν σχεδόν αδύνατη λόγω της σύγχυσης και του σοκ. Οι επιζώντες οδηγήθηκαν ξανά στα δωμάτιά τους, ώστε να γίνει καταμέτρηση και να συνταχθεί λίστα με όσους είχαν επιβιώσει.

Την ίδια ώρα, στην Ελλάδα επικρατούσε αναστάτωση. Συγγενείς και φίλοι των εκδρομέων κατέκλυσαν τα τουριστικά γραφεία, αναζητώντας απεγνωσμένα πληροφορίες. Ωστόσο, τόσο το Υπουργείο Εξωτερικών όσο και το ελληνικό προξενείο στο Κάιρο αδυνατούσαν να δώσουν σαφείς απαντήσεις.

Αργότερα μέσα στην ημέρα, οι αιγυπτιακές αρχές ανακοίνωσαν ότι οι νεκροί ήταν 18, ενώ ο αριθμός των τραυματιών παρέμενε αδιευκρίνιστος μέχρι αργά το βράδυ, όταν επιβεβαιώθηκε ότι οι Έλληνες τραυματίες ήταν 17. Η αστυνομία γνωστοποίησε επίσης ότι δύο από τους τέσσερις δράστες είχαν εντοπιστεί και σκοτωθεί.

Το θολό κίνητρο και η ανάληψη ευθύνης

Από την πρώτη στιγμή, οι αιγυπτιακές αρχές εξέφρασαν αμφιβολίες για το αν οι Έλληνες ήταν ο πραγματικός στόχος. Όπως υποστήριξαν, στο «Εουρόπα» διέμεναν συχνά Ισραηλινοί τουρίστες, γεγονός που τους οδήγησε στο συμπέρασμα ότι οι δράστες πιθανότατα μπέρδεψαν τους στόχους τους.

Η επιβεβαίωση ήρθε δύο ημέρες αργότερα, στις 20 Απριλίου, όταν η οργάνωση «Αλ Γκαμάα Αλ Ισλαμίγια» ανέλαβε την ευθύνη. Στην προκήρυξή της ανέφερε ότι στόχος ήταν Ισραηλινοί και ότι οι Έλληνες χτυπήθηκαν «κατά λάθος». Η ίδια οργάνωση διακήρυξε πως θα συνεχίσει τις επιθέσεις εναντίον ισραηλινών και αμερικανικών στόχων στην Αίγυπτο και διεθνώς.

Διεθνής καταδίκη και διπλωματικές κινήσεις

Η επίθεση καταδικάστηκε από την πολιτειακή και πολιτική ηγεσία της Ελλάδας, από τη διεθνή κοινότητα και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο. Στις 23 Απριλίου, ο υπουργός Εξωτερικών της Αιγύπτου, Αμρ Μούσα, επισκέφθηκε τους τραυματίες που νοσηλεύονταν στην Αθήνα, σε μια κίνηση συμβολικής στήριξης και καταδίκης της τρομοκρατίας.