Το εκρηκτικό επενδυτικό ενδιαφέρον από αμερικανικά και άλλα κεφάλαια για mega data centers στην Ευρώπη και οι ολοένα και πιο θηριώδεις ποσότητες ενέργειας που καταναλώνουν οι υποδομές αυτές ανατρέπουν τις ισορροπίες στον ενεργειακό χάρτη και απαιτούν επαναχάραξη των δικτύων και του ίδιου του ευρωπαϊκού ηλεκτρικού συστήματος, που σήμερα δεν είναι καθόλου βέβαιο ότι αντέχει τέτοια έργα.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Γιώργου Φιντικάκη για την εφημερίδα «Political», η έκταση της πρόκλησης για τα ευρωπαϊκά συστήματα φαίνεται από το γεγονός ότι τα νέα αυτά κέντρα δεδομένων δεν είναι απλώς μεγαλύτερα και ταχύτερα από τα παλαιότερα, αλλά και εκτιμάται πως θα φτάσουν να απορροφούν το 28% από την αύξηση της ζήτησης για ηλεκτρική ενέργεια που θα προκύψει στην ήπειρο μέχρι το 2030.

Τρεις δηλαδή από τις νέες τεραβατώρες παραγωγής ενέργειας της Ευρώπης στα τέλη της δεκαετίας θα κατευθύνονται στα θηριώδη data centers που πρόκειται να αναπτυχθούν, με κίνδυνο, αν δεν σχεδιαστούν σωστά, να επιβαρυνθούν μέσω των λογαριασμών τους τα νοικοκυριά και οι επιχειρήσεις, όπως γνωρίζουν καλά πλέον οι κάτοικοι της Βιρτζίνιας.

Μάθημα… τα απανωτά λάθη

Η πολιτεία στην Αν. Ακτή των ΗΠΑ αποτελεί την παγκόσμια πρωτεύουσα των data centers, ωστόσο απανωτά λάθη στον σχεδιασμό είχαν ως αποτέλεσμα οι καταναλωτές να φτάσουν να πληρώνουν οι ίδιοι μέσω των τιμολογίων τους σημαντικό μέρος των επενδύσεων στα δίκτυα που απαιτήθηκαν για να «σηκώσουν» όλους αυτούς τους όγκους ενέργειας, προκαλώντας έντονες κοινωνικές αντιδράσεις. Το θέμα απασχολεί σοβαρά την ευρωπαϊκή αγορά και συζητήθηκε κατά τη διάρκεια χθεσινής συνέντευξης Τύπου της ηγεσίας της Eurelectric στο Ελσίνκι, όπου και διεξάγεται το ετήσιο συνέδριο του ευρωπαϊκού φορέα των ενεργειακών εταιρειών της ηπείρου.

Σε μια συγκυρία όπου ο κλάδος ετοιμάζεται να αλλάξει πίστα, «παντρεύοντας» την ηλεκτρική ενέργεια με την ψηφιακή εποχή, γνωρίζει ότι «αν δεν σχεδιαστούν σωστά (σ.σ.: τα data centers), υπάρχει ο κίνδυνος να μετατραπούν σε παράγοντες κόστους, που σημαίνει ότι θα βρουν απέναντι τις τοπικές κοινωνίες και τις κυβερνήσεις», όπως αναφέρει σχετική μελέτη της Eurelectric για την εκρηκτική αύξηση στην κατανάλωση ενέργειας τα επόμενα χρόνια. Τα νούμερα δείχνουν ότι η κατανάλωση των data centers στην Ευρώπη του 2030 θα κυμαίνεται από 149 μέχρι 287 τεραβατώρες, γεγονός που σημαίνει ότι πρέπει να προστεθεί επιπλέον δυναμικότητα στο σύστημα προκειμένου να εξυπηρετηθούν τα νέα «γιγαντιαία» φορτία χωρίς να υπάρξουν παράπλευρες επιπτώσεις όχι μόνο για τους υπόλοιπους καταναλωτές, αλλά και για τη λειτουργία του ίδιου του ηλεκτρικού συστήματος.

«Τα λάθη της Βιρτζίνιας δεν πρέπει να επαναληφθούν» ήταν η επισήμανση του επικεφαλής της ΔΕΗ Γιώργου Στάσση και αντιπροέδρου της Eurelectric, με τον ίδιο να σημειώνει ότι «η επιπλέον ζήτηση για ενέργεια από την ανάπτυξη των data centers δεν πρέπει να προέλθει από υφιστάμενη παραγωγή, αλλά από νέες επενδύσεις σε μονάδες κατά τα πρότυπα του σχεδιασμού της επιχείρησης στη Δυτική Μακεδονία».

