Σε ηλικία 70 ετών έφυγε από τη ζωή ο Σουηδός ηθοποιός και μουσικός Μπιόρν Αντρέσεν, ο άνθρωπος που στα 15 του χρόνια έγινε παγκόσμιο σύμβολο ομορφιάς μέσα από την ταινία Death in Venice (1971) του Λουκίνο Βισκόντι.
Η είδηση του θανάτου του έγινε γνωστή τη Δευτέρα (27/10), προκαλώντας συγκίνηση στον καλλιτεχνικό κόσμο της Ευρώπης.
Από την ανωνυμία στη διεθνή δόξα
Ο Μπιόρν Αντρέσεν γεννήθηκε στη Στοκχόλμη το 1955. Σε ηλικία μόλις 15 ετών επιλέχθηκε από τον Ιταλό σκηνοθέτη Λουκίνο Βισκόντι για τον ρόλο του νεαρού Τάντιο στην ταινία Death in Venice, βασισμένη στο έργο του Τόμας Μαν.
Η εμφάνισή του στην ταινία θεωρήθηκε αριστουργηματική και ο Βισκόντι τον χαρακτήρισε δημοσίως «το πιο όμορφο αγόρι του κόσμου», τίτλος που θα τον ακολουθούσε σε όλη του τη ζωή. Η εικόνα του νεαρού με τα ξανθά μαλλιά και το αινιγματικό βλέμμα έγινε σύμβολο μιας εποχής και αντικείμενο λατρείας από εκατομμύρια θεατές.
Το σκοτεινό παρασκήνιο της φήμης
Πίσω από τη λάμψη, όμως, υπήρχε ένα δύσκολο παρασκήνιο. Ο ίδιος είχε μιλήσει πολλές φορές για το βάρος που κουβαλούσε από εκείνον τον χαρακτηρισμό. Σε συνεντεύξεις του παραδεχόταν ότι αισθανόταν «παγιδευμένος σε μια εικόνα που δεν του ανήκε», ενώ είχε καταγγείλει ότι στα χρόνια της εφηβείας του υπήρξε θύμα εκμετάλλευσης από ανθρώπους της βιομηχανίας του θεάματος.
Το 2021, το ντοκιμαντέρ The Most Beautiful Boy in the World αποκάλυψε τις ψυχολογικές πληγές που του άφησε η πρόωρη φήμη, καθώς και τη δυσκολία του να επαναπροσδιορίσει την ταυτότητά του μακριά από την κινηματογραφική του περσόνα.

Η μετέπειτα πορεία
Παρά τη σκιά του πρώτου του ρόλου, ο Andrésen συνέχισε να εργάζεται στον χώρο του κινηματογράφου και της μουσικής. Εμφανίστηκε σε σουηδικές και ιαπωνικές παραγωγές, ενώ πιο πρόσφατα συμμετείχε στην ταινία Midsommar (2019) του Άρι Άστερ, με την ερμηνεία του να συγκινεί παλιούς και νέους θεατές.
Η κληρονομιά του
Ο Björn Andrésen θα μείνει στην ιστορία ως το αγόρι που προσωποποίησε την αιώνια ομορφιά και την αθωότητα, αλλά και ως ένα σύμβολο του πώς η φήμη μπορεί να μετατραπεί σε βάρος. Η ζωή του αποτελεί υπενθύμιση ότι πίσω από κάθε «είδωλο» κρύβεται ένας άνθρωπος που ζητά κατανόηση και ελευθερία.













