Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς η χώρα δεν υιοθέτησε τα απαραίτητα μέτρα για την ανάπτυξη και δημοσίευση διαδικασιών πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN) στους ελληνικούς αερολιμένες, όπως προβλέπεται από σχετικό κανονισμό της ΕΕ.
«Η εφαρμογή του κανονισμού PBN αποφέρει οφέλη όσον αφορά την ασφάλεια, τη χωρητικότητα, το περιβάλλον και την οικονομική αποδοτικότητα.
Η χρήση σύγχρονης τεχνολογίας και διαδικασιών κατά τη διαχείριση της κυκλοφορίας (ΑΤΜ)βελτιώνει την ασφάλεια και παρέχει καλύτερα εργαλεία για τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και τους χειριστές.
Αυτό θα αυξήσει τη χωρητικότητα στον ελληνικό εναέριο χώρο και στα ελληνικά αεροδρόμια, πράγμα που σημαίνει λιγότερες καθυστερήσεις.
Η εφαρμογή των διαδικασιών προσέγγισης PBN που λείπουν θα παράσχει κατακόρυφη καθοδήγηση στους χειριστές, η οποία θα αυξήσει την επίγνωση της κατάστασής εκ μέρους τους.
Οι ικανότητες αυτές θα αυξήσουν την ασφάλεια και την προσβασιμότητα των αερολιμένων, ιδίως σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας», αναφέρει ο κανονισμός της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Παράλληλα, το εκτελεστικό όργανο της ΕΕ σημειώνει ότι «η Ελλάδα δεν έχει δημοσιεύσει τις απαιτούμενες διαδικασίες προσέγγισης PBN σε 44 άκρα διαδρόμων, οι οποίες θα έπρεπε να είχαν δημοσιευθεί έως τον Δεκέμβριο του 2020. Κάθε διάδρομος έχει δύο άκρα ανάλογα με την κατεύθυνση προς την οποία πορεύεται ο χειριστής όταν χρησιμοποιεί διάδρομο».
Οι απαντήσεις των ελληνικών αρχών στην προειδοποιητική επιστολή της Επιτροπής του Απριλίου 2024 και στην αιτιολογημένη γνώμη του Δεκεμβρίου 2024 δεν παρείχαν ικανοποιητικά αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με την εφαρμογή των διαδικασιών προσέγγισης PBN στους ελληνικούς αερολιμένες, ούτε σχετικά με την εφαρμογή των διορθωτικών μέτρων τα οποία θα έπρεπε να είχαν εφαρμόσει οι ελληνικές αρχές.
Ενώ η Επιτροπή αναγνωρίζει τις προσπάθειες των ελληνικών αρχών να λάβουν τα αναγκαία μέτρα, στο παρόν στάδιο, η Επιτροπή θεωρεί ότι η πρόοδος ήταν ανεπαρκής και, ως εκ τούτου, παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης».
Πηγές από τις Βρυξέλλες, εξηγώντας την παραπομπή της Ελλάδας για το συγκεκριμένο θέμα, σημειώνουν:
Ποιο είναι το ζήτημα με τη διαχείριση εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα;
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι χρειάζονται διαρθρωτικές αλλαγές στον τομέα της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας στην Ελλάδα.
Επί του παρόντος, η Ελλάδα υστερεί σε σχέση με άλλα κράτη μέλη ως προς τις εξελίξεις στον τομέα της διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας, καθώς δεν πληροί τρεις κρίσιμες απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) που έπρεπε να είχαν εφαρμοστεί έως το 2020.
Κατά συνέπεια, η Επιτροπή κίνησε διαδικασίες επί παραβάσει κατά της Ελλάδας για καθυστερήσεις στην υιοθέτηση βασικών τεχνολογιών, όπως οι υπηρεσίες επικοινωνίας μέσω ζεύξης δεδομένων, η χρήση σύγχρονων ραντάρ, και η δημοσίευση διαδικασιών πλοήγησης βάσει επιδόσεων (Performance Based Navigation – PBN).
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το ελληνικό Υπουργείο Μεταφορών έχει υποβάλει στην Επιτροπή σχέδιο δράσης για τη συμμόρφωση με τους κανονισμούς της ΕΕ σχετικά με τη διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας. Με τις δράσεις αυτές, η ελληνική Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) θα αρχίσει να ενσωματώνει σταδιακά τις τεχνολογίες και θα δημοσιεύσει τις απαιτούμενες διαδικασίες.
Η ΥΠΑ υποβάλει τακτικά εκθέσεις προόδου, επιτρέποντας στην Επιτροπή να παρακολουθεί την εφαρμογή του σχεδίου δράσης και να αξιολογεί τους κινδύνους και τα διορθωτικά μέτρα για την αντιμετώπιση τυχόν καθυστερήσεων.
Η Επιτροπή θα συνεχίσει να παρακολουθεί εκ του σύνεγγυς την κατάσταση στην Ελλάδα, σε συνεργασία με τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA) και τον EUROCONTROL.
Πηγές των Βρυξελλών υπογραμμίζουν ότι οι πτήσεις στην Ελλάδα είναι ασφαλείς, ωστόσο η Αθήνα καλείται να αντικαταστήσει παρωχημένης τεχνολογίας ραντάρ.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, οι πτήσεις της πολιτικής αεροπορίας εκτελούνται βάσει των κοινών κανόνων της ΕΕ για την ασφάλεια της αεροπορίας, υπό την εποπτεία της ελληνικής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, και με την υποστήριξη του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Ασφάλεια της Αεροπορίας (EASA).
Ωστόσο, υπάρχει προβληματισμός διότι η Ελλάδα δεν έχει ακόμη εγκαταστήσει πλήρως τα προηγμένα ραντάρ που θα αντικαταστήσουν τα ραντάρ παρωχημένης τεχνολογίας. Επιπλέον, η Ελλάδα δεν έχει εφαρμόσει όλες τις απαιτούμενες διαδικασίες πλοήγησης βάσει επιδόσεων (PBN). Εάν αυτά τα κενά αντιμετωπιστούν επειγόντως, η ασφάλεια θα ενισχυθεί περαιτέρω.