Τα σχέδια που δεν… βγήκαν και η μεγάλη οικολογική καταστροφή
Ο λόγος για έναν δρόμο πάνω στα Βόρεια Τζουμέρκα, για τον οποίο ο Αλέξανδρος Καχριμάνης κομπάζει, ενώ η πραγματικότητα, όπως θα δείτε, είναι μάλλον κωμικοτραγική με μεγαλύτερη έμφαση στο… τραγική.
Πριν από λίγες μέρες λοιπόν έγινε γνωστό ότι τέσσερις οικοτουριστικές επιχειρήσεις από την περιοχή της Πλάκας έκαναν μήνυση στην Περιφέρεια Ηπείρου, καθώς, όπως υποστηρίζουν, κατά την πραγματοποίηση εργασιών διαπλάτυνσης δρόμου πάνω από τον Άραχθο μεγάλες ποσότητες μπάζων έχουν καταλήξει στο ποτάμι.
Όσα θα σας παρουσιάσουμε σήμερα είναι μόνο η αρχή, καθώς έχουμε στη διάθεσή μας στοιχεία που είναι αδύνατον ναμπουν μόνο σε ένα ρεπορτάζ λόγω όγκου.
Το ιστορικό
Η εφημερίδα «Political» επικοινώνησε με τον επιχειρηματία της περιοχής και μέλος του «Παρατηρητηρίου Τζουμέρκων» Νίκο Μάνθο, θέλοντας να μάθουμε τι ακριβώς συμβαίνει στην περιοχή και όσα είπε είναι καταλυτικά. «Από το 2024 τον Μάρτιο είχαν ξεκινήσει τα έργα και παράλληλα εμείς χρησιμοποιούσαμε τον δρόμο γιατί δούλευαν στη μία πλευρά. Υπήρχε μια σχετική ταλαιπωρία, αλλά τίποτα σημαντικό. Πέρυσι τον
Νοέμβριο όμως, αφού είχαν πλέον σκάψει μέχρι την κορυφή του βουνού έξω από το φαράγγι του Άραχθου, πήραν την απόφαση να κλείσουν τον δρόμο και να απαγορεύσουν την κυκλοφορία και τη διέλευση στο ποτάμι».
Όπως μας είπε ο κύριος Μάνθος, εκείνη ήταν η κρίσιμη καμπή, καθώς όλα τα παράγωγα της εκσκαφής πετιούνταν στα πρανή του Άραχθου, δημιουργώντας απίστευτα μεγάλη οικολογική καταστροφή. Οι τέσσε-
ρις επιχειρηματίες κατέφυγαν στις 17 Ιανουαρίου σε ασφαλιστικά μέτρα εναντίον της περιφέρειας και του εργολάβου. Και κάπου εδώ αρχίζει νέος γύρος «παρατράγουδων».
Απόρριψη για «τυπικούς λόγους»
Επί πέντε μήνες περίμεναν να βγει η απόφαση των ασφαλιστικών μέτρων από το δικαστήριο των Ιωαννίνων και στις 22 Ιουνίου λαμβάνουν μια απορριπτική απόφαση για «τυπικούς λόγους». Αυτό ακριβώς ήταν το σκεπτικό του δικαστηρίου. Σε αυτό το σημείο, για να καταλάβουμε ποιοι είναι οι «τυπικοί λόγοι», θα σας θυμίσουμε τις σχέσεις Καχριμάνη – Δικαστικού Μεγάρου Ιωαννίνων στις οποίες έχουμε αναφερθεί τόσες φορές και είναι οι «σχέσεις» που ερευνώνται επισταμένως τώρα από παντός είδους Αρχές που ερευνούν εξονυχιστικά τον περιφερειάρχη Ηπείρου. Θα μπορούσε λοιπόν να είναι αυτοί οι «τυπικοί λόγοι» για τους οποίους δεν γίνεται καμία αναφορά στο περιεχόμενο των ασφαλιστικών μέτρων αλλά ούτε και αποσαφηνίζονται ποιοι είναι αυτοί οι «τυπικοί λόγοι»; Θα φανεί στην πορεία ίσως!
Αυθαιρεσίες και καταστροφές
Πάμε λοιπόν στο «ζουμί» της υπόθεσης, που είναι το τι έχει δημιουργήσει στην περιοχή όλο αυτό. Το πρόβλημα το μεγάλο εντοπίζεται όχι τόσο στο ποτάμι αλλά στα πρανή. Το ποτάμι δεν είναι εύκολος αντίπαλος, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορεί να επιβαρυνθεί. Ο Αλέξανδρος Καχριμάνης σε απάντησή του στην «Καθημερινή» και τον Γιώργο Λιάλιο ανέφερε ότι «το έργο βρίσκεται υπό αυστηρή επιτήρηση και σε καμία περίπτωση δεν γίνεται
απόρριψη μπάζων στον Άραχθο. Είναι το πιο δύσκολο έργο σήμερα στην Ήπειρο. Ο δρόμος είχε κατασκευαστεί το ’50 από τον παππού τού νυν Προέδρου της Δημοκρατίας, που ήταν εργολάβος. Ο δρόμος ήταν επικίνδυνος – σε ένα στενό σημείο του βρήκαμε έναν τοίχο να στηρίζεται… σε μια πόρτα αυτοκινήτου! Πρέπει λοιπόν να διανοιχθεί για να είναι ασφαλής. Τις βάρκες τις απαγορεύσαμε γιατί σε μια ανατίναξη μπορεί να φύγουν πέτρες και να τραυματιστεί κανείς. Στο ποτάμι έχει πέσει μια μεγάλη πέτρα μόνο και χαλίκια, που θα τα πάρει το ποτάμι στην πρώτη μεγάλη βροχή. Όλα τα άλλα είναι υπερβολές».
Η δήλωση αυτή προκάλεσε και γέλια και οργή. Ούτε λίγο ούτε πολύ, η απάντηση είναι και «ναι, πέφτουν» και «όχι, δεν πέφτουν», αλλά στην περίπτωση που πέφτουν θα τα καθαρίσει το ποτάμι.

