Σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις εφαρμόζονται πιο καινοτόμες πολιτικές για τη διαχείριση της κυκλοφορίας
Η αυξανόμενη κυκλοφοριακή συμφόρηση, οι καθυστερήσεις στους δρόμους και η ρύπανση που προκαλεί η υπερβολική χρήση των αυτοκινήτων έχουν οδηγήσει πολλές χώρες να αναζητήσουν νέους τρόπους αποσυμφόρησης των πόλεων. Στόχος είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων και η βελτίωση της ποιότητας ζωής στα αστικά κέντρα, μέσα από περιοριστικά μέτρα ή «έξυπνες» παρεμβάσεις στην οδική κυκλοφορία.
Στην Ελλάδα, το γνωστό σύστημα του Δακτυλίου στο κέντρο της Αθήνας αποτελεί ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Ωστόσο, σε πολλές ευρωπαϊκές πόλεις εφαρμόζονται πιο καινοτόμες –και σε ορισμένες περιπτώσεις πιο αυστηρές– πολιτικές για τη διαχείριση της κυκλοφορίας.
Η πιο πρόσφατη πρωτοβουλία έρχεται από την Ισπανία, όπου οι αρχές θεσπίζουν μια νέα «έξυπνη λωρίδα» κυκλοφορίας, ανοιχτή μόνο για οχήματα που μεταφέρουν περισσότερους από έναν επιβάτη, καθώς και για λεωφορεία. Το μέτρο θα τεθεί σε ισχύ τον Δεκέμβριο στην πολυσύχναστη αρτηρία Α-2, που συνδέει τη Μαδρίτη με την Alcalá de Henares, και θα λειτουργεί μόνο τις ώρες αιχμής.
Η συγκεκριμένη λωρίδα, γνωστή διεθνώς ως HOV lane (High Occupancy Vehicle), θα βρίσκεται στην αριστερή πλευρά του δρόμου χωρίς φυσικό διαχωρισμό από τις υπόλοιπες, ενώ η χρήση της θα καθορίζεται μέσω φωτεινών πινακίδων και ηλεκτρονικών ενδείξεων. Ήδη, ωστόσο, η απουσία διαχωριστικού προκαλεί ανησυχία, καθώς εκφράζονται φόβοι ότι οι οδηγοί ενδέχεται να μπερδεύονται ή να αγνοούν τους περιορισμούς.
Για την επιτήρηση του μέτρου, θα χρησιμοποιηθεί σύστημα τεχνητής νοημοσύνης με κάμερες που θα εντοπίζουν αυτόματα τον αριθμό των επιβατών σε κάθε όχημα. Οι οδηγοί που θα κινούνται μόνοι τους στη συγκεκριμένη λωρίδα θα αντιμετωπίζουν πρόστιμο 200 ευρώ.
Παρόμοιες «έξυπνες λωρίδες» λειτουργούν ήδη με επιτυχία στις ΗΠΑ, όμως η ισπανική εκδοχή έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Κάποιοι τη θεωρούν απαραίτητη για τη μείωση της κυκλοφορίας και των ρύπων, ενώ άλλοι τη βλέπουν ως υπερβολικό μέτρο που θα αυξήσει τη γραφειοκρατία και θα περιπλέξει την καθημερινότητα των οδηγών.