Η Θεσσαλονίκη τα τελευταία χρόνια εδραιώνεται σταθερά ως κόμβος ανάπτυξης για ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα, με συνδυασμό έργων υποδομής, επενδύσεων στη φιλοξενία και συνεχώς αυξανόμενη τουριστική ζήτηση.
Όπως γράφει η Ρεγγίνα Σαβούρδου στην εφημερίδα «Political», η αναβάθμιση των μεταφορικών υποδομών, η ενίσχυση της αεροπορικής συνδεσιμότητας και η δυναμική είσοδος νέων ξενοδοχειακών μονάδων διαμορφώνουν ένα περιβάλλον που καθιστά την πόλη ελκυστική τόσο για επισκέπτες όσο και για επενδυτές. Παράλληλα, η τουριστική κίνηση εκτός θερινής περιόδου ενισχύεται, καθώς η Θεσσαλονίκη κεφαλαιοποιεί την ταυτότητά της ως προορισμός city break, δημιουργώντας νέα δεδομένα στις επιχειρηματικές δραστηριότητες της πόλης.
Μετασχηματισμός
Ο συνολικός μετασχηματισμός επιτυγχάνεται με τις μεγάλες υποδομές, τις στοχευμένες επενδύσεις και την ενίσχυση του τουριστικού προϊόντος που συνθέτουν ένα νέο αναπτυξιακό αφήγημα για ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα. Η πόλη δεν περιορίζεται πλέον στον ρόλο του περιφερειακού κέντρου, αλλά αναβαθμίζεται σε μητροπολιτικό κόμβο μεταφορών, εμπορίου και τουρισμού, με παρεμβάσεις που επηρεάζουν τόσο την καθημερινότητα των πολιτών όσο και την ελκυστικότητα της περιοχής για επενδυτές και επισκέπτες.
Στο μέτωπο των υποδομών, η επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά, με πέντε νέους σταθμούς και ορίζοντα ολοκλήρωσης το πρώτο τρίμηνο του 2026, έρχεται να κεφαλαιοποιήσει ήδη μετρήσιμα οφέλη, καθώς η λειτουργία του δικτύου έχει περιορίσει την κυκλοφορία ΙΧ έως και κατά 15%, με την περαιτέρω μείωση να αναμένεται μετά την ολοκλήρωση της επέκτασης.
Το Flyover, η υπερυψωμένη λεωφόρος ταχείας κυκλοφορίας, με την πρόοδό του να διαμορφώνεται στο 36% και χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης για τον Μάιο του 2027, αναμένεται να αλλάξει τα δεδομένα στην περιφερειακή κυκλοφορία και να αποσυμφορήσει κρίσιμους άξονες, βελτιώνοντας τους χρόνους μετακίνησης εντός της αστικής ζώνης.
Η διασύνδεση της Θεσσαλονίκης με την υπόλοιπη χώρα και τα Βαλκάνια ενισχύεται περαιτέρω μέσω της ολοκλήρωσης του βόρειου τμήματος του Ε65, με πρόοδο άνω του 85% και στόχο ολοκλήρωσης το πρώτο εξάμηνο του 2026, και της συνολικής ολοκλήρωσης του δικτύου αυτοκινητοδρόμων με την παράδοση του άξονα Πάτρα-Πύργος.
Την ίδια στιγμή, η ένταξη οδικών και σιδηροδρομικών έργων στον Ευρωπαϊκό Διάδρομο Μεταφορών «Βαλτικής-Μαύρης Θάλασσας-Αιγαίου» και η προώθηση επενδύσεων, όπως η επέκταση του προβλήτα 6 στο λιμάνι και ο Δυτικός Προαστιακός, σφραγίζουν τον ρόλο της Θεσσαλονίκης ως στρατηγικού διαμετακομιστικού κόμβου για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, με άμεσες προεκτάσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα και το εμπόριο.
Επενδυτική δυναμική
Πάνω σε αυτό το υπόβαθρο υποδομών έρχεται να «κουμπώσει» η τουριστική και επενδυτική δυναμική. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, ο ελληνικός τουρισμός την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2025 καταγράφει ιστορικές επιδόσεις, με τις ταξιδιωτικές εισπράξεις να αυξάνονται και την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας να παραμένει σταθερά ανάμεσα στις πέντε κορυφαίες τουριστικές περιφέρειες της χώρας. Η Θεσσαλονίκη αξιοποιεί την αυξημένη διεθνή αεροπορική συνδεσιμότητα και την εντυπωσιακή ανάπτυξη της κρουαζιέρας, με τις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων να αυξάνονται κατά 105% μέσα σε ένα μόλις έτος, για να ενισχύσει τον ρόλο της ως πύλης εισόδου για ολόκληρη τη Βόρεια Ελλάδα.
Ταυτόχρονα, αναπτύσσεται ένα ολοένα και πιο σύνθετο και ποιοτικό τουριστικό προϊόν, καθώς η πόλη προβάλλεται ως πολυθεματικός προορισμός με αδιάλειπτη ιστορική διαδρομή και ένα μοναδικό μείγμα θρησκευτικού, πολιτιστικού, εκπαιδευτικού και αστικού τουρισμού. Ως πρώτη ελληνική πόλη στο Δίκτυο Δημιουργικών Πόλεων Γαστρονομίας της UNESCO, η Θεσσαλονίκη αξιοποιεί τη γαστρονομία, από το fine dining μέχρι το street food, ως εργαλείο ταυτότητας και διαφοροποίησης, ενώ θεσμοί όπως το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου, η ισχυρή φοιτητική ζωή και οι συνεχείς πολιτιστικές διοργανώσεις συμπληρώνουν ένα brand πόλης με έντονη ενέργεια και εξωστρέφεια.












