No Result
View All Result
28/12/2025 - 15:58
18 °c
Athens
epolitical.gr
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • Επιχειρήσεις
    • Ενέργεια
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Media
    • Ζώδια
  • ΥΓΕΙΑ
epolitical.gr
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • Επιχειρήσεις
    • Ενέργεια
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Media
    • Ζώδια
  • ΥΓΕΙΑ
epolitical.gr
No Result
View All Result

Πράσινη λωρίδα… μαύρες τρύπες!

Από POLITICAL NEWSROOM
28 Δεκεμβρίου 2025
in Απόψεις

Στα Βαλκάνια, τα σύνορα δεν είναι απλά μια γραμμή στον χάρτη. Είναι ο χρόνος που χάνεις, ο χρόνος που αγοράζεις, οι άνθρωποι που «μεσολαβούν», τα φορτηγά που στοιβάζονται, οι ώρες που γίνονται χρήμα, και το χρήμα που γίνεται πολιτική, μια ολόκληρη βιομηχανία.

Αυτό ακριβώς έρχεται να «πειράξει» η συμφωνία Ελλάδας–Αλβανίας για τα “Green Corridors/Green Lanes”, που υπογράφηκε στις Βρυξέλλες παρουσία της Επιτρόπου Διεύρυνσης, ως μέρος μιας ευρωπαϊκής προσπάθειας να κάνει τη διεύρυνση «πρακτική»: λιγότερη αναμονή, πιο γρήγορες ροές, ψηφιακή ανταλλαγή δεδομένων, ένα είδος προ-ένταξης μέσα από την τελωνειακή καθημερινότητα.

Μόνο που εδώ υπάρχει ένα “μικρό” πρόβλημα που δεν χωράει σε πανηγυρικές φωτογραφίες: η Ευρωπαϊκή Επιτροπή λέει ξεκάθαρα ότι οι προβλέψεις για ανταλλαγή τελωνειακών δεδομένων ανάμεσα σε ΕΕ και μη-ΕΕ χώρες “μπορούν να μπουν” μόνο όταν υπάρξει το αναγκαίο ευρωπαϊκό νομικό πλαίσιο και όταν θα “είναι σε ισχύ” η EU Customs Reform.

Δηλαδή, η Ευρώπη υπόσχεται “fast lane”, αλλά κρατά το κλειδί στο συρτάρι της νομοθεσίας.

Το κόλπο που δεν γράφεται εύκολα: “Green lane” προς την ΕΕ, όχι απαραίτητα και από την ΕΕ

Η ίδια η αρχιτεκτονική του Green Lanes σχεδίου, όπως περιγράφεται στα τεχνικά κείμενα του Transport Community/CEFTA, χωρίζει την εφαρμογή σε δύο φάσεις:

Φάση πρώτη: διευκόλυνση εξαγωγών από CEFTA προς ΕΕ, με αποστολή δεδομένων από CEFTA στην ΕΕ (αυτό ήδη λειτουργεί σε ζεύγη συνόρων).

Φάση δεύτερη: να βοηθηθεί η ανάλυση ρίσκου για εμπορεύματα που εξάγονται από την ΕΕ προς CEFTA, μέσω data sharing – αλλά αυτό εξαρτάται από το να στηθεί το αναγκαίο ρυθμιστικό πλαίσιο.

Με απλά ελληνικά: το σύστημα σήμερα “βλέπει” πιο εύκολα την κίνηση προς την ΕΕ, παρά την κίνηση από την ΕΕ προς τα Βαλκάνια. Δεν είναι τεχνική λεπτομέρεια. Είναι πολιτική ισχύος: ποιος ελέγχει το data hub, ποιος κάνει το risk profiling, ποιος αποφασίζει τι περνά «πράσινα» και τι κόβεται «κόκκινο».

54 εκατ. ευρώ, 11 ζεύγη συνοριακών σημείων – ποιος μπαίνει στο παιχνίδι

Η Κομισιόν ανακοίνωσε χρηματοδότηση 54 εκατ. ευρώ για επενδύσεις σε 11 “priority border crossing points” (ζεύγη BCP/CCP) στα Δυτικά Βαλκάνια, ως «συγκεκριμένο βήμα» σταδιακής ένταξης στην ενιαία αγορά.

