Καλή σας μέρα, καλή εβδομάδα!

  • ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ 1: Ο Μητσοτάκης κουρεύει τα πανωτόκια και οι τραπεζίτες τρέχουν

Θα μπω επιθετικά και σήμερα επειδή γίνονται πολλά πραγματάκια. Λοιπόν, μη μου πείτε ότι δεν σας είχα ενημερώσει, σε ανύποπτο χρόνο μάλιστα, ότι το Μέγαρο Μαξίμου ετοιμάζει κίνηση ματ με τις τράπεζες. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είχε δώσει εντολή εδώ και καιρό στην ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης να δημιουργήσει ένα νέο θεσμικό πλαίσιο προστασίας των δανειοληπτών, με το οποίο μπαίνει οριστικό τέλος στα πανωτόκια. Το προανήγγειλε χθες με την καθιερωμένη ανάρτησή του. Οι επιτελείς του θεωρούν ότι πρόκειται για μια πολύ σημαντική τομή στην καταναλωτική πίστη, αφού εναρμονίζει το εγχώριο σύστημα με τις υπάρχουσες κοινοτικές οδηγίες και τελειώνει πλέον ο Γολγοθάς για τους δανειολήπτες, που πολύ συχνά αναγκάζονται να πληρώσουν δύο και τρεις φορές το κεφάλαιο που είχαν δανειστεί. Το γεγονός μάλιστα, όπως μου έλεγε στενός συνεργάτης του πρωθυπουργού που γνωρίζει το παρασκήνιο των διαβουλεύσεων με τους τραπεζίτες, ότι η νέα νομοθετική πρωτοβουλία αφορά δάνεια μέχρι 100.000 ευρώ, καταναλωτικά και χωρίς εγγυήσεις, αποδεικνύει και την αξία της. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μη δημιουργηθούν νέα κόκκινα δάνεια σε περίοδο διεθνούς αναταραχής στις αγορές και να υπάρξει ένα δίχτυ προστασίας για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Το νομοσχέδιο θα τεθεί σε διαβούλευση μέσα στον Μάιο και, όπως μαθαίνω, έχει ήδη συσταθεί ομάδα εργασίας από τις τράπεζες για την εφαρμογή όσων θα προβλέπει.

  • ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ 1 Ο Κυριάκος και ο «έτερος» Κυριάκος ετοιμάζουν… ανάσα για το επιχειρείν

Σας έχω όμως και άλλα φρέσκα κουλούρια. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης είναι σε διαρκή επικοινωνία με τον έτερο Κυριάκο της κυβέρνησης, τον ΥΠΟΙΚ, ο οποίος, όπως και ο πρωθυπουργός, έχει τη λογική ότι η πολιτική για να είναι αποτελεσματική πρέπει να αφορά τα μεγάλα και τα μικρότερα. Στην προκειμένη, τα πιο εστιασμένα. Όπως μου αποκάλυψε φίλος από τα παλιά που κινείται μεταξύ Μαξίμου και πλατείας Συντάγματος σε στιγμή έντονα εξομολογητική, το ομολογώ, ετοιμάζεται και άλλη πρωτοβουλία, αυτήν τη φορά για τη στήριξη των επιχειρήσεων. Έχουν προηγηθεί τα μέτρα για την ανακούφιση των πολιτών, αλλά δεν θα μπορούσαν να λείπουν από τη μεγάλη εικόνα οι επιχειρήσεις, για ευνόητους λόγους σε εποχή πρωτοφανών διεθνών κραδασμών στην παγκόσμια οικονομία. Οι αποφάσεις αναμένεται να «κλειδώσουν» άμεσα και θα δίνουν, όπως μου ειπώθηκε χαρακτηριστικά, μια σημαντική ανάσα στις επιχειρήσεις. Πιθανότατα θα περιλαμβάνουν μείωση της προκαταβολής του φόρου, μεγαλύτερη μείωση στο ελάχιστο τεκμαρτό εισόδημα και άλλες παρεμβάσεις που θα ζεστάνουν την αγορά. Ίδωμεν αν θα επιβεβαιωθούν οι προσδοκίες…

  • ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ 2: Ο «Πιερ», το deal για το έλλειμμα του Παρισιού και το «αντάλλαγμα» των εξοπλισμών

