Η τεχνολογική «εκτίναξη» δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο και τον χώρο του αθλητισμού. Όχι μόνο στην εξέλιξη των δημοφιλών σπορ, στην ανάγνωση της αναλυτικής στατιστικής και στη βελτίωση των προπονήσεων και των επιδόσεων, αλλά και στο τηλεοπτικό τοπίο.
Οι κοσμογονικές αλλαγές που έρχονται – κάποιες από αυτές είναι ήδη εδώ- τα επόμενα χρόνια θα αλλάξουν πλήρως όσα γνωρίζουμε για τις τηλεοπτικές μεταδόσεις. Ήδη οι μεγάλες συνδρομητικές πλατφόρμες, όπως το Netflix, έχουν μπει στο «παιχνίδι» και τα πράγματα διαρκώς αλλάζουν, αφού έχουν αρχίσει να διαδραματίζουν τον δικό τους ρόλο ακόμα και διάσημοι content creators και youtubers.
Οι youtubers μεταδίδουν πρωταθλήματα
Τα παραδείγματα είναι πολλά, με κυριότερο αυτό του Γάλλου youtuber Ζακ Νανί, ο οποίος απέκτησε τα δικαιώματα μετάδοσης του πρωταθλήματος της Σαουδικής Αραβίας. Το κανάλι του αριθμεί 960.000 συνδρομητές και κάθε μετάδοση αγώνα ήδη συγκεντρώνει περισσότερες από 100.000 προβολές.
Βέβαια, ο Νανί δεν είναι πρωτοπόρος, αφού από το 2024 το κανάλι CazeTV στη Βραζιλία έχει γίνει ο επίσημος φορέας μετάδοσης του γαλλικού πρωταθλήματος της Ligue 1. Το κανάλι αυτό διαθέτει 23,5 εκατομμύρια subscribers και οι αγώνες έχουν αρκετά μεγάλη απήχηση. Το πρώτο «πείραμα» είχε γίνει με μετάδοση μέρους των αγώνων του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2022, ενώ για το 2026 έχει ήδη πάρει τα δικαιώματα για την πλήρη μετάδοση των αγώνων, μαζί με τη βραζιλιάνικη τηλεόραση Globo.
Στο «κόλπο» μεγάλες πλατφόρμες
Οι πάντα πρωτοπόρες σε τέτοιου τύπου καταστάσεις Ηνωμένες Πολιτείες είναι αυτές που έχουν δείξει τον δρόμο. Το YouTube έχει εξελιχθεί σε κορυφαίο φορέα μετάδοσης, έχοντας εξασφαλίσει, μεταξύ άλλων, τη μετάδοση των κυριακάτικων αγώνων του NFL, πληρώνοντας 2 δισεκατομμύρια δολάρια ανά σεζόν.
Στην Ευρώπη, οι δοκιμές έχουν αρχίσει αρκετά χρόνια, με την Bundesliga να είναι ιδιαίτερα αυστηρή ως προς το περιεχόμενό της που αναρτάται στο Youtube, «κόβοντας» τα πάντα εκτός του επίσημου καναλιού της. Έχοντας δείγμα γραφής, οι ιθύνοντες της γερμανικής λίγκας πούλησαν τα δικαιώματα μετάδοσης στη Βρετανία, σε δύο κανάλια της διάσημης πλατφόρμας. Έτσι, γερμανικό πρωτάθλημα στη Βρετανία μπορεί να δει κανείς τόσο από το κανάλι «That’s Football», όσο και από το «The Overlap».
Η τάση της πώλησης τηλεοπτικών δικαιωμάτων μεγάλων αθλητικών γεγονότων σε ψηφιακές πλατφόρμες, αντί για τις τηλεοπτικές, συνεχίζεται και με το Netflix να έχει κάνει ισχυρή την παρουσία του. Η πασίγνωστη πλατφόρμα έκανε δυναμικό μπάσιμο και απέκτησε τα δικαιώματα για το WWE, ένα από τα μεγαλύτερα «pay per view» πρόγραμμα στον κόσμο, ενώ έχει αποκτήσει δικαιώματα προβολής αγώνων UFC και έχει ήδη αρχίσει τις διαδικασίες για να προσελκύσει και το ΝΒΑ.
Σε αντίστοιχη πορεία μπαίνουν και άλλες πλατφόρμες, όπως η Apple και η Amazon, ενώ η τάση για το streaming ανοίγεται και στην Ευρώπη.
Champions League στο Netflix;
Για παράδειγμα, το Netflix -σύμφωνα με τους «Times» του Λονδίνου- αναμένεται να υποβάλει προσφορά για τα παγκόσμια δικαιώματα μετάδοσης ενός αγώνα του Champions League ανά αγωνιστική, στο πλαίσιο μιας αναδιάρθρωσης των συμφωνιών μετάδοσης της UEFA, από την οποία η ευρωπαϊκή ομοσπονδία εκτιμά ότι θα αποκομίζει τουλάχιστον 5 δισ. ευρώ ετησίως, από τη σεζόν 2027/2028!
Η μεγαλύτερη αλλαγή στοχεύει να προσελκύσει τις παγκόσμιες πλατφόρμες streaming, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι το Netflix έχει ήδη δεχθεί ανεπίσημες προσεγγίσεις για να εκδηλώσει το ενδιαφέρον του.
Η Amazon ήδη μεταδίδει έναν αγώνα του Champions League ανά αγωνιστική στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και την Ιταλία, ενώ η Apple έχει τα παγκόσμια δικαιώματα του MLS και η Disney εξετάζει επίσης το ενδεχόμενο εισόδου στις ζωντανές αθλητικές μεταδόσεις.
Ο πρόεδρος της UEFA, Αλεξάντερ Τσέφεριν, δήλωσε στη γενική συνέλευση της EFC στη Ρώμη ότι το νέο φορμάτ του Champions League έχει αποδειχθεί μεγάλη επιτυχία. Είπε χαρακτηριστικά:
«Μαζί χτίζουμε κάτι μοναδικό, φιλοδοξώντας να προσφέρουμε το πιο συναρπαστικό ποδόσφαιρο, το πιο καινοτόμο και το πιο προσιτό, ώστε να διευρύνουμε τις βασικές μας πηγές εσόδων».
Μάλιστα πρόσθεσε ότι η UEFA θα ενισχύσει την επαφή με νέα κοινά, ειδικά μέσα σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο τοπίο μέσων και streaming, αξιοποιώντας στο έπακρο τις ψηφιακές πλατφόρμες για να φέρει το ποδόσφαιρο «πιο κοντά από ποτέ. Έτσι θα διατηρήσουμε το ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο στην κορυφή».












