Η οδική ασφάλεια αναδεικνύεται σε βασική κοινωνική προτεραιότητα της κυβέρνησης, με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας να εφαρμόζεται ήδη με αυστηρότερο πλαίσιο, στοχευμένους ελέγχους και εμφανή αποτελέσματα μέσα στον πρώτο μήνα. Η εκστρατεία της ΕΛ.ΑΣ. για τη χρήση κράνους και τη συμμόρφωση οδηγών και επιβατών ηλεκτροκίνητων οχημάτων καταγράφει σημαντικούς αριθμούς, επιβεβαιώνοντας ότι η αλλαγή νοοτροπίας αποτελεί κεντρικό ζητούμενο για τη μείωση των τροχαίων.
34.000 έλεγχοι – 3.039 παραβάσεις: Το αποτύπωμα των πρώτων 15 ημερών
Μεταξύ 27 Οκτωβρίου και 9 Νοεμβρίου, η Ελληνική Αστυνομία πραγματοποίησε σχεδόν 34.000 ελέγχους, βεβαιώνοντας 3.039 παραβάσεις για μη χρήση κράνους σε μοτοσυκλέτες και ηλεκτροκίνητα δίκυκλα. Από αυτές:
375 παραβάσεις αφορούσαν επιβάτες, ενώ σημαντικό ποσοστό εντοπίστηκε σε ελαφρά ηλεκτροκίνητα οχήματα, όπως τα πατίνια.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι, παρά τη σταδιακή διεύρυνση της κουλτούρας κράνους, εξακολουθεί να υπάρχει σημαντικό περιθώριο συμμόρφωσης, ειδικά σε νέους οδηγούς και αναβάτες ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Αυστηρά πρόστιμα και κυρώσεις με τον νέο ΚΟΚ
Ο νέος Κώδικας προβλέπει:
350 ευρώ πρόστιμο και αφαίρεση άδειας οδήγησης για 30 ημέρες για οδηγούς μοτοσυκλετών που δεν φορούν κράνος, αλλά και για εκείνους που δεν μεριμνούν για την ασφάλεια του επιβάτη.
Για τον επιβάτη που δεν φορά κράνος, το πρόστιμο διαμορφώνεται επίσης στα 350 ευρώ.
Για τους χρήστες ηλεκτροκίνητων οχημάτων (πατίνια, e-bikes), το πρόστιμο είναι 30 ευρώ, ενώ σε περίπτωση υποτροπής οι ποινές κλιμακώνονται σημαντικά, στέλνοντας σαφές μήνυμα ότι η ανοχή στα επικίνδυνα πρότυπα οδήγησης αποτελεί παρελθόν.
Γιατί η αυστηροποίηση ήταν αναγκαία
Η κυβέρνηση επισημαίνει ότι ένας σημαντικός αριθμός θανατηφόρων τροχαίων συνδέεται με κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις – κακώσεις που, όπως υπογραμμίζεται, θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί με τη σωστή χρήση κράνους.
Η λογική του νέου ΚΟΚ δεν είναι τιμωρητική, αλλά προληπτική: οι έλεγχοι δεν στοχεύουν στη δημιουργία προστίμων, αλλά στη διαμόρφωση μίας νέας νοοτροπίας οδικής συμπεριφοράς.
Το μήνυμα Μητσοτάκη: Η ζωή πάνω από όλα
Ο Πρωθυπουργός, μιλώντας στο 1ο συνέδριο Newsauto Talks, ανέδειξε το θετικό αποτύπωμα των νέων ρυθμίσεων:
«Η Ελλάδα έχει πληρώσει τόσο βαρύ φόρο αίματος στην άσφαλτο. Η κυβέρνηση έχει θέσει την οδική ασφάλεια ως βασική κοινωνική προτεραιότητα. Σκεφτείτε ότι τον πρώτο μήνα εφαρμογής των νέων, αυστηρών ρυθμίσεων, οι θάνατοι στον δρόμο μειώθηκαν κατά 34%. Εύχομαι, πραγματικά, να συνεχιστεί αυτή η τάση».
Η δήλωση του Πρωθυπουργού αποτυπώνει την κυβερνητική στόχευση: η οδική ασφάλεια να μην αποτελεί ένα ζήτημα του «αύριο», αλλά μια πρακτική αλλαγή στο «σήμερα».
Μία νέα εποχή στους ελληνικούς δρόμους
Η εφαρμογή του νέου ΚΟΚ και οι συστηματικοί έλεγχοι της ΕΛ.ΑΣ. σηματοδοτούν μια νέα φάση για την οδική ασφάλεια στη χώρα. Μια φάση όπου:
ο δρόμος αντιμετωπίζεται ως χώρος ευθύνης,
η χρήση κράνους ως αυτονόητη προστασία,
και η πολιτεία ως δύναμη πρόληψης και όχι τιμωρίας.
Τα στοιχεία των πρώτων εβδομάδων δείχνουν ότι η αλλαγή συμπεριφοράς μπορεί να επιτευχθεί. Το στοίχημα τώρα είναι η διατήρηση και ενίσχυση αυτής της θετικής πορείας, ώστε οι ελληνικοί δρόμοι να γίνουν πραγματικά ασφαλέστεροι.












