Το ETS2 ουσιαστικά εισάγει έναν «φόρο άνθρακα» στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές, στα κτίρια και σε άλλους τομείς, αυξάνοντας το κόστος τους.
Μέσα στο ολοένα και πιο ασταθές τοπίο της παγκόσμιας αγοράς καυσίμων, η Ευρωπαϊκή Ένωση προχωρά σε μια απόφαση που αναμένεται να επηρεάσει άμεσα —και αισθητά— τις τιμές της βενζίνης και του diesel.
Παρότι το τελευταίο διάστημα οι τιμές των καυσίμων είχαν παρουσιάσει σημάδια σταθεροποίησης, η διεθνής ενεργειακή αβεβαιότητα και η νέα περιβαλλοντική στρατηγική της Ε.Ε. δείχνουν ότι η ισορροπία αυτή δύσκολα θα διατηρηθεί.
Τα προηγούμενα χρόνια, ο πόλεμος στην Ουκρανία είχε προκαλέσει εκτόξευση των τιμών, επηρεάζοντας βασικές εμπορικές οδούς, ενώ και οι πρόσφατες εντάσεις στη Μέση Ανατολή, αν και σε μικρότερο βαθμό, συνέβαλαν στη διαμόρφωση ενός εύθραυστου ενεργειακού περιβάλλοντος.
Αυτή τη φορά, όμως, η αιτία δεν είναι γεωπολιτική αλλά θεσμική. Η Ευρωπαϊκή Ένωση, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, προχωρά στην εφαρμογή του νέου συστήματος εμπορίας εκπομπών ρύπων (ETS2), το οποίο αναμένεται να τεθεί σε ισχύ το 2027, με πιθανότητα μικρής αναβολής έως το 2028.
Το ETS2 ουσιαστικά εισάγει έναν «φόρο άνθρακα» στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές, στα κτίρια και σε άλλους τομείς, αυξάνοντας το κόστος τους.
Με βάση το νέο πλαίσιο, οι προμηθευτές καυσίμων θα υποχρεώνονται να αγοράζουν δικαιώματα εκπομπών CO₂ για κάθε λίτρο καυσίμου που διαθέτουν στην αγορά. Αν και το μέτρο δεν απευθύνεται άμεσα στους οδηγούς, το πρόσθετο κόστος εκτιμάται ότι θα μετακυλιστεί στους καταναλωτές, οδηγώντας σε αισθητές αυξήσεις στα πρατήρια.
Οι πρώτες εκτιμήσεις κάνουν λόγο για αύξηση τουλάχιστον 11 λεπτών το λίτρο στη βενζίνη και 13 λεπτών στο diesel, ενώ πιο απαισιόδοξα σενάρια ανεβάζουν το επιπλέον κόστος έως και 50 λεπτά το λίτρο, ανάλογα με τις αγορές και την τιμή του άνθρακα.
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στόχος της πολιτικής αυτής είναι να επιταχύνει τη μετάβαση προς καθαρότερες μορφές ενέργειας, όπως η ηλεκτροκίνηση, και να περιορίσει τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο, για εκατομμύρια Ευρωπαίους οδηγούς, το μέτρο αυτό προμηνύει ένα νέο κύμα ανατιμήσεων, που ξυπνά μνήμες της περιόδου των ενεργειακών κρίσεων και ενδέχεται να αναδιαμορφώσει εκ νέου τον χάρτη των τιμών των καυσίμων στην Ευρώπη.