Πάω πιο κάτω. Το Σαββατοκύριακο είχα την ευκαιρία μετά από καιρό να συνομιλήσω με έναν από τους πιο έμπειρους διπλωμάτες που γνωρίζουν καλά τις ισορροπίες στις Βρυξέλλες. Και μου εκμυστηρεύτηκε πολλά και διάφορα. Καταρχάς, συζητήσαμε για την πρόσφατη επίσκεψη του Μακρόν στην Ελλάδα, όπου, ως γνωστόν, βγήκαν πολλές ειδήσεις και έγιναν πολλές συμφωνίες. Ωστόσο, όπως μου εκμυστηρεύτηκε, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον παρουσίασαν οι επαφές του Πιερρακάκη με τον Γάλλο ομόλογό του Roland Lescure. Κι αυτό γιατί ο Πιερρακάκης ως πρόεδρος του Eurogroup είναι ο άνθρωπος-κλειδί που μπορεί να επηρεάσει την αυστηρότητα της επιτήρησης των ελλειμμάτων. Όπως μου είπε ο φίλος διπλωμάτης, αυτό προφανώς βολεύει τους Γάλλους, οι οποίοι, μεταξύ άλλων, μας δίνουν και το κομβικής σημασίας «αντάλλαγμα» για μια ισχυρή στρατιωτική συμμαχία. Μέσω του Κυριάκου της… πλατείας Συντάγματος η Ελλάδα πάει να επιτύχει τρεις στρατηγικούς στόχους με τους Γάλλους. Ο ένας αφορά αυτή καθαυτή την ελληνογαλλική στρατηγική σχέση, ο δεύτερος το κοινό μέτωπο για την ανταγωνιστικότητα, ενώ ο τρίτος και σπουδαιότερος αφορά τη στήριξη της Γαλλίας από την Ελλάδα μέσα στο Eurogroup ώστε η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ευρωζώνης να αποφύγει μια νέα κρίση χρέους. Άλλωστε, χρωστάμε πολλά στους Γάλλους από τη δύσκολη περίοδο των μνημονίων και κάπως πρέπει να τους το ανταποδώσουμε… Η συνέχεια επί της οθόνης!

  • Η υποψηφιότητα που χάθηκε στη… σκόνη

Φεύγω και πάω αμέσως σε ένα juicy θέμα, που προφανώς θα καταναλώσει ώρες στα τηλεοπτικά παράθυρα τις επόμενες μέρες. Αναφέρομαι στο παιχνίδι «έλα συ, φύγε συ» που παίζεται με γερές δόσεις σπέκουλας στο πολιτικό παρασκήνιο και αφορά τις μεταγραφές και τις προσχωρήσεις προσώπων σε κόμματα και ψηφοδέλτια – πέφτουν… κορμιά. Είθισται να λέμε ότι όπου υπάρχει καπνός υπάρχει φωτιά. Ενίοτε όμως ο καπνός μπερδεύεται με τη… σκόνη! Κάπως έτσι λοιπόν μέσα στο τριήμερο σηκώθηκε σκόνη για την ένταξη -και καλά- του πρώην πρόεδρου της ΑΔΑΕ και επίτιμου αντιπρόεδρου του Συμβουλίου της Επικρατείας Χρήστου Ράμμου ως επικεφαλής του ψηφοδελτίου του κόμματος του Αλέξη Τσίπρα.

Όχι πως δεν θα το ήθελε ο Αλέξης, αλλά, όπως φαίνεται, η «είδηση» βγήκε τζούφια, αφού ο Ράμμος φρόντισε με αστραπιαία ταχύτητα να τη διαψεύσει, σημειώνοντας με το ιδιαίτερο χιούμορ που τον διακρίνει ότι «λόγω αργίας Πρωτομαγιάς δεν είχαν, φαίνεται, άλλες ειδήσεις για να εντυπωσιάσουν, εφηύραν την “είδηση” ότι θα είμαι επικεφαλής στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας της πολιτικής κίνησης που φέρεται να σχηματίζει ο Αλέξης Τσίπρας…». Για να συμπληρώσει: «Όπως έχω πει άπειρες φορές, έχω αρκετές άλλες ασχολίες στη ζωή μου που μου δίνουν πλήρη ικανοποίηση και δεν είχα ποτέ, ούτε έχω βεβαίως και τώρα, σκοπό να αναμειχθώ με οποιονδήποτε τρόπο στην ενεργό πολιτική. Είναι κάτι που δεν με αφορά και μου είναι εντελώς ξένο». Ψάχνοντας και μιλώντας με σύντροφο της Κουμουνδούρου που ένιωσε μια ικανοποίηση από τη διάψευση (!), μου έλεγε ότι το θέμα έσκασε από τους «τσιπραίους» (η ατάκα αυτή ήταν δική του, όχι δική μου, μην παρεξηγηθώ) για να τον μετρήσουν ή και να τον κάψουν. Και εγώ τραγουδώ με όσα μου λένε: «Ένα φράγκο η βιολέτα, τσιγκολελέτα, τσιγκολελέτα». Ε, μα!

