Στα ενθαρρυντικά αποτελέσματα που καταγράφουν οι διεθνείς μελέτες για την αμιβανταμάμπη, μία νέα θεραπευτική προσέγγιση για τον καρκίνο, αναφέρθηκε η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας, Ειρήνη Αγαπηδάκη. Παράλληλα, υπογράμμισε ότι η καινοτόμος θεραπεία θα πρέπει να ολοκληρώσει όλες τις απαραίτητες διαδικασίες αξιολόγησης και αδειοδότησης πριν διατεθεί ευρέως στους ασθενείς.
Η κ. Αγαπηδάκη μίλησε επίσης για τη συνέχιση του Εθνικού Προγράμματος Πρόληψης «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ», το οποίο θα συνεχιστεί με διασφαλισμένη εθνική χρηματοδότηση, προσφέροντας δωρεάν προληπτικές εξετάσεις και έγκαιρη διάγνωση σε εκατομμύρια πολίτες.
Αμιβανταμάμπη: Τα νέα δεδομένα για τη θεραπεία του καρκίνου
Μιλώντας στον Real FM 97,8 και στην εκπομπή του Νίκου Χατζηνικολάου, η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας σχολίασε τα πρόσφατα ευρήματα διεθνών κλινικών μελετών που αφορούν την αμιβανταμάμπη, μια θεραπεία που παρουσιάζει σημαντικές προοπτικές για ασθενείς με συγκεκριμένες μορφές καρκίνου.
Όπως τόνισε, τα πρώτα αποτελέσματα κρίνονται ιδιαίτερα θετικά, ωστόσο η επιστημονική και θεσμική διαδικασία πρέπει να ακολουθηθεί πλήρως πριν υπάρξει οριστική έγκριση.
«Οι έρευνες για την αμιβανταμάμπη δίνουν πολύ θετικά αποτελέσματα. Μιλάμε όμως για μελέτες. Το υπουργείο Υγείας διαθέτει τους μηχανισμούς που ασχολούνται με τις καινοτόμες θεραπείες και εφόσον περάσει τις σχετικές διαδικασίες αδειοδότησης, όπως κάθε καινοτόμος θεραπεία, θα μπορεί να παρέχεται και στη χώρα μας. Πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη θεραπεία, αλλά πρέπει να ολοκληρωθεί η διαδικασία αδειοδότησης και να περάσουμε από το ερευνητικό στάδιο στο στάδιο της πλήρους έγκρισης.»
Η αναφορά έγινε μετά τη δημοσιοποίηση αποτελεσμάτων διεθνούς κλινικής μελέτης, σύμφωνα με τα οποία η θεραπεία amivantamab παρουσίασε σημαντικές αποκρίσεις σε ασθενείς που δεν ανταποκρίνονταν πλέον αποτελεσματικά στις διαθέσιμες θεραπευτικές επιλογές.
«ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ»: Συνεχίζεται η μεγαλύτερη δράση πρόληψης στην Ελλάδα
Η Ειρήνη Αγαπηδάκη αναφέρθηκε εκτενώς και στη συνέχιση του Εθνικού Προγράμματος Πρόληψης «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ», μετά την ανακοίνωση του πρωθυπουργού για τη διασφάλιση της χρηματοδότησής του.
Όπως σημείωσε, πρόκειται για μια απόφαση με ιδιαίτερη σημασία για το σύστημα υγείας και την πρόληψη, καθώς δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους πολίτες να έχουν πρόσβαση σε δωρεάν εξετάσεις ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης.
«Την προηγούμενη εβδομάδα πραγματικά συγκινήθηκα. Για μένα ήταν συγκλονιστικό το ότι ο πρωθυπουργός αποφάσισε τη συνέχιση του Προλαμβάνω, διότι ήταν ένα όραμα δεκαετιών όλης της κοινότητας της υγείας. Όποιον άνθρωπο έχει εργαστεί στον ακαδημαϊκό χώρο ή στο σύστημα υγείας όλα αυτά τα χρόνια και τον ρωτήσετε, θα σας πει ότι δεν είχαμε πρόληψη.
Όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός, το πρόγραμμα συνεχίζεται με διασφαλισμένη εθνική χρηματοδότηση. Είναι μια σπουδαία απόφαση και συνεχίζει την επαναστατική του πορεία. Τη λέω επαναστατική γιατί είναι μια πράξη κοινωνικής δικαιοσύνης. Δεν είναι απλά ένα πρόγραμμα πρόληψης. Όταν δίνεις στον ανασφάλιστο και στον άνθρωπο που δεν έχει χρήματα την ίδια δυνατότητα να φροντίζει την υγεία του με έναν πλούσιο, αυτό σημαίνει ότι αντιμετωπίζεις τις κοινωνικές ανισότητες στην πηγή.
Μέχρι σήμερα έχουμε πάνω από 6 εκατομμύρια Έλληνες που έχουν κάνει εξετάσεις και πάνω από 200.000 ανθρώπους που έχουν αντιμετωπιστεί έγκαιρα χάρη στα ευρήματα που εντοπίστηκαν».
Εκατομμύρια δωρεάν εξετάσεις μέσω του «ΠΡΟΛΑΜΒΑΝΩ»
Παρουσιάζοντας τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα του προγράμματος, η αναπληρώτρια υπουργός Υγείας ανέφερε ότι οι προληπτικές δράσεις έχουν ήδη οδηγήσει στον έγκαιρο εντοπισμό χιλιάδων περιστατικών.
Στο πρόγραμμα πρόληψης για τον καρκίνο του μαστού έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 1,2 εκατομμύρια μαστογραφίες, ενώ περίπου 75.000 γυναίκες εντοπίστηκαν έγκαιρα με ευρήματα. Όπως υπογραμμίστηκε, η έγκαιρη διάγνωση αυξάνει τις πιθανότητες πλήρους ίασης σε ποσοστό άνω του 95%.
Για τον καρκίνο του τραχήλου της μήτρας έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 1,2 εκατομμύρια εξετάσεις, μεταξύ των οποίων HPV DNA test, Pap test, κολποσκοπήσεις και βιοψίες, με περίπου 12.000 γυναίκες να εμφανίζουν ευρήματα που απαιτούσαν περαιτέρω παρακολούθηση ή θεραπεία.
Ιδιαίτερα σημαντικά είναι και τα αποτελέσματα του προγράμματος πρόληψης για τον καρκίνο του παχέος εντέρου. Πάνω από ένα εκατομμύριο πολίτες έχουν πραγματοποιήσει αυτοδιαγνωστικούς ελέγχους, ενώ έχουν γίνει περίπου 40.000 κολονοσκοπήσεις, πολυπεκτομές και βιοψίες. Συνολικά, περισσότεροι από 51.200 πολίτες εντοπίστηκαν με ευρήματα, πολλά από τα οποία ήταν προκαρκινικά και αντιμετωπίστηκαν δωρεάν.
Πρόληψη καρδιαγγειακών παθήσεων και νεφρικής δυσλειτουργίας
Το πρόγραμμα πρόληψης καρδιαγγειακών νοσημάτων παρουσιάζει επίσης ιδιαίτερα υψηλή συμμετοχή, με περισσότερες από τρία εκατομμύρια εξετάσεις να έχουν ήδη πραγματοποιηθεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, περίπου 70.000 πολίτες εντοπίστηκαν με ευρήματα που σχετίζονται με στεφανιαία νόσο και ισχαιμία, γεγονός που επέτρεψε την έγκαιρη ιατρική παρέμβαση.
Παράλληλα, στο πρόγραμμα πρόληψης νεφρικής δυσλειτουργίας έχουν εξεταστεί περίπου 370.000 πολίτες, ενώ περισσότεροι από 36.000 αντιμετωπίστηκαν έγκαιρα μετά τον εντοπισμό σχετικών ευρημάτων.
