Αναδιάρθρωση με καθολική υπηρεσία, χωρίς απολύσεις
Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία μπαίνουν σε φάση αναδιάρθρωσης με δυο αδιαπραγμάτευτες αρχές: καμία απόλυση προσωπικού και διασφάλιση της Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας. Όπως ξεκαθαρίζεται, «κανένας Έλληνας δεν θα μείνει χωρίς ταχυδρόμο και κανένα νησί χωρίς κατάστημα», με ιδιαίτερη μέριμνα για συνταξιούχους και απομακρυσμένες περιοχές. Το κράτος έχει ήδη στηρίξει οικονομικά τον οργανισμό με αύξηση μετοχικού κεφαλαίου άνω των 250 εκατ. ευρώ, ενώ η αναδιοργάνωση του δικτύου χαρακτηρίζεται απαραίτητη για τη βιωσιμότητα.
Μεταρρύθμιση με συνέχεια
Η συζήτηση για τα ΕΛΤΑ δεν ξεκινά σήμερα. Με νόμο του 2018, το σύνολο των μετοχών του Δημοσίου στα ΕΛΤΑ μεταβιβάστηκε στο Υπερταμείο. Την ίδια περίοδο, μελέτη της PwC έθετε θέμα κλεισίματος ~200 καταστημάτων, προκαλώντας ενδοκυβερνητικές τριβές τότε (διαφορετικές προσεγγίσεις μεταξύ Ευκλείδη Τσακαλώτου και Νίκου Παππά). Η τρέχουσα φάση πατά πάνω σε αυτή τη διαδρομή και επιχειρεί ρεαλιστική προσαρμογή στην αγορά.
Γιατί τώρα; Τα δεδομένα της αγοράς
Ο όγκος της αλληλογραφίας –σύμφωνα με τη διοίκηση– έχει καταρρεύσει στο 10% σε σχέση με πριν από δέκα χρόνια. Αυτό αναγκάζει το δίκτυο να αλλάξει μορφή και λειτουργία: λιγότερες φυσικές συναλλαγές, περισσότεροι διανομείς με ψηφιακή υποστήριξη, έμφαση σε δέματα/logistics και υπηρεσίες κοντά στον πολίτη (π.χ. καταβολές/παραδόσεις κατ’ οίκον). Στόχος: συχνότερη και αξιόπιστη εξυπηρέτηση, χωρίς «τρύπες» στην επικράτεια.
Τι αλλάζει για τον πολίτη
• Διατήρηση ταχυδρόμου σε όλες τις περιοχές· πυκνότερο δίκτυο διανομέων.
• Κανένα νησί χωρίς κατάστημα· ειδική μέριμνα για συνταξιούχους (εξυπηρέτηση με φυσική παρουσία όπου απαιτείται).
• Ανασχεδιασμός φυσικών σημείων ώστε να ταιριάζουν στη ζήτηση και να μην επιβαρύνουν τα οικονομικά του φορέα.
• Ψηφιακή ενίσχυση υπηρεσιών και διαλειτουργικότητα με gov.gr όπου είναι εφικτό.
Κοινωνικό πρόσημο, χωρίς ταμπού
Η κυβέρνηση σημειώνει ότι η αναδιάρθρωση δεν είναι περικοπή υπηρεσιών, αλλά μετασχηματισμός ώστε τα ΕΛΤΑ να ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες. Η εργασιακή ασφάλεια παραμένει – κανένας εργαζόμενος δεν χάνει τη θέση του. Παράλληλα, το μοντέλο εξυπηρέτησης προσαρμόζεται στην πραγματική ζήτηση, ώστε να μην πληρώνει ο φορολογούμενος ένα δίκτυο παλαιάς εποχής.
Το πλάνο της επόμενης μέρας
• Χαρτογράφηση ζήτησης ανά περιοχή και ευελιξία στο ωράριο/διαδρομές.
• Logistics & δέματα ως νέος μοχλός εσόδων.
• Συνεργασίες με δημόσιους/ιδιωτικούς φορείς για υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας.
• Ψηφιακά εργαλεία για ραντεβού, ειδοποιήσεις παράδοσης, ταυτοποίηση.
Η μεγάλη εικόνα
Σε μια δεκαετία όπου η επιστολική επικοινωνία υποχώρησε δραματικά, τα ΕΛΤΑ χρειάζονται νέο επιχειρησιακό σχέδιο για να επιβιώσουν και να υπηρετήσουν καλύτερα τον πολίτη. Με εγγυημένη καθολική υπηρεσία, χωρίς απολύσεις και με στοχευμένες αλλαγές στο δίκτυο, η αναδιάρθρωση επιχειρεί να ισορροπήσει ανάμεσα στη βιωσιμότητα και το κοινωνικό καθήκον – χωρίς να χαθεί ο ταχυδρόμος από τη γειτονιά.












