Η εφημερίδα «Political» αποκαλύπτει, τα επίσημα δικαστικά έγγραφα 1.267 σελίδων,της Εισαγγελίας Εφετών Λάρισας, στα οποία βρίσκεται συμπυκνωμένη ολόκληρη η υπόθεση για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, της 28ης Φεβρουαρίου 2023, όπου έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι και τραυματίστηκαν εκατοντάδες.
Το κλητήριο θέσπισμα, σύμφωνα με το ρεπορτάζ της Γεωργίας Λαγού, εστάλη στα μέσα Νοεμβρίου στους 36 κατηγορούμενους και πριν από λίγες ημέρες στους υπόλοιπους διαδίκους και αποτελεί την ακτινογραφία της μεγάλης δίκης που θα ξεκινήσει στη Λάρισα στις 23 Μαρτίου 2026. Οι κατηγορούμενοι «να εμφανισθούν αυτοπροσώπως στο ακροατήριο του Τριμελούς Εφετείου Κακουργημάτων Λάρισας Α* Βαθμού την 23η του μηνάς Μαρτίου 2026, ημέρα Δευτέρα και ώρα 09.00, που θα συνεδριάσει στη Λάρισα στην αίθουσα διαλέξεων του Συνεδριακού Κέντρου του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στο συγκρότημα «ΓΑΙΟΠΟΛΙΣ» (πρώην Τ.Ε.Ι. Λάρισας) και ως πρόσθετη αίθουσα συνεδριάσεως (ακροατήριο) τον εκ δεξιών της εισόδου κύριο χώρο υποδοχής του ανωτέρω Συνεδριακού Κέντρου και τον χώρο φουαγιέ του Συνεδριακού Κέντρου»,αναφέρει το έγγραφο.
Η λίστα των μαρτύρων
Στους 352 ανέρχεται ο συνολικός αριθμός των μαρτύρων Από αυτούς, οι 230 καλούνται προς υποστήριξη της κατηγορίας και περιλαμβάνονται γονείς και συγγενείς θυμάτων, επιζώντες της σύγκρουσης,εκπρόσωποι Δικηγορικών Συλλόγων απ΄όλη την Ελλάδα(Καστοριά ,Κατερίνη, Κέρκυρα, Κόρινθος, Κιλκίς, Ρόδος, Σάμος, Σέρρες, Χανιά,Ξάνθη,Λασίθι,Σύρος),αλλά και εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης.Οι υπόλοιποι 122 μάρτυρες έχουν καταθέσει στον Εφέτη Ανακριτή, ο οποίος χειρίζεται την υπόθεση, όπως δικαστικοί πραγματογνώμονες(Απόστολος Βασιλάκος, Σταύρος Μπατζόπουλος), καθηγητές που συνέταξαν εκθέσεις και πορίσματα (Πέτρος Τσακιρίδης καθηγητής του ΕΜΠ στο Εργαστήριο Μεταλλογνωσίας, που δεν εντόπισε σημάδια καύσης στο πιλοτήριο και στην ηλεκτρομηχανή, Δημήτριος Καρώνης Καθηγητής στο ΕΜΠ στις 132 σελίδες του πορίσματός του είχε απαντήσει ότι η πυρόσφαιρα μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων, μπορεί να δημιουργηθεί από τα έλαια σιλικόνης, ο καθηγητής του ΑΠΘ Γιάννης Παπαγιάννης στην τεχνική έκθεση που κατέθεσε στον ανακριτή Σ. Μπακαίμη υποστηρίζει ότι η ενέργεια από τα ηλεκτρικά τόξα δεν ήταν αρκετή για να δημιουργήσει πυρόσφαιρα), ο Χρήστος Παπαδημητρίου πρώην αναπληρωτής πρόεδρος του ΕΟΔΑΣΑΑΜ, ο οποίος είχε υποβάλλει την παραίτησή του, ιατροδικαστές (Λεονταρή Ρουμπινή, Χρυσαυγή Κούση),ο Εργολάβος Αθανάσιος Πανδρεμμένος, στον οποίο ανήκουν τα δύο οικόπεδα, το Κουλούρι και στη θέση «Πηγάδια» του Ευαγγελισμού στη Λάρισα, που μεταφέρθηκαν χώματα και οστά), στελέχη του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ.