Στην περίπτωση του συγκεκριμένου έργου της ΔΕΗ ακολουθείται η λογική «πίσω από το μετρητή» (behind the meter), δηλαδή οι παρακείμενες ΑΠΕ θα ηλεκτροδοτούν απευθείας την υποδομή, χωρίς η ενέργεια να διακινείται μέσω του συστήματος μεταφοράς, δηλαδή να επιβαρύνονται τα τοπικά δίκτυα.

Τι φέρνει η συμφωνία Eurelectric – Google

Το πόσο έτοιμο είναι να υποδεχθεί το ευρωπαϊκό ηλεκτρικό σύστημα τα νέα data centers, τι επενδύσεις πρέπει να γίνουν στα δίκτυα, ποιες είναι οι πιο οικονομικά αποδοτικές οδοί χωρίς να επιβαρυνθούν το σύστημα και οι καταναλωτές και γενικά η διαμόρφωση μιας ενιαίας στρατηγικής ήταν και η αιτία για τη χθεσινή συμφωνία στο Ελσίνκι μεταξύ Eurelectric και Google. Το «Τwin Τransition Commitments» είναι μια δέσμευση μεταξύ του ενεργειακού και του ψηφιακού τομέα, με τις υπογραφές να βάζουν ο αντιπρόεδρος της Eurelectric Γιώργος Στάσσης και η επικεφαλής του Τμήματος Επενδύσεων και Ανάπτυξης Data Center της Google Diane Hodnett, επισημοποιώντας τη συνεργασία των δύο κλάδων στην κατεύθυνση διαμόρφωσης μιας ενιαίας στρατηγικής στο απαιτητικό αυτό εγχείρημα.

Τα αποτελέσματα της μελέτης αναμένεται να δημοσιευτούν το 2027 και φιλοδοξούν να αποτελέσουν έναν ευρωπαϊκό «οδικό χάρτη» για την ανάπτυξη κέντρων δεδομένων στην Ευρώπη. Τα πάντα συνηγορούν με την άποψη ότι η Ευρώπη δεν πρέπει να χάσει την ευκαιρία, ειδικά τώρα που όλοι οι αμερικανικοί τεχνολογικοί κολοσσοί έχουν στρέψει το βλέμμα τους σε αυτήν. Στο ερώτημα ωστόσο πόσο γρήγορα μπορεί να τρέξει το μπλοκ των 27, η απάντηση δεν μπορεί να είναι τα 7-10 χρόνια που χρειάζονται κατά μέσον όρο σήμερα για να συνδεθεί ένα data center στο δίκτυο. Ειδικά όταν ο απαιτούμενος χρόνος για την κατασκευή του δεν ξεπερνά τους 18 με 24 μήνες.

Χρειάζονται μακροπρόθεσμα επενδυτικά σήματα με την έμφαση να δίνεται στο «deliver», δηλαδή στην υλοποίηση των πολιτικών, τις ταχύτερες αδειοδοτήσεις και την επιτάχυνση στην κατασκευή δικτύων, γεγονός που συνιστά σήμερα και τη βασικότερη πρόκληση, όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Eurelectric Markus Raumaro.

Το εγχείρημα δεν είναι καθόλου αυτονόητο, με τη διοίκηση της Eurelectric να συνοψίζει το στοίχημα στα παρακάτω:

Απαιτούνται τα εξής:

  • *Επιτάχυνση των συνδέσεων στο δίκτυο για μεγάλα φορτία μέσω ευέλικτων πλαισίων σύνδεσης, καθώς και μέσω διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων.
  • Διασφάλιση ότι τα κέντρα δεδομένων συμβάλλουν στη σταθερότητα και την αξιοπιστία του συστήματος.
  • Μεγιστοποίηση της χρήσης της υπάρχουσας χωρητικότητας του δικτύου με χρήση προηγμένων λειτουργικών και ψηφιακών τεχνολογιών.
  • Κίνητρα αγοράς, όπως η διασφάλιση και προώθηση Εταιρικών Συμφωνιών Αγοράς Μετοχών (PPA) και μέτρα που διευκολύνουν την ενσωμάτωση κέντρων δεδομένων στα ενεργειακά συστήματα.
  • Ταχύτερη αδειοδότηση για νέα παραγωγή, υποδομές δικτύου και τεχνολογίες.
  • Ενίσχυση του μακροπρόθεσμου συντονισμού χωροθέτησης και σχεδιασμού με κέντρα δεδομένων, σύνδεση υβριδικού δικτύου και συνεργασία μεταξύ των διαχειριστών συστημάτων.