Άραχθου προκαλώντας μεγάλη οικολογική καταστροφή
«Όλα τα φερτά υλικά και τα μπάζα στα πρανή θα είναι μια αιώνια απειλή»
Ο Νίκος Μάνθος του «Παρατηρητηρίου Τζουμέρκων» ξεκαθαρίζει τι ακριβώς συμβαίνει με τα μπάζα που πέφτουν στον Άραχθο και τον κίνδυνο που εγκυμονεί: «Είναι πέρα για πέρα ανακριβές και αναληθές. Το ποτάμι μόνο αν κατεβάσει υπερβολικές ποσότητες νερού θα μπορέσει να “κουβαλήσει” τα υλικά και μάλιστα τα ελαφριά υλικά. Οι τεράστιοι όγκοι που έχουν πέσει μέσα στο ποτάμι δεν θα φύγουν ποτέ και απόδειξη είναι ότι πριν από 6-7 χρόνια είχε πέσει ένας πολύ μεγάλος όγκος μέσα στο ποτάμι και είναι ακόμη εκεί και πλέον αποτελεί σημείο της κοίτης του ποταμού. Και το δεύτερο θέμα είναι ότι με όλα τα φερτά υλικά και τα μπάζα στα πρανή θα είναι μια αιώνια απειλή. Δηλαδή και αύριο να επιτρέψουν το ράφτινγκ, δεν θα μπορέσουμε ποτέ να μπούμε στο ποτάμι με ασφάλεια. Αέρας να φυσήξει, θα ξεκολλάνε πέτρες, θα πέφτουν μέσα και θα κινδυνεύουν όλοι».

«Βρήκε» στον… βράχο η μελέτη
Οι πληροφορίες που φτάνουν στην «Political» είναι ότι μάλλον τελικά αυτό το τεράστιο εργοτάξιο που έχει στηθεί δεν θα καταλήξει πουθενά, καθώς ο δρόμος έπεσε σε βράχο που αποδείχτηκε πιο «σκληρός» από τον Καχριμάνη. Οι πληροφορίες θέλουν το φαραωνικό έργο να έχει φτάσει στο πιο δύσκολο σημείο και εκεί που η ζημιά θα είναι ανεπανόρθωτη. Και πρόκειται φυσικά για τη θέση «Μέγας Βράχος», όπου κυριολεκτικά βρίσκεται
ένας βράχος που για να «φύγει από τη μέση θέλει διαδικασίες που θα αποβούν μοιραίες και για τον προϋπολογισμό και για τον εγωισμό και για τον σχεδιασμό του Καχριμάνη, αλλά περισσότερο θα αποβούν μοιραίες και για τη φύση. Άρα ξοδέψαμε χιλιάδες ευρώ για μια μελέτη που ξεκινήσαμε να υλοποιούμε σκορ-
πώντας ακόμα περισσότερα χρήματα και ξαφνικά την παρατάμε και επαναχαράσσουμε μια καινούργια οδό με νέα μελέτη! Άρα πάμε σε μια παράκαμψη του βράχου και ό,τι έγινε… έγινε μέχρι τώρα, δεν θα κάτσουμε να σκάσουμε».

έχουν καταφάει ολόκληρα κομμάτια από το βουνό
Η έρευνα για το θέμα μόλις ξεκίνησε και τις επόμενες μέρες θα ξεδιπλώσουμε όλο το κουβάρι αυτής της νέας περιπέτειας στην Περιφέρεια Ηπείρου τόσο για το ποιοι συμμετείχαν στη χάραξη ενός δρόμου που δεν καταλήγει προς το παρόν εκεί που έπρεπε, όσο και για το ποιοι προσπάθησαν να το εμποδίσουν ή το επέτρεψαν να συμβεί.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Political»