Στο περιθώριο του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου στις Βρυξέλλες παρευρέθηκε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, όπου παραχώρησε συνέντευξη στο Politico, σήμερα (23/10)
Ο πρωθυπουργός εστίασε στη δυνατότητα κοινής χρηματοδότησης για την ανάπτυξη αμυντικών δυνατοτήτων που θα υπηρετούν τη συλλογική άμυνα, αλλά και για την πράσινη μετάβαση.
«Το επιχείρημά μου είναι πολύ απλό: αν η άμυνα είναι το υπέρτατο ευρωπαϊκό δημόσιο αγαθό, χρειαζόμαστε ευρωπαϊκές δομές και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να αναπτύξουμε τις αμυντικές μας δυνατότητες».
Ο πρωθυπουργός πιστεύει στο επιχείρημά του αναφέροντας:
«Θα το υποστήριζα σίγουρα, υπό την προϋπόθεση ότι υπάρχουν έργα που μπορούν σαφώς να χαρακτηριστούν ως ευρωπαϊκό δημόσιο αγαθό… ας χρησιμοποιήσουμε τους ευρωπαϊκούς πόρους για να κάνουμε πράγματα που ενδεχομένως δεν έχουμε τη δυνατότητα να υλοποιήσουμε σε εθνικό επίπεδο».
Αναφερόμενος στην πρόκληση που έχει η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει σχολίασε:
«Πιστεύω ότι η πρόκληση είναι αν μπορούμε να εξασφαλίσουμε πρόσθετη χρηματοδότηση και αν αυτή η πρόσθετη χρηματοδότηση μπορεί να συνοδεύεται από όρους που θα μας ωθήσουν προς μια καλύτερη προετοιμασία, η οποία θα περιλαμβάνει κοινές προμήθειες, την ανάπτυξη νέων τεχνολογιών -κυρίως drones και τεχνητής νοημοσύνης-, και πιστεύω ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα έχουν να διαδραματίσουν σαφή ρόλο».
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δήλωσε ότι θα αξιοποιήσει τη Σύνοδο στις Βρυξέλλες για να καλέσει την Ευρωπαϊκή Ένωση να προχωρήσει περαιτέρω, σε ένα «σημείο καμπής όπου συνειδητοποιούμε ότι πρέπει να αναλάβουμε μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης όσον αφορά την ευρωπαϊκή άμυνα» και να υποστηρίξει τον δανεισμό σε επίπεδο ΕΕ για κοινά έργα.
Επίσης, ο πρωθυπουργός προειδοποίησε:
«Ήμουν πολύ σαφής: η πράσινη μετάβαση δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός. Διαφορετικά, μπορεί να συνειδητοποιήσουμε κάποια στιγμή ότι τρέχουμε σε λάθος αγώνα. Πρέπει να υπάρχει μία ισορροπία με την ανταγωνιστικότητα και να προάγει, ή τουλάχιστον να μην εμποδίζει, την κοινωνική συνοχή. Δεν μου αρέσει να το διατυπώνω με αριθμούς, αλλά το τελευταίο 10, 15 ή 20% της πράσινης μετάβασης είναι, αυτή τη στιγμή, εξαιρετικά κοστοβόρο και δεν διαθέτουμε καν τις τεχνολογίες για να το υλοποιήσουμε».