No Result
View All Result
26/11/2025 - 01:38
16 °c
Athens
epolitical.gr
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • Επιχειρήσεις
    • Ενέργεια
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Media
    • Ζώδια
  • ΥΓΕΙΑ
epolitical.gr
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • Επιχειρήσεις
    • Ενέργεια
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Media
    • Ζώδια
  • ΥΓΕΙΑ
epolitical.gr
No Result
View All Result

Εφιάλτης στη Γαλλία: Οι νέοι μουσουλμάνοι βάζουν τη Σαρία πάνω από τη Δημοκρατία

Ένα πορτρέτο ριζοσπαστικοποιημένης θρησκευτικότητας

Από Χρήστος Μυτιλινιός
23 Νοεμβρίου 2025
in Διεθνή

Η Γαλλία ξυπνά με έναν ακόμη δημοσκοπικό εφιάλτη γύρω από τη σχέση της με το Ισλάμ.

  • του Χρήστου Μυτιλινιού 

Η νέα έρευνα της Ifop, που έκανε πρωτοσέλιδο το Le Figaro με τίτλο για «όλο και πιο αυστηρούς νέους μουσουλμάνους», δεν είναι απλώς μια ακόμη μέτρηση. Είναι ένα πολιτικό καμπανάκι πρώτου μεγέθους: μεγάλο τμήμα της νεολαίας μουσουλμανικής καταγωγής δηλώνει ότι βάζει τον ισλαμικό νόμο πάνω από τους νόμους της Γαλλικής Δημοκρατίας, ενώ ταυτόχρονα εκφράζει συμπάθεια προς ισλαμιστικά κινήματα. Κι όμως, μέσα στην ανησυχία, η ίδια έρευνα αποδομεί και έναν άλλο φόβο: τον μύθο του «ισλαμικού κύματος» που δήθεν σαρώνει την ευρωπαϊκή κοινωνία. Η εικόνα είναι πολύ πιο σύνθετη – αλλά αυτό δεν την κάνει λιγότερο ανησυχητική.

Ένα πορτρέτο ριζοσπαστικοποιημένης θρησκευτικότητας

Σύμφωνα με την Ifop, οι μουσουλμάνοι αποτελούν περίπου 7% του ενήλικου γαλλικού πληθυσμού, όταν στις αρχές της δεκαετίας του ’80 ήταν μόλις 0,5%. Σήμερα, το Ισλάμ είναι δεύτερη θρησκεία της χώρας, πίσω από τον καθολικισμό, και πάνω από τον προτεσταντισμό. Το πρώτο στοιχείο, λοιπόν, είναι καθαρά δημογραφικό: πρόκειται για μια σταδιακή αλλά σταθερή άνοδο.

Ακόμη πιο εντυπωσιακή είναι η ένταση της θρησκευτικότητας. Περίπου 8 στους 10 μουσουλμάνους δηλώνουν θρησκευόμενοι – ποσοστό πολύ υψηλότερο από τους καθολικούς ή τους άθεους που δηλώνουν «κάπως πιστοί». Η καθημερινή προσευχή φτάνει στο 62%, σχεδόν διπλάσια σε σχέση με τη δεκαετία του ’90, ενώ η συμμετοχή στην προσευχή της Παρασκευής έχει υπερδιπλασιαστεί. Το Ραμαζάνι τηρείται πλέον από τη μεγάλη πλειονότητα, με τα ποσοστά στους νέους να εκτοξεύονται ακόμη περισσότερο.

Η εικόνα γίνεται ακόμη πιο αιχμηρή όταν εστιάσουμε στους 15–24 ετών. Εκεί η έρευνα βρίσκει:

• Περίπου 87% να δηλώνουν «θρησκευόμενοι».

• Πολύ υψηλά ποσοστά καθημερινής προσευχής, με σημαντικό κομμάτι να τηρεί τις πέντε προσευχές της ημέρας.

• Εκρηκτική αύξηση στη χρήση μαντίλας από τις νεαρές γυναίκες, σε σύγκριση με την παλαιότερη γενιά.