Άφαντοι οι τεχνικοί σύμβουλοι των οικογενειών
Ιδιαίτερη αίσθηση προκαλεί το γεγονός ότι στο κλητήριο θέσπισμα δεν περιλαμβάνεται κανένα από τα ονόματα των τεχνικών συμβούλων που ορίστηκαν από συγγενείς θυμάτων, παρότι η παρουσία και οι παρεμβάσεις τους υπήρξαν καθοριστικές καθ’ όλη τη διάρκεια της δικαστικής διερεύνησης. Δεν θα παραστεί στην δικαστική διαδικασία ο Κ. Λακαφώσης, ο Β. Κοκοτσάκης, Μ.Παπαδάκης, ο Αν.Δέδες, ο Αχ. Μιχόπουλος,Ν. Κάρναβος, Μ.Χρυσός,οΣ. Κακαμούκας κ.α.
Πραγματογνωμοσύνες-Εκθέσεις τεχνικών συμβούλων
Στο κλητήριο θέσπισμα ζητείται ρητά να ληφθούν υπόψη και να αναγνωσθούν στο ακροατήριο 570 έγγραφα, μεταξύ των οποίων οι πραγματογνωμοσύνες και οι τεχνικές εκθέσεις που έχουν κατατεθεί στη δικογραφία, οι οποίες αποτελούν κρίσιμο μέρος της τεχνικής διερεύνησης του δυστυχήματος των Τεμπών. Ενδεικτικά, περιλαμβάνονται εκθέσεις ξένων ειδικών, όπως των Ιταλών πραγματογνωμόνων Cosimo Affuso, Roberto Villano, Angelo Minale και Francesco Montanaro, αλλά και Ελλήνων επιστημόνων και μηχανικών, όπως οι, Αθανάσιος Ροντογιάννης και ο Ελευθέριος Νικολιδάκης και η χημική ανάλυση δειγμάτων ελαίων σιλικόνης από το Γενικό Χημείο του Κράτους.Παράλληλα, θα συνυπολογιστούν στην ακροαματική διαδικασία και η ψηφιακή αναπαράσταση του δυστυχήματος, καθώς και εξειδικευμένες τεχνικές εκθέσεις του Β. Κοκοτσάκη, του Αν. Δέδε, της ΕΔΑΠΟ και του Αχ. Μιχόπουλου, οι οποίοι δεν θα είναι παρόντες.
Τα 3 βίντεο στην Δίκη
Έγγραφα, καταστατικά της ΡΑΣ,έγγραφα των νεκροψιών-νεκροτομών, οι ηχητικές συνομιλίες, αντίγραφα πρακτικών των συνεδριάσεων της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής θέμα “Η διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών΄΄,ταemailτου Χρήστου Παπαδημητρίου πρώην Αντιπροέδρου του ΕΟΔΑΣΑΑΜ από τις 4 Απριλίου του 2025,την μελέτη του Αντιστράτηγου Π.Σ. Ανδριανού Γκουρμπάτση με θέμα «Πυρκαγιές Τρένων-Η περίπτωση ατυχήματος των Τεμπών», τα βιντεοληπτικά υλικά από την ημέρα του δυστυχήματος από τις κάμερες ασφαλείας, αλλά και την έκθεση εργαστηριακής πραγματογνωμοσύνης των Ψηφιακών Πειστηρίων της Διεύθυνσης Εγκληματολογικών Ερευνών που παρέδωσε ο δικηγόρος Βασίλης Καπερνάρος.
