του Κωνσταντίνου Δαυλού
Η διαφαινόμενη πρόθεση των Ελλήνων να συνεχίσουν την κατανάλωση, παρά την οικονομική αβεβαιότητα και τις επιφυλάξεις για τις εκπτώσεις, αποτυπώνεται ξεκάθαρα στα ευρήματα της νέας έρευνας της ΕΥ Ελλάδος, που αφορά την πρόθεση αγορών κατά την περίοδο του Black Friday και του Cyber Monday. Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι ότι οι καταναλωτές εμφανίζονται έτοιμοι για σημαντικά περισσότερες αγορές σε σχέση με πέρσι.
Συγκεκριμένα, 63% των συμμετεχόντων στην έρευνα δηλώνουν ότι σκοπεύουν να πραγματοποιήσουν αγορές κατά την περίοδο της γνωστής αμερικανικής «καταναλωτικής γιορτής», έναντι 50% το 2024, δείχνοντας πως η συνήθεια για εκμετάλλευση των εκπτώσεων στα τέλη Νοεμβρίου έχει πλέον παγιωθεί στη συνείδηση του κοινού. Οι φετινές ημέρες των μεγάλων προσφορών «πέφτουν» στις 28 Νοεμβρίου (Black Friday) και 1 Δεκεμβρίου (Cyber Monday).
Ποιοι σκοπεύουν να ψωνίσουν περισσότερο
Σύμφωνα με τα πρώτα στοιχεία του δείκτης της EY που δείχνει τις μελλοντικές προθέσεις κατανάλωσης, τη μεγαλύτερη πρόθεση για αγορές παρουσιάζει η ηλικιακή ομάδα 30-39 ετών (76%), ενώ οι νέοι 18-29 ετών, που πέρσι κρατούσαν τα «ηνία» της κατανάλωσης, εμφανίζονται φέτος πιο συγκρατημένοι. Αντίθετα, στους 50-64 ετών, μόλις το 50% σκοπεύει να προχωρήσει σε αγορές. Σημαντικό ρόλο φαίνεται να παίζει η οικογενειακή κατάσταση, καθώς η παρουσία ανηλίκων παιδιών συνδέεται με αυξημένη πρόθεση αγοράς (77%).
Τι μπαίνει στο «καλάθι» των εκπτώσεων
Τα είδη τεχνολογίας και οι ηλεκτρονικές συσκευές βρίσκονται στην κορυφή των προτιμήσεων (68% συνολικά, 77% στους άνδρες), ενώ ακολουθούν τα ρούχα και αξεσουάρ (61% συνολικά, 68% στις γυναίκες). Σε μικρότερο βαθμό, οι καταναλωτές σχεδιάζουν να αγοράσουν προϊόντα ομορφιάς και προσωπικής φροντίδας (32%), είδη σπιτιού και κουζίνας (26%), καθώς και τρόφιμα, ποτά και εμπειρίες όπως φαγητό εκτός σπιτιού ή συναυλίες (9%).
Επιφυλάξεις για τις προσφορές
Παρά την αυξημένη πρόθεση για αγορές, 45% των ερωτηθέντων δηλώνουν επιφυλακτικοί σχετικά με το αν οι εκπτώσεις είναι πραγματικές. Η δυσπιστία αυτή μειώνεται αισθητά στους νεότερους (32% στην ηλικιακή ομάδα 18-29 ετών). Παράλληλα, 81% των καταναλωτών παραδέχονται ότι έχουν ήδη αναβάλει αγορές περιμένοντας τις προσφορές της Black Friday και της Cyber Monday.
Όπως σχολίασε ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος της ΕΥ Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη «η αυξημένη πρόθεση των καταναλωτών για αγορές αυτή τη Black Friday και τη Cyber Monday, εφόσον επιβεβαιωθεί στην πράξη, είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντική για το λιανεμπόριο. Συγχρόνως, όμως, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες ώστε να ενισχύσουν τη διαφάνεια και την αξιοπιστία τους, εδραιώνοντας την εμπιστοσύνη του κοινού».