• Ένα αυξημένο ποσοστό που επιλέγει περιορισμένη σωματική επαφή με το αντίθετο φύλο (χειραψίες, φιλικά αγγίγματα κ.λπ.), σε σχέση με τους μεγαλύτερους.

Αυτά τα στοιχεία δεν περιγράφουν απλώς «παράδοση». Περιγράφουν μια συνειδητή στροφή σε αυστηρότερη θρησκευτική πρακτική – μια επιστροφή στο Ισλάμ με όρους ταυτότητας.

Όταν η σαρία μπαίνει πάνω από τον νόμο του κράτους

Εκεί όμως που η έρευνα χτυπάει πραγματικά κόκκινο στη γαλλική δημόσια σφαίρα είναι στα θεσμικά ερωτήματα.

Στους νέους μουσουλμάνους 15–24 ετών:

• Περίπου 57% δηλώνουν ότι οι κανόνες του Ισλάμ προηγούνται των νόμων της Γαλλικής Δημοκρατίας.

• Περίπου 59% θεωρούν ότι η σαρία πρέπει να εφαρμόζεται και σε χώρες που δεν είναι μουσουλμανικές.

Σε μια χώρα όπου η λαϊκότητα (laïcité) και η υπεροχή του κοσμικού δικαίου είναι θεμέλιο του πολιτεύματος, αυτά τα ποσοστά δεν είναι απλώς ενδιαφέροντα: είναι θεσμικά εκρηκτικά. Δείχνουν τάση δημιουργίας «παράλληλης νομιμότητας», όπου ο θρησκευτικός νόμος λειτουργεί ως ανώτερος κανόνας έναντι του κοινού.

Ακόμη πιο ανησυχητικό είναι το πολιτικό σκέλος. Η Ifop καταγράφει ότι:

• Περίπου 42% των νέων μουσουλμάνων δηλώνουν κάποια μορφή συμπάθειας προς ισλαμιστικά κινήματα – είτε πρόκειται για τη Μουσουλμανική Αδελφότητα είτε για σαλαφιστικές τάσεις.

• Στο σύνολο του δείγματος, περίπου ένας στους τρεις μουσουλμάνους αισθάνεται θετικά προς τουλάχιστον μία από αυτές τις «ισλαμιστικές σχολές σκέψης».

Δεν μιλάμε, βέβαια, για ανοιχτή στήριξη της τρομοκρατίας. Η ίδια έρευνα δείχνει ότι ο τζιχαντισμός παραμένει περιθωριακός: μικρό ποσοστό δηλώνει «συμπάθεια», ενώ η πλειοψηφία των μουσουλμάνων εκφράζει καθαρή εχθρότητα απέναντι σε βίαιες οργανώσεις. Όμως, η ιδεολογική συμπάθεια προς ισλαμιστικά, συντηρητικά ή πολιτικοθρησκευτικά κινήματα αποτελεί εύφορο έδαφος για μελλοντική ριζοσπαστικοποίηση.

Καμπανάκι για τη Γαλλία – και για την Ευρώπη

Η Γαλλία, δέκα χρόνια μετά τα μεγάλα τρομοκρατικά χτυπήματα, βλέπει μπροστά της μια νεότερη γενιά που:

• δηλώνει πιο πιστή,

• πιο αυστηρή στα θρησκευτικά ήθη,

• λιγότερο πρόθυμη να υποτάξει την πίστη στις κοσμικές αξίες της Δημοκρατίας,

• και πιο φιλική σε οργανωμένα ισλαμιστικά ρεύματα.