  • ΑΠΟΚΑΛΥΨΗ 2: Η Όλγα, το «χρυσό» portfolio των 18.600 ευρώ και οι πόζες (φουλ ινσταγκραμικές) στην επαρχία

Αλλάζω σελίδα και με χειμερινή… διάθεση (ακόμη) πάω στην Όλγα Κεφαλογιάννη, η οποία έκανε κρότο στο Ναύπλιο όπου βρέθηκε πριν από μερικές μέρες. Άλλωστε, βλέποντας το Instagram της κατάλαβα πόσο ανήσυχο (και casual ντυμένο) πνεύμα είναι, επισκεπτόμενη μέχρι και τα αρχοντικά των οπλαρχηγών και πρωτοστατών της Ελληνικής Επανάστασης. 10 από εμένα και πάμε παρακάτω, καθώς εξερευνά νέα πράγματα. Ποτέ δεν είναι αργά… Συνεχίζω λοιπόν γιατί συνειδητοποιώ επιτέλους ότι η Όλγα αντιλαμβάνεται γενικώς την τουριστική προβολή της χώρας ξεκινώντας από την… προσωπική της προβολή στα social media, μετατρέποντας το Γραφείο Υπουργού σε ένα ακριβοπληρωμένο στούντιο παραγωγής περιεχομένου.

Με μια απόφαση που στάζει βιτριόλι για την τσέπη του φορολογουμένου, το υπουργείο Τουρισμού είδα ότι ανέθεσε με απευθείας διαδικασίες τη φωτογραφική της κάλυψη και τη δημιουργία βίντεο με τιμοκατάλογο που θα ζήλευαν επαγγελματίες της μόδας: 120 ευρώ το κλικ στην Αθήνα, 150 ευρώ στην επαρχία και 200 ευρώ για κάθε βίντεο που θα κοσμεί το προφίλ της. Ούτε… influencer να ήταν! Τρέμε, Ιωάννα Τούνη! Τέλος πάντων, πάω παρακάτω. Όπως μου εξήγησε στελεχάρα σε παραγωγικό υπουργείο που ξέρει να διαβάζει καλά τη Διαύγεια πριν καν ανέβει, το γεγονός ότι δεσμεύεται ένα ποσό της τάξεως των 18.600 ευρώ μέχρι το τέλος του 2026 για να απολαμβάνουμε την υπουργό σε «υψηλή ευκρίνεια», την ώρα που ο κλάδος του τουρισμού αντιμετωπίζει δομικές προκλήσεις, εγείρει σοβαρά ερωτήματα. Κυρία υπουργέ (το γυρνάω στο τυπικό μέρος), οι ψηφιακές σας αναμνήσεις είναι όντως η κύρια προτεραιότητα του εθνικού μας προϊόντος ή απλώς το Δημόσιο πληρώνει το «portfolio» της επόμενης μέρας σας; Μα τι ρωτάω και εγώ;

  • Με λένε Ρίζο και όπως θέλω τα… γυρίζω, Νικολιό!