Το Transport Community, που τρέχει την πρωτοβουλία, μιλά για «συγκεκριμένη παράδοση» και δένει τις υπογραφές των μνημονίων με αυτό το πακέτο εκσυγχρονισμού.

Το ενδιαφέρον για την Ελλάδα είναι ότι στα 11 ζεύγη, μπαίνουν δύο σημεία που “χτυπάνε κατευθείαν Βόρεια Ελλάδα”:

Κρυσταλλοπηγή/Εύζωνοι. Επισήμως, στο τεχνικό έγγραφο της πρωτοβουλίας, περιλαμβάνεται το ζεύγος Evzoni–Bogorodica (Ελλάδα–Βόρεια Μακεδονία).

Και περιλαμβάνεται επίσης το ζεύγος Kakavia–Kakavia (Ελλάδα–Αλβανία).

Χωρίς στρογγυλέματα θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι η Βόρεια Ελλάδα δεν είναι “περιφέρεια” εδώ αλλά ο χώρος όπου θα φανεί αν αυτό δουλεύει ή αν είναι άλλο ένα ευρωπαϊκό project-βιτρίνα.

Το αποκαλυπτικό ερώτημα: ποιος θα πάρει τα συμβόλαια του “fast lane”;

Τα ίδια τα κείμενα της πρωτοβουλίας μιλάνε για τρεις κατηγορίες παρεμβάσεων:

1.    Υποδομές (capacity throughput, λωρίδες, χώροι, ροές φορτηγών),

2.    Νέες τεχνολογίες και ψηφιοποίηση (συστήματα, διαλειτουργικότητα),

3.    One-stop concept και capacity building (συγχρονισμένοιέλεγχοι, εκπαιδεύσεις).

Αυτό μεταφράζεται σε μια αγορά συμβάσεων που δεν είναι «αθώα»: scanners, πληροφοριακά συστήματα, συμβουλευτικές υπηρεσίες, training, ίσως και έργα μικρής κλίμακας που όμως μαζεύουν μεγάλα ποσά όταν πολλαπλασιαστούν.

Ωστόσο, όσο πιο γρήγορα πας να κάνεις τη διέλευση, τόσο μεγαλύτερη είναι η αξία του “ποιος αποφασίζει ποιο φορτίο είναι χαμηλού ρίσκου”. Και όσο μεγαλύτερη η αξία του risk profiling, τόσο πιο μεγάλη η πίεση για «μεσολάβηση», νόμιμη ή μη.

Η Ευρώπη, βέβαια, δεν το λέει έτσι. Το λέει κομψά: ανάγκη ευθυγράμμισης με κανόνες προστασίας δεδομένων και εμπιστευτικότητας εμπορικά ευαίσθητων πληροφοριών.
Αλλά αυτό είναι ακριβώς το σημείο: όταν τα δεδομένα γίνονται το νέο σύνορο, η διαρροή και η χειραγώγηση δεν είναι απλώς τεχνικό ζήτημα, είναι πολιτικό σκάνδαλο που περιμένει ευκαιρία.

2026: Η διεύρυνση γίνεται “μπάρα”, αλλά το κλειδί είναι στις Βρυξέλλες

Το 2026 θα είναι η χρονιά που θα ξεχωρίσει αν τα “Green Corridors” είναι διεύρυνση στην πράξη ή απλώς άλλη μια ωραία λέξη στο λεξιλόγιο της ΕΕ.

Γιατί η ΕΕ από τη μία λέει: «σταδιακή ένταξη στην ενιαία αγορά» και βάζει λεφτά για 11 κρίσιμα σημεία.
Από την άλλη, παραδέχεται ότι το πραγματικό game-changer – η αμφίδρομη ανταλλαγή δεδομένων – εξαρτάται από τη μεγάλη EU Customs Reform, που είναι ένα πολυετές project με data hub, νέα αρχή, “Trust & Check” traders και σταδιακή εφαρμογή.