Δράσεις κατά της παιδικής παχυσαρκίας
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε και στις πολιτικές αντιμετώπισης της παιδικής παχυσαρκίας, όπου η Ελλάδα παρουσιάζει σημαντική πρόοδο.
Οι δράσεις καλύπτουν περίπου 65 περιοχές της χώρας, προσφέροντας δωρεάν διατροφική συμβουλευτική και προγράμματα άσκησης σε περίπου 135.000 παιδιά. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου, στα παιδιά που παραπέμφθηκαν λόγω υπερβαρότητας ή παχυσαρκίας καταγράφηκε μείωση των σχετικών δεικτών σε ποσοστό που αγγίζει το 80%.
Νέα έργα υγείας και ενίσχυση των υπηρεσιών στη Δυτική Αθήνα
Η συζήτηση επεκτάθηκε και στις παρεμβάσεις που υλοποιούνται στη Δυτική Αθήνα για τη βελτίωση της πρόσβασης των πολιτών στις υπηρεσίες υγείας, με αιχμή τις Κινητές Ομάδες Υγείας και τις νέες δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας.
«Πράγματι έχουμε ανισότητες και στην Αττική και σε άλλες περιοχές της χώρας και παλεύουμε με εργαλεία τα οποία για πρώτη φορά διαθέτει το υπουργείο Υγείας. Έχουμε κάνει μια πολύ μεγάλη μάχη με τον υπουργό Υγείας Άδωνι Γεωργιάδη και τον υφυπουργό Μάριο Θεμιστοκλέους, για να μπορέσουμε με τις βελτιώσεις στα νοσοκομεία, τις Κινητές Ομάδες Υγείας, το “Προλαμβάνω”, όλα αυτά τα καινούργια εργαλεία και τις νέες δωρεάν υπηρεσίες, να πάμε εμείς στον πολίτη αντί να περιμένουμε να έρθει ο πολίτης σε εμάς.
Το ίδιο κάνουμε και στη Δυτική Αθήνα. Συνεχίζουμε μια δουλειά που είχε ξεκινήσει όταν ήταν στο Υπουργείο Υγείας ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης. Είχαμε ξεκινήσει, για παράδειγμα, τη θεσμοθέτηση του Πολυδύναμου Περιφερειακού Ιατρείου Πετρούπολης. Αυτό είναι ήδη πραγματικότητα, στελεχώνεται και ενισχύεται. Αντίστοιχα προχωράμε στην ανάπτυξη του Πανεπιστημιακού Κέντρου Υγείας στο Περιστέρι.
Έχουμε ξεκινήσει, επίσης, την ανάπτυξη του παραρτήματος του Νοσοκομείου Παίδων στο Ίλιον. Αυτό είναι ένα έργο τεράστιας σημασίας για την περιοχή. Έχουμε πολλά παιδιά τα οποία χρειάζονται φροντίδα και ήταν ένα πάγιο αίτημα των κατοίκων της περιοχής.
Με τις Κινητές Ομάδες Υγείας βλέπουμε πολλά τα οποία πραγματικά δεν μπορεί κανείς να φανταστεί. Ανθρώπους οι οποίοι μένουν κατά κανόνα μόνοι, μεγάλης ηλικίας, χωρίς παιδιά ή με παιδιά που βρίσκονται μακριά, έχουν χρόνια να φροντιστούν από γιατρό και είναι κοινωνικά απομονωμένοι, κυριολεκτικά δίπλα στην πόρτα μας. Είναι σημαντικό ότι πλέον υπάρχει μια δωρεάν υπηρεσία η οποία δεν θα είναι απλώς ο γιατρός στην πόρτα του πολίτη, αλλά γίνεται το πρόσωπο του κράτους μέσα στο σπίτι του πολίτη.»
