Απευθείας στο αγαπημένο ΠΑΣΟΚ και στον «λαλιωτικό» φίλο μου, ο οποίος τις τελευταίες μέρες έχει ξεσαλώσει! Προφανώς, το αυτί του πρέπει να είναι «κεραία» με όσα συμβαίνουν στη Χαριλάου Τρικούπη και βρήκε την ευκαιρία να μου πει και πάλι διάφορα. Επειδή είναι της μοδός, θα αναφερθώ μόνο στη συζήτηση που είχαμε μέσω WhatsΑpp για τις ανεξάρτητες αρχές, εκεί (στο ΠΑΣΟΚ) όπου πέφτει, όπως μου είπε, πολλή πλάκα. Καταρχάς, μου ανέλυσε ότι πολλοί πλέον στο κόμμα θεωρούν πως δεν έχει προηγούμενο ο κυνισμός του προέδρου Νικόλα (για λίγους μήνες ακόμη υπομονή!). Και μου το «έστρωσε» λιανά το θέμα παρακάτω. Λοιπόν, τρεις ανεξάρτητες αρχές είναι ακέφαλες για χρόνια. Το Σύνταγμα επιτάσσει συνεννόηση, καθώς για να εκλεγεί νέος επικεφαλής από τη Διάσκεψη των Προέδρων χρειάζεται αυξημένη πλειοψηφία. Ξεκίνησε λοιπόν η κυβέρνηση εδώ και μήνες μια συνεννόηση με το ΠΑΣΟΚ και κατέληξαν με το Νικολιό σε συγκεκριμένα πρόσωπα: τον κ. Μακρυδημήτρη, που ήταν πρόταση κοινής αποδοχής (περισσότερο της κυβέρνησης), και την κ. Συγγούνα για την ΑΠΔΠΧ, που ήταν επίσης κοινής αποδοχής (αλλά περισσότερο πρόταση του ΠΑΣΟΚ). Γιατί δεν προχώρησε; Το εξήγησε ο Παύλος Μαρινάκης εύστοχα και λεπτομερώς: «Ο κ. Ανδρουλάκης και το ΠΑΣΟΚ, ενώ είχαν πει “ναι”, ήρθαν στη Βουλή -μάλιστα αυτός ήταν και ο λόγος που ο πρόεδρος της Βουλής είπε αυτά τα δύο ονόματα, προφανώς υπήρξε πολιτική συνεννόηση- και πήγε να προχωρήσει μόνο τη δική του επιλογή». Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος τον «κάρφωσε» κανονικά για πλήρη έλλειψη στοιχειώδους αξιοπιστίας, σημειώνοντας πως ενώ υπαναχώρησε αφήνοντας ακέφαλες τις αρχές, το ΠΑΣΟΚ κουνούσε το δάχτυλο. Το πιο φοβερό; Τη στιγμή που ο Ανδρουλάκης προσπαθούσε να συνεννοηθεί με τη ΝΔ, έκλεινε ταυτόχρονα το μάτι στην υπόλοιπη αντιπολίτευση λέγοντας: «Εγώ δεν πρόκειται να συνεννοηθώ, θα συνεχίσω να πυρπολώ». Θεσμικά ασυνεπής και πάλι. Τι να πει κανείς… Όλα γυρίζουν, Νικολιό! Όλα!

  • Το «μάτι» του Falcon 9, οι 4 θερμικοί δορυφόροι και το τέλος των εμπρηστών

Κάνω την απαραίτητη παρένθεση της μέρας, επειδή το μέλλον δεν περιμένει. Προσέξτε. Ο ανήσυχος Δημήτρης Παπαστεργίου αποφάσισε να το κυνηγήσει μέχρι την Καλιφόρνια και τη βάση Vandenberg. Εκεί λοιπόν ο πύραυλος Falcon 9 της SpaceX πήρε στις πλάτες του τέσσερις ελληνικούς θερμικούς δορυφόρους, σηματοδοτώντας την έναρξη του Εθνικού Προγράμματος Μικροδορυφόρων. Δεν μιλάμε απλώς για διαστημικές βόλτες, αλλά για ένα ολοκληρωμένο σύστημα παρακολούθησης πυρκαγιών που αναπτύχθηκε από την OroraTech για να μην ξαναβρεθούμε προ εκπλήξεων το καλοκαίρι. Οι τέσσερις αυτοί «κατάσκοποι» θα παρέχουν εικόνα σε σχεδόν πραγματικό χρόνο, εντοπίζοντας εστίες πριν καν το πάρουν χαμπάρι οι επίγειες δυνάμεις. Παράλληλα, το σύστημα θα μετράει τα πάντα: από τη θερμοκρασία των υδάτων μέχρι τις μεταβολές στις χρήσεις γης. Μαζί τους εκτοξεύτηκαν και δύο πειραματικοί μικροδορυφόροι για ανίχνευση πλοίων και οπτικές επικοινωνίες με λέιζερ.

Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης και ο γενικός γραμματέας Κωνσταντίνος Καράντζαλος φαίνεται πως κουμπώνουν το Διάστημα με την Πολιτική Προστασία, δημιουργώντας έναν Κυβερνητικό Κόμβο Παρατήρησης της Γης που θα ζήλευαν και οι μεγάλες δυνάμεις. Το στοίχημα τώρα είναι αν αυτά τα δεδομένα θα αξιοποιηθούν σωστά από τον κρατικό μηχανισμό ή θα μείνουν «κλειδωμένα» σε κάποιο ψηφιακό συρτάρι. Πάντως, οι μηχανές στη Σίνδο και τα εργαστήρια πήραν φωτιά. Μακάρι το Hellenic Space Dawn να φέρει όντως μια νέα μέρα…

@Σήμερα ο πρωθυπουργός θα συναντηθεί στις 11.45 με τον Ευρωπαίο Επίτροπο Άμυνας και Διαστήματος Andrius Kubilius.

  • Ο Τσίπρας και το «χτύπημα» του Αλαφούζου

Πατάω ξανά τη Γη και περνάω στον πρώτη φορά Αριστερά Αλέξη Τσίπρα, ο οποίος έχει ανοίξει beef με το κανάλι του Φαλήρου και τον Αλαφούζο (εμμέσως), με φόντο το 2015 που αρνείται να «πεθάνει». Ο πρώην πρωθυπουργός έριξε μια μεγαλοπρεπή «πόρτα» στον ΣΚΑΪ και το ντοκιμαντέρ «Στο Χιλιοστό», αρνούμενος να συμμετάσχει σε αυτό που ο ίδιος αποκάλεσε απόπειρα δολοφονίας χαρακτήρα. Σύντροφος που είχε περάσει την πόρτα του γραφείου του πριν από αρκετούς μήνες μού μετέφερε ότι ο Αλέξης έγινε «τούρμπο» με την αναφορά στο βιβλίο των Βαρβιτσιώτη και Δενδρινού «Η Τελευταία Μπλόφα», θεωρώντας πως το όλο εγχείρημα είναι στημένο για να τον εκθέσει. Και αποφάσισε να σηκώσει το γάντι ώστε να σηκωθεί «σκόνη» γύρω από το κόμμα του. Στο μανιφέστο-απάντησή του ο Τσίπρας κατηγόρησε τις δύο δημοσιογράφους για ψευδείς κατασκευές, υποστηρίζοντας πως του χρέωσαν μια ανήθικη συναλλαγή: το «ναι» στις Πρέσπες με αντάλλαγμα τη μη περικοπή των συντάξεων. «Η ιστορία είναι πεισματάρα», έγραψε με νόημα, «ακόμα κι όταν γράφεται από τους νικητές». Οι δύο δημοσιογράφοι δεν άφησαν το γάντι κάτω. Με δική τους επιστολή εξέφρασαν τη θλίψη τους για την άρνησή του, ξεκαθαρίζοντας πως στις 399 σελίδες του βιβλίου τους δεν υπάρχει καμία τέτοια συσχέτιση και πως το ντοκιμαντέρ βασίζεται σε επώνυμες μαρτυρίες -ακόμη και δικών του υπουργών- και όχι σε κρίσεις.


  • ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ 4: Η Καρυστιανού που «ψαρεύει» σε θολά νερά και η τσιχλόφουσκα του 1992…

Και τώρα ήρθε η ώρα να σας περιγράψω την κουβέντα που είχα το απόγευμα του Σαββάτου με έναν έμπειρο δημοσκόπο, ο οποίος είναι σκέτη «ψείρα», καθώς ξεσκονίζει τα ποιοτικά στοιχεία των δημοσκοπήσεων. Σταθήκαμε περισσότερο στο κόμμα της Καρυστιανού που μπορεί να έρχεται με φόρα, όμως δεν δείχνει να έχει τη δυναμική των προηγούμενων μηνών ως… κίνημα. Όπως μου εξήγησε ο φίλος δημοσκόπος, κατ’ αρχήν η Μαρία έχει μπερδέψει το κοινό της, που κινείται στα όρια της τοξικότητας και του ακραίου λόγου. Δεύτερον, οι μετρήσεις δείχνουν ότι τσιμπάει ελάχιστα (αμελητέο το ποσοστό, όπως μου μεταφέρθηκε) από τη Νέα Δημοκρατία. Εκεί που έχουν απλωθεί «δίκτυα» είναι η Ζωή με τις καρδούλες και ο Βελόπουλος. Η αναγωγή τη δείχνει κάπου στο 4%, αλλά ο δημοσκόπος με πήγε στο 1992, όταν μου είπε ότι το κόμμα της θα αποδειχθεί BigBabol τσιχλόφουσκα! Και όποιος κατάλαβε, κατάλαβε, θα προσθέσω και εγώ ως παλιός…