Ταχύτητες που δεν άφηναν περιθώριο σωτηρίας
Στο εδώλιο θα καθίσουν 3 σταθμάρχες,στελέχη και προϊστάμενοι τμημάτων του ΟΣΕ, 16 στελέχη της ΕΡΓΟΣΕ αναφορικά με τη μη ολοκλήρωση της σύμβασης 717 για το σύστημα τηλεδιοίκησης στον ελληνικό σιδηρόδρομο, ο Ιταλός διευθύνων σύμβουλος και ο ομοεθνής τεχνικός διευθυντής της HellenicTrain Α.Ε. , ο γενικός διευθυντής Μεταφορών του υπουργείου Υποδομών, η προϊσταμένη της Διεύθυνσης Σιδηροδρομικών Μεταφορών του υπουργείου και η πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ). Αναφέρει τον έγγραφο «για τους κατηγορουμένους, στους οποίους αποδίδεται η πράξη της επικίνδυνης παρέμβασης στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς με επικίνδυνες για την ασφάλεια της συγκοινωνίας πράξεις, από την οποία πράξη τους μπορούσε να προκόψει κοινός κίνδυνος για ξένα πράγματα και κίνδυνος για άνθρωπο, το βαρύτερο αποτέλεσμα της βαριάς σωματικής βλάβης περισσοτέρων ανθρώπων, της σημαντικής βλάβης σε εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας και του θανάτου μεγάλου αριθμού ανθρώπων, οφείλεται στην ενσυνείδητη αμέλεια των εν λόγω κατηγορουμένων, οι οποίοι προέβλεψαν ως δυνατό αυτό το αποτέλεσμα, ωστόσο πίστεψαν ότι αυτό δεν θα επερχόταν».
Οι δύο πρώτοι στη λίστα
Πρώτος στη λίστα στο κλητήριο θέσπισμα αναφέρεται ο Βασίλης Σαμαράς, ο σταθμάρχης εκείνη τη μοιραία νύχτα. Το δικαστικό έγγραφο χαρακτηρίζει τη θέση του ως κρίσιμη,είχε πλήρη γνώση της κατάστασης στα κρίσιμα συστήματα ασφάλειας της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας και σημειώνει ότι πολλά συστήματα είτε δεν λειτουργούσαν καθόλου είτε υπολειτουργούσαν σημειώνοντας ότι:«Παρόλο που τελούσε σε πλήρη γνώση, λόγω της ανωτέρω θέσεως και ιδιότητας που έφερε, του ότι: Α) κρίσιμα συστήματα για την ασφάλεια της σιδηροδρομικής κυκλοφορίας δεν λειτουργούσαν καθόλου ή υπολειτουργούσαν-μερικώς λειτουργούσαν, με αποτέλεσμα η σιδηροδρομική κυκλοφορία και στο επίδικο τμήμα της γραμμής (Σ.Σ. Λάρισας έως Σ.Σ. Ν. Πόρων) να διεξάγεται μεταξύ των σταθμών μόνο με τη ρύθμιση, εποπτεία και έλεγχο των σταθμαρχών».
Ακολουθεί ο δεύτερος κατηγορούμενος Δημήτρης Νικολάου, πρώην προϊστάμενος Επιθεώρησης του ΟΣΕ της Λάρισας, ο οποίος άφησε τον άπειρο Σταθμάρχη να βρίσκεται μόνος του στην βάρδια,«δεν είχε αποκτήσει ακόμη τη δέουσα και προσήκουσα εμπειρία ως προς τη διαχείριση της κυκλοφορίας (άφιξης, αναχώρησης, διέλευσης) των αμαξοστοιχιών, γεγονός το οποίο γνώριζε λόγω της ανωτέρω ιδιότητάς του και ιδιαιτέρως ο εν λόγω σταθμάρχης δεν είχε αποκτήσει ακόμη τη δέουσα και προσήκουσα εμπειρία ως προς τη διαχείριση της κυκλοφορίας».