Για το Παρίσι, αυτό μεταφράζεται σε στρατηγικό πονοκέφαλο: Πώς διασφαλίζεις την ενσωμάτωση, όταν ένα μεγάλο τμήμα της νεολαίας δεν αποδέχεται τον κοσμικό νόμο ως υπέρτατο; Πώς προστατεύεις τις ελευθερίες χωρίς να ενισχύσεις το αφήγημα περί «δίωξης του Ισλάμ»; Και, κυρίως, πώς αποτρέπεις τη διολίσθηση ενός συντηρητικού θρησκευτικού ρεύματος σε πολιτικό εξτρεμισμό;

Το ότι οι μουσουλμάνοι είναι μόλις 7% του πληθυσμού δεν μειώνει τον κίνδυνο. Αντιθέτως, φωτίζει τη δυσανάλογη ιδεολογική ένταση που αποκτά ένας σχετικά μικρός αριθμός πολιτών.

Η άλλη όψη: αποδόμηση μύθων και υπεραπλουστεύσεων

Κι όμως, η ίδια έρευνα περιέχει και στοιχεία που χτυπούν άλλα καμπανάκια – αυτή τη φορά απέναντι στον λαϊκισμό και την τρομολαγνεία.

Πρώτον, αποδομεί τον μύθο του λεγόμενου «μεγάλου αντικαταστάτη». Οι Γάλλοι, σύμφωνα με άλλες μετρήσεις, πιστεύουν συχνά ότι οι μουσουλμάνοι ξεπερνούν το 30% του πληθυσμού. Η πραγματικότητα είναι κάτω από το ένα τέταρτο αυτού του αριθμού. Δεύτερον, η μαντίλα εξακολουθεί να είναι μειοψηφικό φαινόμενο στο σύνολο των μουσουλμάνων γυναικών, ακόμη κι αν στους κύκλους της νεολαίας κερδίζει έδαφος. Τρίτον, το ποσοστό των μουσουλμάνων που δηλώνουν ότι κάποιος έχει δικαίωμα να εγκαταλείψει το Ισλάμ έχει αυξηθεί σημαντικά σε σχέση με τις δεκαετίες του ’80 και του ’90. Δηλαδή, το αίτημα της ατομικής ελευθερίας συνείδησης κερδίζει έδαφος, έστω και αργά. Τέταρτον, η αυστηροποίηση δεν είναι μονοσήμαντο «ισλαμικό» φαινόμενο. Αντίστοιχη ενίσχυση της θρησκευτικής αναφοράς καταγράφεται και σε χριστιανούς και σε εβραίους νέους. Σε μια εποχή κενών ιδεολογικών αφηγημάτων, η θρησκεία λειτουργεί συχνά ως καταφύγιο ταυτότητας – αλλά στο Ισλάμ, λόγω ιστορικών και γεωπολιτικών φορτίσεων, αυτό μεταφράζεται πιο εύκολα σε πολιτική σύγκρουση.

Ένα λεπτό όριο ανάμεσα στην ενσωμάτωση και τον στιγματισμό

Το ερώτημα, τελικά, δεν είναι αν η έρευνα της Ifop είναι «σοκαριστική». Είναι. Το 57% που βάζει τον ισλαμικό νόμο πάνω από τον γαλλικό και το 42% που δηλώνει φιλική στάση προς ισλαμιστικά κινήματα αποτελούν συναγερμό για κάθε ευρωπαϊκή δημοκρατία.

Το ερώτημα είναι πώς απαντάς σε αυτά τα δεδομένα.

Αν η πολιτική τάξη περιοριστεί στο να φωνάζει «κίνδυνος» και να επιβεβαιώνει το αφήγημα περί «πολέμου των πολιτισμών», το μόνο που θα πετύχει είναι να σπρώξει ακόμη περισσότερους νέους προς τα άκρα. Αν, αντίθετα, επιλέξει να δει κατάματα το πρόβλημα – την αποξένωση, τη γκετοποίηση, την αποτυχία του σχολείου και της αγοράς εργασίας – ίσως η Γαλλία μπορέσει να ανακτήσει τον δεσμό με αυτή τη γενιά πριν είναι πολύ αργά.

Σε κάθε περίπτωση, η έρευνα της Ifop είναι μια σπάνια, καθαρή ακτινογραφία ενός ζητήματος που θα απασχολήσει όχι μόνο το Παρίσι, αλλά ολόκληρη την Ευρώπη τα επόμενα χρόνια. Και λειτουργεί ως αυτό που πρέπει να είναι: καμπανάκι, όχι άλλοθι.

