Το Πολεμικό Ναυτικό εκσυγχρονίζεται, με τα εξοπλιστικά προγράμματα να έχουν πάρει «μπρος», με τα νέα πλοία να διαμορφώνουν τη ναυτική ισχύ των επόμενων δεκατιών.
Οι αναφορές του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Δένδια, στη λαμπρή εκδήλωση για τη νέα βιοκλιματική όψη του υπουργείου, έδωσαν το στίγμα: οι Ένοπλες Δυνάμεις περνούν στη νέα εποχή και το Πολεμικό Ναυτικό είναι στην πρώτη γραμμή αυτής της μετάβασης.
Δοκιμές στον Ατλαντικό
Σύμφωνα με την Political και το ρεπορτάζ του Βασίλη Σκουλαράκου, η πρώτη ελληνική φρεγάτα Belh@rra, η FDI HN «Κίμων», έχει ήδη βγει στα νερά του Ατλαντικού για τις τελικές της δοκιμές. Εκεί, δίπλα της, πλέει η πρώτη γαλλική Belh@rra -η «Amiral Ronarc’h»- η οποία έχει ενταχθεί στον στόλο της Γαλλίας. Σύμφωνα με τις πληροφορίες από τη Γαλλία, οι θαλάσσιες δοκιμές εξελίσσονται χωρίς προβλήματα και αν όλα προχωρήσουν ομαλά, οι καθυστερήσεις θα είναι ελάχιστες και το τελικό στάδιο των δοκιμών θα ολοκληρωθεί εντός των επόμενων εβδομάδων.
Αυτές τις μέρες το πλοίο έχει δέσει ξανά στο Λοριάν, στα ναυπηγεία της Naval Group όπου ελέγχονται ορισμένα συστήματα, με το πλήρωμα να είναι πανέτοιμο για νέο απόπλου τα επόμενα 24ωρα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, η τελετή παράδοσης και η ύψωση της ελληνικής σημαίας στον ιστό της προσδιορίζονται για τις 18 Δεκεμβρίου 2025. Στη συνέχεια, η «Κίμων» θα αναχωρήσει για τη Βρέστη ώστε να παραλάβει τον οπλισμό της και να βάλει πλώρη για τον ναύσταθμο Σαλαμίνας.
Η αισιοδοξία στο Πολεμικό Ναυτικό είναι έκδηλη. Για πρώτη φορά έπειτα από πολλά χρόνια πολιτική και στρατιωτική ηγεσία κινούνται συντονισμένα προς έναν κοινό στόχο: έναν στόλο σύγχρονο, διαλειτουργικό και πλήρως ενταγμένο στα ευρωπαϊκά και συμμαχικά πρότυπα.
Την ίδια ώρα, στο τραπέζι βρίσκεται και το πλάνο για την απόκτηση δύο φρεγατών Fremm κλάσης Bergamini από την Ιταλία, με δυνατότητα επέκτασης («2+2») για επιπλέον πλοία. Ήδη έχει προηγηθεί το Μνημόνιο Κατανόησης ανάμεσα στη Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών & Επενδύσεων και την ιταλική πλευρά, ανοίγοντας τον δρόμο για την τελική συμφωνία.
Η πρώτη αυτοψία στη φρεγάτα «Carlo Bergamini» (F590) άφησε άριστες εντυπώσεις στους αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού, με το πλοίο να παρουσιάζει υποδειγματική συντήρηση και ελάχιστες φθορές. Επόμενος σταθμός είναι η «Virginio Fasan» (F591), φρεγάτα ειδικής διαμόρφωσης, με έμφαση στον ανθυποβρυχιακό πόλεμο.
Το πλοίο αναμένεται το αμέσως επόμενο διάστημα να καταπλεύσει στον ναύσταθμο Σαλαμίνας, όπου ελληνική αντιπροσωπεία θα ελέγξει κάθε κρίσιμο σύστημα – από τους μηχανισμούς πρόωσης και τα ραντάρ, μέχρι τα σόναρ (κύτους, συρόμενο και παθητικό). Ο στόχος είναι σαφής: να διασφαλιστεί ότι τα πλοία που θα ενταχθούν στον στόλο είναι απολύτως επιχειρησιακά και έτοιμα για προσαρμογή στις ελληνικές ανάγκες.
Πιέσεις στη Ρώμη
Η Αθήνα ευελπιστεί πως οι Fremm θα αποδεσμευτούν από το ιταλικό ναυτικό πριν από το 2030, με τις πληροφορίες να αναφέρουν πως η Αθήνα ασκεί πιέσεις στη Ρώμη για παράδοση στο Πολεμικό μας Ναυτικό ακόμα και το 2028. Αυτό φυσικά γίνεται με συμφωνία Government-to-Government ώστε να αποφευχθούν οι χρονοβόρες διαδικασίες των διαγωνισμών.
Πάντως, παρά το γεγονός ότι τα πλοία είναι σε πολύ καλή κατάσταση, το Πολεμικό μας Ναυτικό θέλει να τα διαμορφώσει στις δικές του ανάγκες. Ήδη εξετάζεται η ενσωμάτωση στρατηγικών όπλων που θα προσφέρουν ομοιοτυπία με τις Belh@rra, αλλά και με τα ελληνικά μαχητικά μέσω του συστήματος Link-16, ώστε ο στόλος να λειτουργεί πλήρως δικτυοκεντρικά.
Η ανανέωση του στόλου δεν είναι μόνο τεχνολογική αλλά βαθιά στρατηγική. Οι Belh@rra και οι Fremm δεν αντιπροσωπεύουν απλώς νέα πλοία, αλλά μια νέα φιλοσοφία ισχύος: ευελιξία, συνεργασία, αποτρεπτική παρουσία. Η Ελλάδα επενδύει ξανά στη θάλασσα που την όρισε και στη ναυτοσύνη που τη διακρίνει.
 
			 
    	 
			
 
		