  • ΚΟΥΙΖ 1: Ο «σιωπηλός εγγυητής» που το Μαξίμου έριξε στη φωτιά

Πάμε να σας δώσω το πρώτο κουίζ της ημέρας. Το δραματικό περιστατικό με τον Γιώργο Μυλωνάκη, πέρα από την ανθρώπινη πτυχή του, ανάγκασε τον Κυριάκο Μητσοτάκη να ανακατέψει την τράπουλα των συνεργατών του για να μη μείνει η κυβέρνηση από «λάδια». Όπως μου εκμυστηρεύτηκε παλιός κοινοβουλευτικός που έχει ζήσει όλες τις γενιές των «γαλάζιων», το Μαξίμου μέτρησε αντιδράσεις και πλέον έριξε στη φωτιά ένα πρόσωπο που εμπιστεύονται οι βουλευτές, με στόχο τη… νηνεμία έως την 7η Μαΐου. Για να σας βοηθήσω, πρόκειται για έναν άνθρωπο που εμπιστεύονται τυφλά ειδικά εκείνοι που έχουν ως αφετηρία την ιστορική παράταξη και δεν βλέπουν με καλό μάτι τους «μουσαφίρηδες».

  • ΚΟΥΙΖ 2: Το deal με την αγορά, η αποχώρηση χωρίς κινητό και το τέλος του άγχους για τον Βορίδη

Στο… καπάκι, έχω να σας δώσω και ακόμη ένα κουίζ. Ο γνωστός «σπίνος», που κελαηδάει πολύ τώρα τελευταία όπως έχετε καταλάβει, μου είπε ότι τελικά ένα βαρβάτο στέλεχος που έχει ακόμα ισχυρή στήριξη θεωρεί τον εαυτό του εκτός «παιχνιδιού» και αναζητάει επιλογές. Μάλιστα, έχει ήδη δεχτεί προτάσεις από τον ιδιωτικό τομέα. Ο ίδιος, πάντως, εάν τελικά αποχωρήσει, θα έχει περισσότερο χρόνο για να βλέπει τον πιτσιρικά του στους ποδοσφαιρικούς αγώνες (πολύ καλός) τα Σαββατοκύριακα στα γήπεδα της Αθήνας, χωρίς άγχος και χωρίς το κινητό στο αυτί. Και θα ηρεμήσουν αρκετοί, ανάμεσά τους ο Βορίδης…

  • Τα μαγικά νούμερα του Μουτζούρη και οι ταχυμεταφορές «εξπρές»

Στροφή στα αυτοδιοικητικά που έχουν το δικό τους ενδιαφέρον. Απευθείας λοιπόν στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου. Εκεί όπου η αλληλογραφία δεν είναι απλώς «επείγουσα», αλλά έχει μια σχεδόν μαγική ικανότητα να κοστολογείται ακριβώς στο όριο που αποφεύγονται οι ενοχλητικοί διαγωνισμοί. Όπως μου σφύριξε αυτοδιοικητικός που ξέρει να ξεψαχνίζει τις αποφάσεις στη Διαύγεια, ο περιφερειάρχης Κωνσταντίνος Μουτζούρης υπέγραψε την απευθείας ανάθεση για υπηρεσίες ταχυμεταφορών του 2026, με τον προϋπολογισμό να «κλειδώνει» με χειρουργική ακρίβεια στα 30.000 ευρώ (37.200 με ΦΠΑ). Ούτε ένα ευρώ παραπάνω από το νόμιμο πλαφόν που θα άνοιγε την πόρτα στον ανταγωνισμό. Με μια διαδικασία εξπρές που ξεκίνησε στις 17 Απριλίου και ολοκληρώθηκε στις 28 του ίδιου μήνα, ο «εκλεκτός» ανάδοχος αναδείχθηκε ως η πλέον συμφέρουσα λύση. Μένει πλέον να δούμε αν με 37 χιλιάρικα οι φάκελοι θα φτάνουν στον προορισμό τους πριν καν ταχυδρομηθούν ή αν απλώς το Δημόσιο πληρώνει «επείγουσα» γενναιοδωρία σε μια αγορά που φαίνεται να έχει μόνο έναν μόνιμο πρωταγωνιστή.