Tags: ΓαλλίαμουσουλμάνοιΣαρία
Αναρτήθηκε από:
Χρήστος Μυτιλινιός

Χρήστος Μυτιλινιός

ShareTweet
Previous Post

Στρατηγική ανατροπή στον ΑΔΜΗΕ: Αμερικανικά κεφάλαια, πίεση στην Κίνα – Το Δημόσιο κρατά το τιμόνι

Next Post

Βαθιά «ανάσα» 3,2 δισ. ευρώ για μισθωτούς, επαγγελματίες, αγρότες και ένστολους

Related Posts

Διεθνή

Παράλυτη από τον κακοποιητικό σύντροφό της: Η υπόθεση που συγκλονίζει τη Βρετανία

Από Γεωργία Ντούνη
25 Νοεμβρίου 2025
Διεθνή

Ντέρμπι με… ουρά: Αλεπού στις εξέδρες πριν τη σέντρα! (video)

Από Γεωργία Ντούνη
25 Νοεμβρίου 2025
Διεθνή

Ουκρανία-ΗΠΑ: Στο τελικό στάδιο για στορική συμφωνία

Από Γεωργία Ντούνη
25 Νοεμβρίου 2025
Διεθνή

Η ΔΕΕ λέει ναι στην αναγνώριση ομοφυλοφιλικών γάμων

Από Γεωργία Ντούνη
25 Νοεμβρίου 2025
Διεθνή

Η Γαλλία επιτίθεται στο Shein για κούκλες του σεξ με «παιδικά χαρακτηριστικά»

Από Γεωργία Ντούνη
25 Νοεμβρίου 2025
Διεθνή

Ειρηνευτικό deal: Τα κρίσιμα σημεία που μένουν για Τραμπ-Ζελένσκι

Από Γεωργία Ντούνη
25 Νοεμβρίου 2025
Next Post

Βαθιά «ανάσα» 3,2 δισ. ευρώ για μισθωτούς, επαγγελματίες, αγρότες και ένστολους

No Result
View All Result

ΔΙΑΒΑΣΤΕ online την εφημερίδα Political

Αρ. Φύλλου #1292
ΑΡΧΕΙΟ

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ


Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Lifestyle

Τα 4 ζώδια που θα μεταμορφωθούν μέσα στον Νοέμβριο!

Από Γεωργία Ντούνη
2 Νοεμβρίου 2025
Ζώδια

Πανσέληνος στον Ταύρο: Τα 4 ζώδια που θα επηρεαστούν

Από Γεωργία Ντούνη
5 Νοεμβρίου 2025
Ζώδια

Αυτή είναι η κατάρα που κουβαλάς ανάλογα το ζώδιο σου!

Από Γεωργία Ντούνη
8 Νοεμβρίου 2025
Ζώδια

Τα 3 ζώδια που θα ζοριστούν επαγγελματικά μέσα στον Νοέμβριο

Από Γεωργία Ντούνη
6 Νοεμβρίου 2025
epolitical.gr

ePolitical Info

  • Όροι Χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Ταυτότητα
  • Επικοινωνία & Διαφήμιση

Follow Us

© 2025 All Rights Reserved

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

No Result
View All Result
  • ΕΙΔΗΣΕΙΣ
  • ΕΛΛΑΔΑ
    • Αυτοδιοίκηση
    • Δικαιοσύνη
  • ΠΟΛΙΤΙΚΗ
  • POLITICALLY INCORRECT
  • OFF THE RECORD
  • ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
    • Επιχειρήσεις
    • Ενέργεια
  • ΑΡΘΡΑ
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ
  • ΔΙΕΘΝΗ
  • ΟΜΟΓΕΝΕΙΑ
  • ΑΘΛΗΤΙΚΑ
    • Αυτοκίνητο
  • LIFESTYLE
    • Media
    • Ζώδια
  • ΥΓΕΙΑ