Ήταν Σεπτέμβριος του 2024 όταν η Aegean ανακοίνωσε την επένδυση €25 εκατ. στη Volotea SL, έναν αερομεταφορέα χαμηλού κόστους με έδρα τη Βαρκελώνη της Ισπανίας.
Τότε, σύμφωνα με την εφημερίδα «Political», είχε αναφέρει: «Η αρχική επένδυση των €25 εκατ. πραγματοποιείται με την από κοινού συμμετοχή της Aegean με τους υφιστάμενους μετόχους της Volotea σε αύξηση κεφαλαίου έως €50 εκατ. μέσω της έκδοσης μετατρέψιμου χρηματοπιστωτικού μέσου (δανείου) με δικαίωμα συμμετοχής στα κέρδη. Υπό την αίρεση συγκεκριμένων προϋποθέσεων, κυρίως σχετικών με την οικονομική απόδοση της Volotea το 2024, δύναται να πραγματοποιηθεί και δεύτερη εκταμίευση του εν λόγω χρηματοπιστωτικού μέσου, το δεύτερο τρίμηνο του 2025, ύψους έως €50 εκατ., στην οποία η Aegean θα συμμετέχει επίσης με ποσό ύψους €25 εκατ. Συνεπώς, η συνολική αύξηση κεφαλαίου δύναται να ανέλθει σε έως €100 εκατ., με τη συμμετοχή της Aegean να ανέρχεται σε €50 εκατ. Σε περίπτωση που η αρχική συμμετοχή της πρώτης εκταμίευσης της Aegean μετατραπεί σε μετοχές, τότε η επένδυσή της θα ισοδυναμεί σε μερίδιο 13% στη Volotea, ενώ στην περίπτωση που εκταμιευτεί και η δεύτερη δόση και μετέπειτα μετατραπεί σε μετοχές, τότε το συνολικό ποσοστό της Aegean στη Volotea θα ανέλθει στο 21%».
Σκόπιμη σύγχυση
Όπως μπορεί κάποιος να αντιληφθεί, στην ανακοίνωση αυτή υπάρχει μια σκόπιμη σύγχυση μεταξύ αύξησης κεφαλαίου και μετατρέψιμων ομολογιών. Και η Aegean δεν έγινε ποτέ μέχρι σήμερα μέτοχος της Volotea της οποίας είναι δανειστής και δυνάμει μέτοχος. Και έχει τοποθετήσει μέχρι στιγμής 26,2 εκατ. ευρώ, καθώς πέρα από τα αρχικά 25 εκατ. ευρώ αγόρασε άλλο 1,2 εκατ. ευρώ μετατρέψιμες ομολογίες χωρίς να μπει ποτέ στον κόπο να ενημερώσει αν οι ομολογίες αυτές εντάσσονται στο πλάνο ενίσχυσης της εταιρείας, δηλαδή αν έβαλαν και άλλοι μέτοχοι χρήματα. Και προφανώς δεν τους ενόχλησε κανένας, γιατί έχουν ασυλία από την ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς.
Πέραν αυτού όμως, όπως μπορεί κάποιος να αντιληφθεί, δεν έγινε ποτέ η δεύτερη φάση της επένδυσης που είχε αρχικά ανακοινωθεί για το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Είναι δε εντυπωσιακό ότι η εταιρεία στο ενημερωτικό για το ομολογιακό δάνειο που εξέδωσε μέσω του χρηματιστηρίου κάνει μια απλή αναφορά στη συγκεκριμένη υπόθεση χωρίς να δίνει στοιχεία για την εξέλιξη της επένδυσης και για το μέλλον αυτής. Και αυτό πέρασε αμάσητο από την ελληνική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η οποία δεν είδε, δεν κατάλαβε και δεν ρώτησε απολύτως τίποτα.
Σαν να μην υπάρχει η συγκεκριμένη επένδυση. Η τελευταία αναφορά στη Volotea έγινε από τον πρόεδρο της Aegean κ. Ευτύχη Βασιλάκη τον περασμένο Σεπτέμβριο, που μιλώντας στους αναλυτές είχε πει: «Τους επόμενους 6-8 μήνες θα έχουμε λάβει τις μελλοντικές μας αποφάσεις σε συνεργασία και με τους άλλους μετόχους για τυχόν επιπλέον κεφαλαιακή ενίσχυση. Όμως είναι πολύ ενθαρρυντική η μέχρι σήμερα πορεία της αεροπορικής δικαιώνοντας την αρχική μας επένδυση».
Σε αντίθεση
Αυτό όμως δεν συνιστά επίσημη ανακοίνωση και πάντως έρχεται σε αντίθεση με τις αρχικές ανακοινώσεις για τις οποίες δεν υπάρχουν εξηγήσεις.
Στο μεταξύ, την τοποθέτηση κεφαλαίων στη Volotea από την Aegean ακολούθησε το λουκέτο στη βάση της Volotea στο αεροδρόμιο της Αθήνας που είχε ως αποτέλεσμα να μείνουν άνεργοι 80 εργαζόμενοι και να επηρεαστούν έμμεσα άλλες 450 θέσεις εργασίας. Ένα σημαντικό κομμάτι των εργαζόμενων στη βάση της Volotea απορρόφησε η Sky express, η οποία απηύθυνε δημόσια πρόσκληση.
Πάντως το μέλλον της επένδυσης της Aegean στη Volotea παραμένει εντελώς ασαφές, καθώς φαίνεται ότι η εταιρεία θα χρειαστεί μόλις άλλα 10 εκατ. ευρώ και στην καλύτερη περίπτωση το ποσοστό της ελληνικής εταιρείας, αν γίνει μετατροπή του ομολογιακού, δεν μπορεί να υπερβεί το 15%, καθώς αντί για 100 εκατ. ευρώ το μετατρέψιμο ομολογιακό αναμένεται να χρειαστεί μάξιμουμ άλλα 10 εκατ. ευρώ όπως αναφέρει ο διεθνής τύπος.
Ουσιαστικά έχουμε μια επένδυση η οποία ανακοινώθηκε με εντυπωσιακό τρόπο και η κατάληξη της οποίας διερευνάται και είναι αμφίβολη. Φυσικά δεν μάθαμε ποτέ τι ακριβώς συνέργειες υπήρξαν στο μεσοδιάστημα από αυτές που είχαν ανακοινωθεί κατά τον Σεπτέμβριο του 2024.