  • Το «χρυσό» DPO στους Αγίους Αναργύρους και το όριο της διαφάνειας

Καπάκι, πηγαίνω στον Δήμο Αγίων Αναργύρων-Καματερού, εκεί όπου η προστασία των προσωπικών δεδομένων είναι μια υπόθεση που απαιτεί… ειδικούς χειρισμούς και, κυρίως, το ανώτατο επιτρεπτό όριο χρηματοδότησης χωρίς διαγωνισμό. Σύμφωνα με όσα μου μετέφερε πηγή μου από τα ενδότερα του δήμου, με την υπογραφή του αντιδημάρχου Γεώργιου Νταούτη εγκρίθηκε η απευθείας ανάθεση για υπηρεσίες Υπευθύνου Προστασίας Δεδομένων (DPO). Ο προϋπολογισμός; Πάλι στις 30.000 ευρώ (37.200 με ΦΠΑ), παραμένοντας για άλλη μια φορά ακριβώς κάτω από το όριο που θα επέβαλλε τη διαφάνεια ενός ανοιχτού διαγωνισμού. Είναι τουλάχιστον αξιοσημείωτο πώς μια υπηρεσία με ορίζοντα τριετίας ανατίθεται με τόσο συνοπτικές διαδικασίες. Η διοίκηση αναζήτησε πραγματικά την πιο συμφέρουσα προσφορά ή απλώς επέλεξε την «ευκολία» των απευθείας αναθέσεων για να τακτοποιήσει μια ακόμη εκκρεμότητα με το αζημίωτο; Φαίνεται πως για τον δήμο, η ασφάλεια των δεδομένων των πολιτών κοστίζει «χρυσάφι», αρκεί η επιλογή του αναδόχου να παραμένει εντός των τειχών.

  • Αρχιεπίσκοπος και πρωθυπουργός στα εγκαίνια του Πανεπιστημίου Λευκωσίας στην Αθήνα

Ολοκληρώνω τη σημερινή μας βόλτα με μια είδηση που έχει το δικό της ξεχωριστό ενδιαφέρον και συνέβη πριν από μερικές ημέρες, αλλά η επικαιρότητα δεν με άφησε να τη σχολιάσω όπως της πρέπει. Στα εγκαίνια του παραρτήματος του Πανεπιστημίου Λευκωσίας στην Αθήνα, που πραγματοποιήθηκαν στον Δήμο Ελληνικού, το «παρών» έδωσε σύσσωμη η ηγεσία, θρησκευτική και πολιτική. Ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος μαζί με τον Μητροπολίτη Γλυφάδας Αντώνιο ευλόγησαν το εγχείρημα, την ώρα που ο Κυριάκος Μητσοτάκης και ο Νίκος Χριστοδουλίδης έδιναν τον απαραίτητο πανηγυρικό τόνο στη στενή συνεργασία Αθήνας και Λευκωσίας.

Όπως μου σιγοψιθύρισε ακαδημαϊκός που βρισκόταν ανάμεσα στους προσκεκλημένους και ξέρει να διαβάζει τα χαμόγελα των επισήμων, η παρουσία της υπουργού Παιδείας Σοφίας Ζαχαράκη δίπλα στους δύο ηγέτες επιβεβαιώνει πως η ίδρυση του UNIC Athens δεν είναι απλώς μια εκπαιδευτική κίνηση, αλλά ένα στρατηγικό ορόσημο. Οι διοργανωτές τρίβουν τα χέρια τους για την περαιτέρω ανάπτυξη του Πανεπιστημίου, ενώ οι «κακές γλώσσες» της πιάτσας λένε πως ο ανταγωνισμός στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μόλις απέκτησε έναν πολύ ισχυρό παίκτη με υψηλές διασυνδέσεις. Η συνέχεια θα δείξει αν το πείραμα του Ελληνικού θα αποδώσει τους καρπούς που περιμένουν στο Μαξίμου και το Προεδρικό Μέγαρο της Κύπρου.

Καλή σας ημέρα και μην ξεχνάτε… και οι τοίχοι έχουν αυτιά!