Άρα το 2026 έχει τρεις λέξεις-κλειδιά για την Ελλάδα (και κυρίως για τη Βόρεια Ελλάδα):

1.    Διαφάνεια: ποιος παίρνει έργα, ποιος βάζει συστήματα, ποιος γράφει προδιαγραφές.

2.    Μετρήσιμα αποτελέσματα: χρόνοι αναμονής, throughput, πραγματική μείωση κόστους.

3.    Θωράκιση: “fast” χωρίς “smart” καταλήγει “fast” για τους λάθος.

Αν το σχήμα πετύχει, η Βόρεια Ελλάδα μπορεί να κερδίσει ρόλο κεντρικού παίκτη στις βαλκανικές ροές. Αν αποτύχει, θα έχουμε πετύχει κάτι πιο ελληνικό: να φτιάξουμε έναν «πράσινο διάδρομο» που οδηγεί ξανά στο ίδιο σημείο – στην ουρά.

Και τότε θα φταίει ο “γείτονας”, ο “καιρός”, η “γραφειοκρατία”.

Ενώ στην πραγματικότητα θα φταίει ότι το νέο σύνορο είναι τα δεδομένα – και δεν το αντιμετωπίσαμε ως σύνορο.

 

Tags: Green LanesΔημήτρης Δραγώγιας
Αναρτήθηκε από:
POLITICAL NEWSROOM

POLITICAL NEWSROOM

ShareTweet
Previous Post

Ετήσια αμειβόμενη εκπαίδευση στις ένοπλες δυνάμεις – Η Βρετανία ενισχύει τον στρατό της με νέο «αίμα»

Next Post

Ο κρατικός προϋπολογισμός 2026 και η Ελλάδα που προχωρά μπροστά

Related Posts

Απόψεις

Ο κρατικός προϋπολογισμός 2026 και η Ελλάδα που προχωρά μπροστά

Από POLITICAL NEWSROOM
28 Δεκεμβρίου 2025
Απόψεις

«Τούρκος» ο Ερντογάν για τριμερή και IMEC

Από POLITICAL NEWSROOM
28 Δεκεμβρίου 2025
Απόψεις

Η μουσική του άγχους

Από POLITICAL NEWSROOM
27 Δεκεμβρίου 2025
Απόψεις

Γιατί κινδυνεύουν να χάσουν το δίκιο τους οι αγρότες

Από POLITICAL NEWSROOM
27 Δεκεμβρίου 2025
Απόψεις

Ένα μουσείο… μούσι!

Από POLITICAL NEWSROOM
26 Δεκεμβρίου 2025
Απόψεις

Κυβέρνηση ή αδιέξοδο;

Από POLITICAL NEWSROOM
26 Δεκεμβρίου 2025
Next Post

Ο κρατικός προϋπολογισμός 2026 και η Ελλάδα που προχωρά μπροστά

No Result
View All Result
πρώτο πανελλήνιο σχολικό πρωτάθημα ανακύκλωσης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης

ΔΙΑΒΑΣΤΕ online την εφημερίδα Political

Αρ. Φύλλου #1318
ΑΡΧΕΙΟ

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ


Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Επιχειρήσεις

Η απότομη… προσγείωση της Aegean: Ένα βήμα πριν γίνει εταιρεία χαμηλού κόστους

Από Γιάννης Κοντογεώργος
9 Δεκεμβρίου 2025
Lifestyle

Αυτός είναι ο τραγουδιστής που κατηγορείται για σεξουαλική κακοποίηση

Από POLITICAL NEWSROOM
15 Δεκεμβρίου 2025
Lifestyle

Τα 4 ζώδια που θα μεταμορφωθούν μέσα στον Νοέμβριο!

Από Γεωργία Ντούνη
2 Νοεμβρίου 2025
Lifestyle

Τα 3 ζώδια που βάζουν τέλος στη μοναξιά και ξαναβρίσκουν τη χαρά τους!

Από Γεωργία Ντούνη
25 Νοεμβρίου 2025
epolitical.gr

ePolitical Info

  • Όροι Χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία & Διαφήμιση

Follow Us

© 2025 All Rights Reserved

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • Επιχειρήσεις
    • Ενέργεια
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Media
    • Ζώδια
  • ΥΓΕΙΑ